دبز

معنی کلمه دبز در لغت نامه دهخدا

دبز. [ دَ ] ( اِ ) کلفتی. ستبری. هنگفتی. غلظت. گندگی.این کلمه فارسی ظاهراً از فرهنگهای معمولی فوت شده است. صاحب منتهی الارب به اماراتی که در دست است لغت نامه های مترجم بسیاری از عربی به فارسی و از فارسی به عربی داشته است و این کلمه را در موارد ذیل آورده است که از سیاق عبارت و نیز بصریح ترجمه که در حاشیه کرده است معنی آن گندگی و سطبری و غلظت و ثخن و قطر و عمق است : عجاجیل ؛ چیزکی است از پینو که بمقدار دبزکف دست دراز کنند. در این جا بحاشیه این کلمه را بدین صورت ترجمه کرده است : «دیز به معنی گندگی باشد»؛ عجل اقطه تعجیلا؛ بقدر دبز کف دست دراز کرد پینو را. تعجل ؛ پینو را به غلظ کف دست دراز کردن. و شاید کلمه «دفزک » از این کلمه آمده باشد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دبز در فرهنگ معین

(دَ ) (ص . ) کلفت ، درشت ، هنگفت (پارچه ).

معنی کلمه دبز در فرهنگ فارسی

( صفت ) کلفت درشت هنگفت ( پارچه )

معنی کلمه دبز در ویکی واژه

کلفت، درشت، هنگفت (پارچه)

جملاتی از کاربرد کلمه دبز

از سوی دیگر در حالی که ریتینگ استادبزرگ سوم جهان در سال ۱۹۸۹ تنها ۲۶۵۰ بود، امروزه امتیاز نفرات برتر جهان به شکل چشم‌گیری افزایش یافته‌است. به گونه‌ای که همه نفرات اول تا سوم مسابقات جهانی در ژوئیه ۲۰۱۱، امتیازی بیش از ۲۸۰۰ داشته‌اند.
الکسی دمتریویچ شیروف (زاده ۴ ژوئیه ۱۹۷۲) استادبزرگ و نویسندهٔ شطرنج لتونیائی‌الاصل اهل اسپانیا است وی از اوایل دههٔ ۱۹۹۰ تاکنون همواره در جمع بهترین شطرنج‌بازان جهان قرار داشته‌است. آخرین ریتینگ او در ژوئیه ۲۰۱۰ با ریتینگ ۲۷۴۹ دوازدهمین شطرنج‌باز برتر در رده‌بندی جهانی این ورزش است.
امروزه به کسی استادبزرگ شطرنج گفته می‌شود که به ریتینگ دست‌کم ۲۵۰۰ رسیده و در سه تورنمنت بین‌المللی که از شرایط خاصی (حضور استاد بزرگان دیگر، تعداد مسابقات و میانگین ریتینگ شرکت‌کنندگان و…) برخوردارند، امتیاز مطلوبی را که به نُرم استاد بزرگی معروف است، نیز به دست آورده باشد. این عنوان هم‌چنین به قهرمان جوانان جهان (زیر ۲۰ سال)، قهرمان شطرنج زنان جهان و قهرمان پیش‌کسوتان جهان و ۱۶ نفر اول جام جهانی شطرنج هم در صورتی که پیش از آن این درجه را کسب نکرده باشند، اعطا می‌شود.
از صدر تا رسندبزرگان به آستان از عالم آستانه نشینان گذشته‌اند
وی در اسفند سال ۱۳۹۸ و از سوی فدراسیون جهانی شطرنج به عنوان استادبزرگ شطرنج معرفی شد، تا بدین ترتیب هفدهمین فرد ایرانی باشد که به این عنوان دست می‌یابد.
آرین طاری (زادهٔ ۱۴ خرداد ۱۳۷۸) استادبزرگ شطرنج ایرانی الاصل اهل کشور نروژ است. وی موفق شد که در سن ۱۷ سالگی به درجه استاد بزرگی شطرنج دست یابد.
در سال ۱۹۷۰ در سراسر جهان تنها ۸۸ نفر عنوان استادبزرگ شطرنج داشتند که از این تعداد ۳۳ نفر آنان اهل شوروی بودند. امروزه اما این تعداد به بیش از هزار و هفتصد نفر رسیده‌است.
فیده همچنین عنوان‌های استادبزرگ، استاد بین‌المللی و استاد فیده برای «طرح مسئله» و «حل مسئلهٔ» شطرنج پیش‌بینی کرده و به بهترین آن‌ها اعطا می‌کند.