درباب

معنی کلمه درباب در لغت نامه دهخدا

درباب. [ دَ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بهرآسمان بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت ، واقع در 66هزارگزی جنوب خاوری ساردوئیه و 14هزارگزی جنوب خاوری راه مالرو بافت به جیرفت. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه درباب در فرهنگ فارسی

درباره در موضوع راجع به توضیح لازم الاضافه است .
ده کوچکی است از دهستان بهر آسمان بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت .

جملاتی از کاربرد کلمه درباب

درباب شناخت حقیقی او نیز مانند افلاطون معتقد است که شناخت و معرفت حقیقی از طریق عقل جزئی انسان صورت نمی‌گیرد چراکه عقل امری است شخصی و جزئی و معرفتی نیز که به آن تعلق می‌گیرد نیز
‫خندان شده است غنچة گل از برای دل‬ ‫حیدربابا ، گوْل غنچه سی خنداندی‬
وی اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۱۰ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر کرد. بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزء آثار ماندگار این زبان‌هاست. منظومه حیدربابایه سلام که در سال‌های ۱۳۲۹ تا۱۳۳۰ سروده شده است، از مهم‌ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می‌شود.
‫حیدربابا ، تمام جهان غم گرفته است‬ ‫حیدربابا گؤیلر بوْتوْن دوماندی‬
غبار دل ز پر افشانی نفس درباب که هرچه هست درین خانه تنگ می‌آید
حیدربابا چکدون منی گتیردون یوردوموزا، یوامیزا یتیردون
‫حیدربابا ، ز صخره و سنگت به کوهسار‬ ‫حیدر بابا ، داغین ، داشین ، سره سی‬
ارتداد در اسلام (به عربی: ردة یا ارتداد) عموماً به عنوان ترک آگاهانه اسلام در گفتار یا از طریق کردار تعریف شده‌است. ارتداد شامل اقدام به تغییر دین، یا نپذیرفتن معتقدات مذهبی به جهت بی‌دین بودن، توسط شخصی که در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده‌است یا کسی که سابقاً اسلام را پذیرفته‌است می‌شود. تعریف ارتداد در اسلام، و این که آیا و چه‌طور باید مورد مجازات قرار گرفته شود، موضوعات محل مناقشه هستند و علمای اسلامی در آراء خود درباب این سوالات اختلاف نظر دارند.
حیدربابا آلچاقلارون کشگ اولسون بیزدن سورا قالانلارا عشق اولسون
افشین در سال ۱۳۵۷ در بابل از شهرستان‌های استان مازندران به دنیا آمد، تا ۷ سالگی را دربابل گذراند و به تهران مهاجرت کرد. مادرش اهل بابل و پدرش فیروزکوهی است.
تا درد دلی گوئیم کو با تو مجال آن فریاد که نتوانیم دربابه که رنجوریم
‫حیدربابا ، گروه رفیقان و دوستان‬ ‫حیدربابا ، یار و یولداش دؤندوْلر‬
منتقدان درباب این آیه معتقدند که مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات کودکان نابالغ را نمی‌پذیرند. همچنین هیچ فردی را نمی‌توان به احتمال آن‌که ممکن است در آینده مرتکب جرم شود، مجازات کرد. مجازات به جرم ارتکابی تعلق می‌گیرد، نه جرم ناکرده.
تاریخ طبری نوشتهٔ محمد بن جریر طبری، مجموعه کتبی‌است به‌زبان عربی که منبع اصلی و ضروری درباب تاریخ ساسانی‌است.
فارس‌نامهٔ (ابن‌بلخی)، یکی از منابع فارسی سودمند دربارهٔ تاریخ ساسانی‌است که آگاهی‌های ارزشمندی درباب وضعیت و مرتبهٔ فرمانروایان دست‌نشاندهٔ بزرگ و سِمَت آنان، که در عین حال رعیت پادشاه بودند، به‌دست می‌دهد.
‫دُرنا ز آسمان گذرد وقت شامگاه‬ ‫حیدربابا . گئجه دورنا گئچنده‬
‫بر حق مردم است جوانمرد را نظر‬ ‫حیدربابا ، ایگیت اَمَک ایتیرمز‬
اولین متنی که مشخصاً درباره‌ی امر غریب از منظری روان‌شناختی نگاشته شده مقاله‌ی ارنست ینتش با‌ عنوان «درباب روان‌شناسی امر غریب» (1906) است، که به ویژه از آن رو اهمیت دارد که فروید آن را نقطه‌ی‌ شروع بحث خود قرار می‌دهد و به‌‌‌ رغم نقدهایش بر آن گویی به ایده‌ی محوری‌اش معتقد می‌ماند.
فعالیت‌های بنوا در جنبش «راست‌گرایی آلترناتیو» آمریکای شمالی تأثیرگذار بوده‌است. بنوا در کنفرانسی در «مؤسسه سیاست ملی» جریان آلت-رایت با مدیریت ریچارد بی. اسپنسر، حضور و سخنرانی درباب هویت کرد. او بعدها از این جنبش فاصله گرفت.
درباب آندرونیکوس باید گفت که وی اصلاً یک یونانی بود که در جریان تصرف شهر تارانتو اسیر رومیان شد و کارش را به عنوان یک مربی در خدمت یک خانواده اشرافی در رم با ترجمهٔ آثار یونانی به لاتین، از جمله ادیسه اثر حماسی هومر، آغاز کرد و در روم معلم یونانی و لاتین شد. به‌مرور زمان، این ترجمه جای قانون دوازده لوحه را گرفت و کتاب قرائت گردید. زبان لاتین در نتیجهٔ این ترجمه شکل ثابتی پیدا کرد و کتاب‌های دیگر یونانی نیز ترجمه شد و طرز آموزش و پرورش و سازمان فرهنگ یونان در روم مورد توجه و اقتباس واقع گشت.