درون ریز

معنی کلمه درون ریز در فرهنگستان زبان و ادب

{endocrine} [علوم پایۀ پزشکی، علوم تشریحی، علوم دارویی] ویژگی دسته ای از غدد و ساختارهای ترشحی که مواد ترشحی خود را به درون خون می ریزند

جملاتی از کاربرد کلمه درون ریز

در پستان داران، انسولین در سلول‌های بتا جزایر لانگر هانس تولید می‌شود. بالغ بر یک تا سه میلیون سلول‌های جزایر لانگر هانس بخش درون ریز پانکراس که خود یک غدهٔ برون ریز است، را تشکیل می‌دهند. بخش درون ریز پانکراس ۲ درصد جرم کلی پانکراس را تشکیل می‌دهد، از سوی دیگر، درون جزایر لانگر هانس، ۶۰ تا ۸۰ درصد این سلول‌ها را سلول‌های بتا تشکیل می‌دهند.
دستگاه درون ریز شامل: (یاخته‌ها)(غدد درون‌ریز) و (هورمون‌ها): هورمون گاسترین و سکرتین در معده و دوازدهه است.
استرس مزمن پاسخ به فشار عاطفی است که برای مدت زمان طولانی تحمل می‌شود و در آن فرد احساس می‌کند که کنترلی روی شرایط ندارد. این شامل یک پاسخ سیستم غدد درون ریز است که در آن کورتیکواستروئیدها آزاد می‌شوند. در حالی که اثرات فوری هورمونهای استرس در یک وضعیت کوتاه مدت سودمند است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس سطح بالایی از این هورمون‌ها را ایجاد می‌کند. این ممکن است به فشار خون بالا و بیماری قلبی، آسیب به بافت‌های عضلانی، مهار رشد، سرکوب سیستم ایمنی بدن، منجر و آسیب به سلامت روان منجر شود. استرسهای روانی – اجتماعی به عنوان یکی از عوامل به وجود آورنده بیماریهای بدنی و روانی، مقوله‌ای بهداشتی‌اند.
بین مردان و زنان از دیدگاه فیزیولوژی غدد درون ریز و ویژگی های بدنی تفاوت کمی وجود دارد. برای مثال مردان به طور متوسط اندازه بدن بزرگ تر، وزن و قدرت بیش تری دارند. به طور کلی، در عین حال با تفاوت های زیاد فردی، زنان نسبت سطح به جرم بزرگ تری دارند که نشان می دهد زنان بیش تر مستعد ابتلا به از دست دادن حرارت هستند. از سوی دیگر، زنان محتوای چربی کل و چربی زیر پوستی بیش تری از مردان دارند که به نوبه خود باعث افزایش عایق می گردد.
اکسی‌توسین همچنین به صورت اسپری داخل بینی برای استفاده در مصارف روان‌پزشکی، اختلالات غدد درون ریز و مدیریت وزن به‌عنوان دارویی کمکی موجود است. اکسی‌توسین داخل بینی با مکانیسمی متفاوت از اکسی‌توسین تزریقی عمل می‌کند، به این صورت که در امتداد عصب بویایی که از سد خونی مغز عبور می‌کند، بالا رفته و به لوب بویایی در مغز می‌رسد، جایی که «نورون‌های بزرگ و متراکم اکسی‌توسین» آن را دریافت می‌کنند.
باقر لاریجانی فارغ‌التحصیل دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۳ است. وی در همان دانشگاه دوره تخصص داخلی را در سال ۱۳۶۹ به پایان رساند و در سال ۱۳۷۲ درجه فوق‌تخصص در رشته بیمارهای غدد درون ریز را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرد. وی درجه فلوشیپ از کالج متخصصین بیماریهای غدد درون‌ریز آمریکا دریافت نموده و مدارک متعددی برای شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف در کشورهای فرانسه، دانمارک، انگلیس، ایتالیا و کانادا اخذ نموده است.