دریادار

معنی کلمه دریادار در لغت نامه دهخدا

دریادار. [ دَرْ ] ( نف مرکب ) دریادارنده. دارنده دریا. محافظ دریا. حافظ البحر. || در اصطلاح نظامی ، درجه ای از درجات افسران نیروی دریایی. صاحب منصب نیروی دریائی امیرالبحر سوم. ( از لغات فرهنگستان ).

معنی کلمه دریادار در فرهنگ معین

( ~. ) (ص فا. ) افسر نیروی دریایی که درجة او برابر با درجة سرتیپ است .

معنی کلمه دریادار در فرهنگ عمید

صاحب منصب در نیروی دریایی، دریابیگی، امیرالبحر.

معنی کلمه دریادار در فرهنگ فارسی

صاحب منصب درنیروی دریایی، امیرالبحر
( صفت ) افسر نیروی دریایی امیرالبحر سوم .
دریا دارنده . محافظ دریا

جملاتی از کاربرد کلمه دریادار

سوینبرن در یک خانواده پرجمعیت در لندن زاده شده و بزرگترین فرزند از شش فرزند کاپیتان و سپس دریادار چارلز هنری سوینبرن بود.
صدام حسین، با حمایت آشکار مالی از تجزیه‌طلب‌های شورشی در خوزستان، دادن وعده همیاری به آن‌ها جهت آزادی عربستان (نامی که توسط رژیم صدام حسین بر استان قدیمی ایران گذاشته شد) متهم شد. بنابر بر گفته فرمانده کل خوزستان، دریادار احمد مدنی، عراق از شورشیان، حمایت تسلیحاتی می‌کرد.
پدر او دنیس هارت ماهان استاد دانشگاه نظامی وست پوینت بود و مهندسی نظامی و غیرنظامی می‌آموزاند. آلفرد ماهان از دانشکده آناپولیس دانش‌آموخته گردید. سپس افسر نیروی دریای گردید ولی تنها زمانی کوتاه در جنگ داخلی آمریکا را در میدان جنگ به سر برد. آنگاه یک دورهٔ پانزده‌ساله را در برزیل، خاور و اروپا خدمت‌کرد. پس از آن کتابچه را به نام خلیج و آب‌های داخل خشکی دربارهٔ تاریخ نیروی دریایی آمریکا در زمان جنگ درونی به سال ۱۸۸۳ نگاشت. پس از چندی دریادار استیون بی لوس از او خواست که در دانشکده جنگ دریایی که به تازگی در نیوپورت راه‌اندازی‌شده‌بود تدریس کند. این وظیفهٔ تازه سبب دگرگونی در آیندهٔ کاری و نامداریش گردید. وی تا آن زمان هنوز درجهٔ سروانی داشت.
از این رو، در آوریل ۱۵۰۶، دو ناوگان شامل مجموعا ۱۶ کشتی، با فرماندهی تریستائو دا کونا، از لیسبون اعزام شدند. کونا توسط آفونسو دو آلبوکرک، به عنوان دریادار دریای عرب منصوب شد و وظیفه حمله به کشتی‌های مسلمانان در دریای سرخ را بر عهده داشت.
دوره ابتدایی و متوسطه را در شهر کرمان طی کرد و سپس برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دانشکده حقوق نام‌نویسی کرد. سال بعد جزو داوطلبان اعزامی دانشجویان نیروی دریایی برای ادامه تحصیلات به انگلستان رفت. در سال ۱۳۳۱ به درجه ناوبان دومی و در آبان ماه ۱۳۴۸ به درجه دریاداری رسید.
در سال ۱۸۵۶ پدر توکویل درگذشت. در آن سال انتشار بخش اول نظام قدیم و انقلاب را انجام داد. در ۱۸۵۷ به بریتانیا سفر کرد تا آرشیوهای شخصی خود، در بارهٔ انقلاب کبیر فرانسه را تکمیل کند. در هنگام بازگشت، دریاداری بریتانیایی یک کشتی جنگی را به عنوان احترام در اختیار او قرار داد.
ردر در این هنگام دیگر خود را بسیار وفادار به جمهوری و آرمان‌های آن نشان می‌داد. بدین شکل اعتماد به او به سرعت بازیابی شد. ماه ژوئیه سال ۱۹۲۲ به درجه دریادار ترفیع گرفت و بازرس آموزش نیروی دریایی شد. ماه اکتبر سال ۱۹۲۴ به فرماندهی نیروهای سبک شناسایی در دریای شمال برگزیده شد. ماه ژانویه سال ۱۹۲۵ به درجه دریابان ترفیع گرفت و به فرماندهی منطقه دریایی بالتیک منصوب گشت.
در نیروی دریایی نیز درجات امرا عبارت است از: دریابد، دریاسالار، دریابان، دریادار. در برخی از کشورها ناخدا یکم را هم جزو امرا حساب می‌کنند.
اصغر صالح اصفهانی دریادار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که هم‌اکنون فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی و همکاری‌های ملی و فراملی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد، همچنین مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.
به او در ۱۹۰۶ و پس از بازنشستگی درجهٔ دریاداری داده‌شد. مرگ او درسال ۱۹۱۴ بر اثر سکتهٔ قلبی بود.