دانیا

معنی کلمه دانیا در لغت نامه دهخدا

دانیا. ( اِ ) اسم هندی کزبره است. ( تحفه حکیم مؤمن ).

معنی کلمه دانیا در فرهنگ فارسی

اسم هندی گزبره است

معنی کلمه دانیا در فرهنگ اسم ها

اسم: دانیا (دختر) (هندی) (طبیعت) (تلفظ: dāniyā) (فارسی: دانيا) (انگلیسی: daniya)
معنی: گشنیز، نوعی سبزی خوردنی از تیره چتریان، نام هندی کزبره

معنی کلمه دانیا در ویکی واژه

شط بزرگ دانیا بر رود دارج که زادگاه زراتوشترا یعنی اریان‌وئیجو در آنسوی این شط قرار داشت. منظور از شط ممکن مصب یا دهانه رودی که به دریا می‌ریزد، باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه دانیا

صدای سوز دل شهریار و ساز حبیب چه دولتی است به زندانیان خاک نصیب
در سال ۱۷۷۰ م. کاپیتان جیمز کوک دریانورد بریتانیایی، نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد. کاپیتان آرتور فیلیپ در ۱۸ ژوئیه ۱۷۸۸ با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به حدود سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولز به عنوان یکی از مستعمره‌های بریتانیا، خود به فرمانداری آن برگزیده شد. بریتانیایی‌ها در دید اول به استرالیا به عنوان سرزمینی دوردست و خشک برای تبعید محکومین و زندانیان نگاه می‌کردند. به همین دلیل بیشتر مسافران اولیه، به اجبار به منطقه ولز جنوبی تازه آمدند. اما ساکنان دیگر ایالت‌ها بیشتر به اختیار خود به سرزمین تازه مهاجرت کردند.
دربارهٔ واقعه کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ فیلم‌های مستند فراوانی ساخته شده و همچنین نمایشنامه‌های مختلفی به روی صحنه رفته‌است.
هم‌چو یوسف خواب این زندانیان هست تعبیرش به پیش او عیان
دود به پیش خیالت خیال‌های دگر چنانک خاطر زندانیان به بانگ نجات
زنند جوش چو زندانیان اسکندر مبارزان چمن خضر وار سبز لوی
گهی چون شمع بر پا ایستاده ز رخ زندانیان را نور داده
ساخاروف در سال ۱۹۶۷ نامه‌ای سرگشاده به برژنف رهبر وقت شوروی نوشت و در آن به افزایش زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر اعتراض کرد.
این دوره از اعتراضات، ابتدا با اعتراض جل‌پوشی در سال ۱۹۷۶ آغاز شد؛ در نتیجهٔ این نافرمانی‌ها، دولت بریتانیا پذیرفت که وضعیت طبقه‌بندی ویژه (تفاوت میان زندانیان جنگی و کیفری) را برای زندانیان شبه‌نظامی محکوم‌شده اعمال کند. در سال ۱۹۷۸، زندانیان ایرلندی اعتراض کثیف را آغاز کردند و حاضر نشدند برای نظافت از سلول خود خارج شوند و دیوارهای سلول را از مدفوع خود پوشاندند. در سال ۱۹۸۰، هفت زندانی در اولین اعتصاب غذا شرکت کردند و پس از ۵۳ روز اعتصابشان به پایان رسید.
وگفت: بیامدمی و به کنار گورستان فرو نشستمی گفتمی تا این غریب با این زندانیان دمی فرو نشیند.
در کتاب دانیال آمده: «پنجره‌اش رو به اورشلیم باز بود و او سه بار در روز زانو می‌زد و عبادت می‌کرد و همیشه خدایش را شکر می‌کرد»
شیخ چون بشنید برخاست آن زمان با مریدان رفت تا زندانیان
پیشکش خلعت زندانیان محتسب و ساقی روحانیان
شهر هوبارت در آغاز یک دهکده چادری بود که ۲۶۲ نفر جمعیت داشت که ۱۷۸ نفر آنها زندانیان محکوم بودند.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، اعدام‌های گروهی، از جمله، بر ضد زندانیان عقیدتی و سیاسی…، انجام می‌شود.
چشم این زندانیان هر دم به در کی بدی گر نیستی کس مژده‌ور
و از ایشان بود ابوبکرالحسین بن علی بن یزدانیار رحمة اللّه علیه از ارمنیه بود و ویرا اندر تصوّف طریقتی بود مخصوص به وی و عالم بود و بعضی را از عراقیان منکر بودی اندر اطلاقهای لفظ ایشان.