در آستانه

در آستانه

معنی کلمه در آستانه در دانشنامه عمومی

در آستانه. در آستانه عنوان مجموعه شعری است از احمد شاملو، شاعر معاصر ایرانی. این مجموعه که بر اساس یکی از اشعار درون مجموعه نام گذاری شده است از زیباترین آثار شاملو به شمار می رود. از شعرهای دیگر این کتاب می توان به «قصه مردی که لب نداشت»، «میلاد»، «طرح بارانی»، «طرح های زمستانی»، «ببر»، «گدایان بیابانی»، «بوسه»، «جوشان از خشم»، «قفس قفس این قفس. . . » و «سِفْر شُهود» اشاره کرد.
شعر «در آستانه» در تاریخ ۲۹ آبانِ ۱۳۷۱ سروده شده است.

معنی کلمه در آستانه در ویکی واژه

در‌آستانه
به هنگام شروع یا زمان کمی پیش از روی دادن امری. در آستانه افتتاح مدارس، در آستانه سال جدید.

جملاتی از کاربرد کلمه در آستانه

نقل است که بشر خواست که شبی به خانه درآید. یک پای در آستانه نهاد و یک پای بیرون خانه نهاد، و تا روز همچنان ایستاده بود و متحیر و شوریده؛ و گویند نیز که در دل خواهرش افتاد که امشب بشر مهمان تو خواهد بود. در خانه برفت و آبی بزد و منتظر آمدن بود. ناگاه بشر بیامد. چون شوریده ای گفت: ای خواهرم! بر بام می‌شوم.
مجاوران حرم را در آستانهٔ عشق غبار ناصیه آشوب بر جباه فشان
در اوت ۲۰۱۴، تننت یکی از ۲۰۰ چهره عمومی بود که در آستانه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند نامه به روزنامه گاردین در مخالفت با استقلال اسکاتلند را امضا کرد.
برگ‌های این گیاه، ظریف و کوچک و حساس است و بسته به اینکه در چه مقطعی از زمان رشد کرده باشد رنگ‌های متفاوتی دارند؛ مثلاً هنگامی که گیاه در آستانهٔ رشد است رنگ آن سبز مغز پسته‌ای است و کم‌کم رنگ آن تیره شده و گاهی قرمز و نقره‌ای هم می‌شود. این گیاه می‌تواند در عرض دو تا سه روز به دو برابر میزان خود برسد. آزولا به شوری آب حساس است و در آب دریا از بین می‌رود.
در آستانهٔ انتشار آلبوم بی‌واژه، — چون طبق اعلام قبلی قرار بود که بی‌واژه در اسفند ۸۹ منتشر یابد — اصفهانی اعلام کرد: که در کنسرت پیش‌رویش، در ۲۰ و ۲۱ اسفند ۸۹ از چند اثر آلبوم جدیدش، که متناسب با حال و هوای مخاطبان باشد، رونمایی خواهد کرد.
احوال درون خانه از من مطلب خون بر در آستانه می بین و مپرس
اشکم ازخانه بس که بیرون ریخت رخنه در آستانه افتاده ست
ز ازدحام ملایک در آستانه او چه سان رساند گنه خویش را ببخشیدن؟!
همچنین در آستانه تحویل سال نو، به پیشواز عید می‌روند و مراسم ویژه‌ای در روزهای سیزده به در، چهارشنبه سوری و شب یلدا برگزار می‌کنند.
اگر بخواهی از چرخ بگذری ز شرف در آستانه درگاه فرخش بنشین
عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار منتقد، روز یکشنبه در آستانه اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری به زندان بازگشت. رادیو فردا
در شهریور ۱۳۹۳ (در آستانه سالگرد شروع جنگ هشت ساله)، سرهنگ مجتبی جعفری جانشین «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» گفت که پنج میلیون ایرانی در جنگ شرکت داشتند که ۱۹۰ هزار نفر کشته و ۶۷۲ هزار نفر زخمی شدند. ۴۲ هزار نفر از نیروهای ایرانی هم که به اسارت نیروهای عراقی درآمده بودند بعد از جنگ آزاد شدند. ۲۱۷ هزار نیروی ارتش، ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار نیروی بسیج به همراه ۲۰۰ هزار نیروی سپاه پاسداران، شهربانی و ژاندارمری در جنگ شرکت داشتند.
یکی از بهترین و مرغوب و باکیفیت ترین بادام زمینی در جهان در آستانه اشرفیه بخصوص در روستای نبی دهکا و نقرده کشت می‌شود که این محصول به خارج از ایران نیز صادر می شود
علی الخصوص رهی را که از نخستین روز در آستانه رفیع تو بوده است وطن
در آستانه او آفتاب ز آمد و شد به‌غیر درس زیارت نمی‌کند تکرار
احوال درون خانه از من مطلب خون بر در آستانه می‌بین و مپرس
در آستانهٔ سال ۱۹۸۴ روزنامه تورنتو استار برای تهیهٔ مجموعه مقالاتی دربارهٔ رمان مشهور جرج اورول، از آسیموف می‌خواهد که نگاه خود را از وضعیت جهان در سال ۲۰۱۹ (۳۵ سال بعد) بگوید (رمان ۱۹۸۴، سی و پنج سال قبل منتشر شده بود).
در آستانه روز ۱۶ آذر، گزارش‌هایی از آهسته شدن سرعت اینترنت و اختلال در شبکه اینترنتی ایران منتشر می‌شد، تا جایی که شمار زیادی از کاربران قادر به استفاده از ایمیل نبودند و سرعت اینترنت به ویژه در تهران بسیار پائین بود.
در آستانهٔ میرند و نی عجب‌کاخر کند بدیشان در خاصگان میر اثر
استان‌های گیلان و مازندران در ایران دارای بیشترین تعداد بقعه و امامزاده‌اند که در اصل ائمه زیدی هستند. مقبره سید جلال الدین اشرف فرزند امام هفتم شیعیان در آستانه اشرفیه زیارتگاه شیعیان است.