درواقع

معنی کلمه درواقع در لغت نامه دهخدا

در واقع. [ دَ ق ِ ] ( ق مرکب ) در حقیقت. فی الواقع. ( آنندراج ). بطور تحقیق. بطور حقیقت. بطور یقین. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه درواقع در فرهنگ فارسی

در حقیقت فی الواقع .
بطور تحقیق بطور حقیقت بطور یقین

معنی کلمه درواقع در ویکی واژه

infatti

جملاتی از کاربرد کلمه درواقع

میا به‌صورت پاره وقت در یک رستوران چینی به نام لاکی پلس کار می‌کند و از طریق دلالی به نام آنیتا ریس در نیویورک عکس می‌فروشد. او نگران علاقه پیرل به ریچاردسون‌ها می‌شود. وقتی الینا به او پیشنهاد می‌کند بعنوان پیشخدمت در خانه‌شان کار کند، او می‌پذیرد تا بدین شکل از پیرل هم مراقبت کند. در این راه با ایزی آشنا و دوست می‌شود که درواقع گاو پیشانی سفید خانواده است.
چو مرغ جانست آن در سوی دنبال از آن درواقعه میبیند احوال
نسبت جریان الکترون‌های به وجود آمده به توان نور فرودی را پاسخ‌دهی می‌گویند. درواقع پاسخ‌دهی طیفی نشان دهنده‌ی این است که یک وات از نور فرودی به چه میزانی از جریان الکتریکی تبدیل
راویانِ شیعه اغلب از محمد باقر با کنیهٔ «ابوجعفر» یاد می‌کنند و برای اینکه با محمد تقی — که او هم ابوجعفر نامیده می‌شد — اشتباه نشود، امامِ نهم را به‌نام «ابوجعفر ثانی» خطاب می‌کنند. لقبِ «باقر» — که درواقع مُخَفَّفِ «باقِرُ الْعِلم»[یادداشت ۱] است — بیانگر موقعیت محمد باقر به‌عنوان یک عالمِ برجستهٔ دینی است. برای محمد باقر القاب متعددی از جمله «شاکر» و «هادی» نیز گزارش شده‌است.
در سال 1790، نیکلاس دو کندورسه و اتا پالم دالدرز از مجلس ملی خواستند تا حقوق مدنی و سیاسی را به زنان تعمیم دهد اما به نتیجه نرسیدند. کوندورسه اعلام کرد که «هر مردی که بر علیه حق رای فردی دیگر ، با هر دین، رنگ یا جنسیتی، رای بدهد، درواقع حق رای خود را نفی کرده است».
درواقع عرض مؤثر بیس کم می‌شود نه عرض واقعی آن، بر این مبنا، این وضعیت مدولاسیون پهنای بیس نام دارد، یعنی اینکه حامل‌ها ی جریان، عرض واقعی بیس را مدوله کرده و به کلکتور می‌رسند.
فرازا مرکبی از بلندا و ژرفا است که این دو را با هم ترکیب کرده‌است و درواقع مجموعی از حداکثر طول عمودی مثبت و منفی است. این واژه در صنعت هوانوردی بعنوان یک مقیاس کلی برای سنجش ارتفاع هواگردها استفاده می‌شود.
دیوید پس از فهمیدن ماجرا به خانه چاتروویدی حمله می‌کند اما یک بازرس بنام روپ کمار (دیلیپ تاهیل) و یک پزشک بنام دکتر ورما (بارت کاپور) با کمک هم دیوید را فریب داده و نامه را می‌سوزانند. دادگاه خود دیوید را به جرم قتل ماری به حبس محکوم می‌کند و پسر دیوید یعنی ویجی بدست دوست دیوید بنام ماهش (انوپم کهیر) بزرگ می‌شود. پس از سالها دیوید از زندان آزاد می‌شود و به کلیسا می‌رود و به پدر روحانی می‌گوید که قصد دارد سه نفر را بکشد. همچنین متوجه می‌شود که پسرش ویجی ماهش را پدرواقعی خود می‌داند و از اصل ماجرا بی‌خبر است.
در پایان رکود بزرگ کالاها که بر قیمت طلا نیز تأثیر گذاشته‌است، قیمتهای طلا طی یک محدوده زمانی تجاری ۲۰ ساله افزایش می‌یابد. این سبب شده تا از طریق مقامات مالی طلا به عنوان پشتوانه ارزها مجدداً مورد استفاده قرار گیرد، اما شامل اتخاذ استاندارد طلا برای پول نشده‌است. درواقع، عکس این موضوع است- هرچه گرانتر شود، پروژه دستیابی به ایجاد یک استاندارد طلا نیز گران‌تر خواهد شد.
این مجموعه شرح حال شخصیتی افسانه‌ای به نام اسکندر بن داراب بن بهمن بن اسفندیار روئین‌تن است. درواقع، نویسنده سعی کرده‌است به‌نوعی قصهٔ شاهنامهٔ فردوسی را ادامه دهد. «اسکندرِ» این کتاب با «اسکندر مقدونی» متفاوت است.