درازا

معنی کلمه درازا در لغت نامه دهخدا

درازا. [ دَ / دِ ] ( حامص ، اِ ) طول.( دانشنامه علائی ص 74 ). درازنا. درازی. کشیدگی. امتداد. مقابل پهنا. خلاف پهنا. بَلخ. درازنای. ( انجمن آرا ). به معنی درازی است چنانکه فراخا به معنی فراخی. ( آنندراج ). یکی از بعدهای سه گانه است و دو بعد دیگر پهنا و ژرفاست یا عرض و عمق. درازترین بعد هر سطح در مقابل عرض یا پهنا که کوتاهترین بعد آن است : درازای مزگت خانه خدای عزوجل سیصدوهفتاد ارش است. ( حدود العالم ). خانه مکه را بیست وچهار ارش و نیم درازاست. ( حدود العالم ). و درازای وی [ ناحیت شکی ] مقدار هفتاد فرسنگ است. ( حدود العالم ). دندانقان شهرکیست اندر حصاری مقدار پانصد گام درازای او. ( حدود العالم ). و این ناحیت [ مجفری ] مقدار صدوپنجاه فرسنگ درازای اوست اندر صد فرسنگ پهنای. ( حدود العالم ).
درازا و پهنای آن ده کمند
بگرد اندرش طاقهای بلند.فردوسی.سوی درازا یک ماه راه ویران بود
رهی به صعبی و زشتی در آن دیارسمر.فرخی.یکی شهر بودش دلارام و خوش
درازا و پهناش فرسنگ شش.اسدی.بعدها سه گونه اند یکی درازا و دیگر پهنا، سه دیگر ژرفا. ( التفهیم ). عادت مردمان چنان رفته است که درازترین بعدی را طول نام کنند؛ ای درازا. ( التفیهم ) :
ز هر اوستادی یکی خانه خواست
درازا و پهناش صد گام راست.شمسی ( یوسف و زلیخا ).چون خط دراز است بی فراخا
خطی که درازاش بیکرانست.ناصرخسرو.درازا صدوبیست گز. ( مجمل التواریخ و القصص ). قد قلم به درازا سه مشت باید، دو مشت میانه و یک مشت سر قلم. ( نوروزنامه ).
بداند زمین را که پست و بلند
درازاش چندست و پهناش چند.نظامی.تَلَم ؛ شکاف در زمین به درازا. ( منتهی الارب ). قَدّ؛ به درازا بریدن و درانیدن. ( دهار ). || بلندی. بالا. ارتفاع :
بادام به از بید و سپیدار به بار است
هرچند فزون کرد سپیدار درازا.ناصرخسرو.|| در تداول ، گاه به معنی پهنا آید، چنانکه دیواری پنج ذرع پهنا و دوذرع درازا. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). و رجوع به پهنا در ردیف خود شود.

معنی کلمه درازا در فرهنگ معین

( ~. ) (اِ. ) درازی ، کشیدگی .

معنی کلمه درازا در فرهنگ عمید

درازی، کشیدگی، طول.

معنی کلمه درازا در فرهنگ فارسی

درازی، کشیدگی، طول، مقابل پهنا، درازناگویند
( اسم ) درازی کشیدگی طول مقابل پهنا عرض .

معنی کلمه درازا در فرهنگستان زبان و ادب

[فیزیک] ← طول

معنی کلمه درازا در ویکی واژه

lunghezza
درازی، کشیدگی.

جملاتی از کاربرد کلمه درازا

سخن چرا به درازا برم به مدحت خویش که هرچه مشکل هر علم‌ گشته آسانم
در جمهوری اسلامی، انتشار کتاب‌های مخالف دین اسلام و جمهوری اسلامی، ممنوع است و ناشران و پخش کنندگان چنین کتاب‌هایی توسط مأموران امنیتی، بازداشت می‌شوند. تنها در درازای دو ماه در سال ۱۳۹۷، بیش از یک میلیون جلد کتاب، ضبط شده‌است.
انرژی بر واحد جرم (دلتا وی) که برای رفتن از زمین به مریخ لازم است از همهٔ سیاره‌های دیگر، به‌جز ناهید (زهره)، کمتر است. با استفاده از مدار ترابرد هوهمان سفر به مریخ حدود ۹ ماه به‌درازا می‌کشد.
کم‌همّتی به ساز فراغم وفا نکرد دامن نیافتم به درازای پا بلند
بازگردیم به فضای دوبعدی سطح لوله. این بار فرض کنید که محیط این لوله خیلی کم باشد یا مثلاً به جای لوله یک کابل برق داشته‌باشیم. برای مورچه (اگر به اندازهٔ کافی کوچک باشد) این کابل هنوز یک سطح دو بعدی است یعنی وقتی که روی سطح کابل قرار دارد می‌تواند در دو راستای مستقل از هم حرکت کند. اما برای ما انسان‌ها کابل برق یک شی یک بعدی محسوب می‌شود چون فقط درازای آن قابل درک است.
اگر شرحش بگویم بس دراز است بزیر هر یکی صد سر و درازاست
آمل در زمان اشکانیان نیز معمور و آبادان بود که آن را همو می‌نامیدند. فرهاد یکم پادشاه اشکانی، با مردم آمل به جنگ پرداخت و از آنجا که جنگ با این مردم سخت بود جنگ فرهاد با ماردها چندین سال به درازا کشید و بعد از مدت‌ها آماردها را در منطقهٔ آمل مغلوب کرد و وی گروهی از این قوم را به سرزمین پارت در شمال خراسان کوچ داد و آنان در غرب آمودریا که آن را آمُلِ زَم نیز می‌خوانند ساکن شدند.
عندلیب دلش چو بالا جَست در درازای شرع پهنا گشت
شد عمر و، شب هجر تو را روزنه؛ گویی دارد ز درازای بسر زلف تو پیوند
شُغل یا پیشه فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فَرد عموماً یک شغل را با کارمندی، داوطلبی، یا شروع کسب‌وکار آغاز می‌کند. مدت‌زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت (درمورد کارهای خاص) تا تمام طول عمر (مثلاً در مورد برخی قاضی‌ها) به درازا بکشد. اگر یک فرد برای نوع مشخصی از شغل تربیت شده باشد، بدان حرفه یا پیشه می‌گویند. مجموعهٔ شغل‌های یک فرد در طول زندگی، سوابق شغلیِ آن فرد را تشکیل می‌دهد.
اتریش یک دموکراسی پارلمانی است که رئیس‌جمهور فدرال مستقیماً به عنوان رئیس دولت و صدراعظم به عنوان رئیس دولت فدرال انتخاب می‌شود. مناطق شهری عمده اتریش عبارتند از وین، گراتس، لینز، زالتسبورگ و اینسبروک. اتریش همواره از نظر تولید ناخالص داخلی در بین ۲۰ کشور ثروتمند جهان قرار دارد. این کشور به استاندارد زندگی بالایی دست یافته‌است و در سال ۲۰۱۸ از نظر شاخص توسعه انسانی در رتبه بیستم جهان قرار گرفت. وین به‌طور مداوم از نظر شاخص‌های کیفیت زندگی در رتبه‌های برتر بین‌المللی قرار دارد. بر مبنای آخرین داده‌های دقیق جغرافیایی درازای کشور اتریش ۵۷۲ کیلومتر بوده‌است.
درازای فرسنگش آید دویست درازا و پهناش هر دو یکی است
عالم نامی است گرفته از عالم، و گرد آرنده است این نام مر فایده دهنده و فایده پذیر را، از بهر آنک جملگی عالم جسمانی خود این دو چیز است یا عالم نورانی است چون افلاک و کواکب، یا سفلانی است چون طبایع. و آن نورانی فایده دهنده است. و این سفلانی فایده پذیر. . هر چه اندرین دو میان از زایشها است همه مادت پذیر است از طبایع، و همچنین هر فایده دهنده ای و فایده پذیری عالم باشد از مردم، زا بهر آنک غرض آفریدگار از عالم مردم است از بهر فایده پذیرفتن او به علم. نبینی که رسول الله صلی الله علیه و آله گفت «الناس عالم او متعلم او مستمع و سائر الناس همج، گفت: مردمان به جملگی دانش دهنده است و دانش پذیر و دیگر مردم فرومایه و گول و چون گوئیم جسمانی مرکب گفته شود که آنچه او را درازا و بالا و پهناست آنچه از بر یکدیگر بساخته است، چون جزهای این عالم که بر یکدیگر بسته است تا ازو عالم آمده است.
آماکوسا مجموع جزایری متعلق به کشور ژاپن است که در ساحل غربی کیوشو واقع شده است. بزرگترین این جزایر، جزیره ی شیموشیما است که درازای آن ۲۶٫۵ مایل و بزرگترین پهنای آن ۱۳٫۵ مایل می باشد.
اصل هفتم انقلاب سفید ایجاد سپاه بهداشت در کشور بود. فلسفه ایجاد سپاه بهداشت در حقیقت همان فلسفه اعلام اصلاحات ارضی بود که کار خود را در سال۲۰ بهمن ۱۳۴۲ خورشیدی آغاز کرد. در درازای نخست‌وزیری اسدالله علم اصل هفتم به تحقق پیوست. مردان و زنان سپاهی بهداشت وظیفه توزیع عادلانه پزشک و خدمات پزشکی را در کشور به عهده داشتند.
درازا دو فرسنگ و پهنا همین پر از باغ و باغش پر از یاسمین
درازای این افلاج روی‌ هم‌ رفته ۲۹۰۰ کیلومتر است.
چو سه باز یک مرد پهنای اوست چهل رش درازای بالای اوست
راه درازست برانیم تیز ما به درازا و به پهنای شب
این جزیره که ۳۳ کیلومتر درازا دارد در شمال شبه‌جزیرهٔ پاراگوانای ایالت فالکون ونزوئلا واقع شده‌است.