دروغی

معنی کلمه دروغی در لغت نامه دهخدا

دروغی. [ دُ ] ( ص نسبی ) منسوب به دروغ. مربوط به دروغ. دروغ. کاذب. دروغگو. ( ناظم الاطباء ). دروغین. کاذبه. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). باطل. نادرست. || ساختگی. مصنوعی :
کسری و جم به درگهت هردو شهی دروغی اند
حاتم و معن بردرت هردو گدای راستین.سلمان ساوجی.

معنی کلمه دروغی در فرهنگ عمید

۱. ساختگی، نادرست.
۲. (قید ) به دروغ.

معنی کلمه دروغی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به دروغ مربوط به دروغ ۱ - باطل نادرست . ۲ - ساختگی مصنوع : حاجی دروغی .

جملاتی از کاربرد کلمه دروغی

چو عکسی و دروغینی همه برعکس می بینی چو کردی مشورت با زن خلاف زن کن ای نادان
باز برون مغز و درون پوستیم بسته دروغی که درون دوستیم
ای پسر باید که مردم سخن‌دان و سخن‌گوی بود و از بدان سخن نگاه دارد، اما تو ای پسر سخنِ راست گوی و دروغ‌گوی مباش و خویشتن به راست‌گفتن معروف کن. تا اگر به ضرورت دروغی از تو بشنوند بپذیرند و هر چه گویی راست گوی، و لیک راست به‌دروغ‌ماننده مگوی که دروغ به‌راست ماننده به که راست به‌دروغ ماننده، که آن دروغ مقبول بود و آن راست نامقبول، پس از راست گفتن نامقبول پرهیز کن، تا چنان نیفتد که مرا با امیر بالسّوار غازی شاپور بن الفضل رحمه الله افتاد:
بنابراین، آدم‌ربایی یک جرم مرکب است. همچنین می‌توان آن را به حبس دروغین تعبیر کرد، که هر دو جرائم جداگانه‌ای هستند که به صورت هم‌زمان به همان جرم آدم‌ربایی مربوط می‌شوند. آدم‌ربایی معمولاً، و نه لزوماً به وسیله زور یا ترس انجام می‌شود. به این معنا، مجرم ممکن است از یک سلاح استفاده کند تا قربانی را وارد وسیله نقلیه‌ای بکند، اما حتی اگر قربانی به دل‌خواه خود سوار خودرو شود، به عنوان مثال، تصور کند که این یک تاکسی است، آدم‌ربایی محسوب می‌شود.
لطفی بکن و بگو که من زان توام پیداست که قیمت دروغی چند است
او در ادامه می‌گوید که یک هفته پیش از فیلم برداری صحنه جابجایی اسلحه با آن هواپیما، هواپیمایی یکسان در حال انتقال سلاح‌های واقعی به کنگو بود و استفاده از سلاح‌های واقعی در این جابجایی برای ساخت فیلم ارزانتر از استفاده از سلاح دروغین تمام می‌شد، در واقع در جریان فیلم برداری سلاح‌های در حال ارسال به کنگو به نوعی اجاره شدند و او می‌گوید که من هم در این مورد خاص تبدیل به یک دلال اسلحه شدم.
در مذهب من ساده دروغی به سزاوار زان راست که باور نشود جز بقسم به
نیست روی آن که این سگ به شود کز دروغی این چنین فربه شود
در مقالاتی مانند نفاق پوریتانیسم و سخنرانی با عنوان شکست مسیحیت، گلدمن با حمله به نگرش‌های اخلاقی و تلاش‌های ادیان برای کنترل رفتار انسان، دشمنان بسیاری در میان جوامع دینی برای خود ساخت. وی مسیحیت را در «دوام یک جامعهٔ برده‌داری» مقصر می‌دانست و معتقد بود که دین کارهایی را به آدمی در زندگیش دیکته می‌کند و به افراد فقیر وعده‌های دروغین آینده‌ای نعیم در بهشت را می‌دهد.
مسلمان خوانمش زیرا که نبود مکافات دروغی جز دروغی
ندارد دعوی یوسف فروغی همی گوید برای خود دروغی
پس از ترور قاسم سلیمانی، مایک پنس معاون دونالد ترامپ، در رشته توییتی مدعی شد، سلیمانی به عاملان حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا کمک کرده بود. بنا بر ادعای او، سلیمانی در سفر مخفیانه به افغانستان به ۱۰ نفر از ۱۲ تروریستی که حمله‌های ۱۱ سپتامبر را انجام دادند، کمک کرده بود. هرچند مقامات جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را دروغی بیش نمی‌خوانند.
به گفته وی بسیاری از پرونده‌های اعدام زیر ۱۸ ساله‌ها بر اساس اقرار خود این افراد صادر می‌شود. در حالی که بسیاری از آن‌ها نه از حقوق خود آگاهند و نه عواقب چنین اقرارهایی که معمولاً هم تحت فشار از آن‌ها گرفته می‌شود را می‌دانند. آن‌ها نمی‌دانند که این اقرارها می‌تواند به صدور حکم اعدام برای آن‌ها منجر شود. همچنین برخی از این کودکان گفته‌اند که تحت شکنجه از ایشان اعتراف دروغین و اجباری گرفته شده است.
از اولین نقش‌آفرینی‌های سومارواتا، بازی در مجموعهٔ تلویزیونی اندونزیایی کناپا آدا سینتا بود. در سال ۲۰۰۹، سومارواتا در نقش یاسمین ون کورز در مینی‌سریال شاهد دروغین بازی کرد. او پیش از ایفای نقش در نجات: عملیات ویژه و شرق غرب ۱۰۱، در مجموعهٔ خانه و دوری در قالب شخصیت می استون نقش‌آفرینی کرده بود.
در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۴۷، یک فرد ادعا می‌کند که قاتل است با سردبیر لس آنجلس تماس گرفته، و ابراز نگرانی خود را از اینکه اخبار قتل دروغی بیش نیست اعلام می‌کند. روز بعد، یک بسته به روزنامه لس آنجلس، که شامل گواهینامه، کارت‌های کسب و کار، عکس، شرت را همراه با نام نوشته شده بر روی تکه‌های کاغذ و کتاب آدرس با نام مارک هانسن فرستاده می‌شود. هانسن، که یکی از آشنایان شرت بود، بلافاصله مظنون شد و بلافاصله دستگیر شد ولی به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی آزاد شد.
دروغی میسرایم راست مانند به نسبت می‌دهم با عشق پیوند
خطی نارایجم دادی و شاید دروغی را چه آید جز دروغی