دانگان

معنی کلمه دانگان در فرهنگستان زبان و ادب

{granum} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ستونی از ریزکیسه های موجود در سبزدیسه که همانند سکه های روی هم قرارگرفته است

معنی کلمه دانگان در ویکی واژه

ستونی از ریزکیسه‏های موجود در سبزدیسه که همانند سکه‏‌های روی‏هم‏قرارگرفته است.

جملاتی از کاربرد کلمه دانگان

ای چشم تو چون نرگسی شد خواب در چشمم خسی بیدار می‌بینم بسی لیک از پی دانگانه‌ای
زبان برگشادند فرزانگان که ای سرفرازان ومردانگان
چون ببیند ز خره دانگانه جمله دارد فدای او خانه
شدند آن بزرگان و دانندگان سواران جنگی و مردانگان
در زمان حال سرسی و اسپیرات در لندن با یکدیگر زندگی می‌کنند. پانصد سال قبل پس از اینکه شریک زندگی سرسی، ایکاریس او را ترک کرد، او اکنون با دین ویتمن که در موزهٔ تاریخ طبیعی کار می‌کند رابطه دارد. یک شب هنگامی‌که این سه نفر مورد حملهٔ ناگهانی یک دِویانت به‌نام کرو قرار می‌گیرند، ایکاریس ظاهر می‌شود و هیولا را فراری می‌دهد. سپس سرسی، اسپرایت و ایکاریس تصمیم می‌گیرند تا جاودانگان را دوباره متحد کنند تا برای خطر احتمالی آماده شوند؛ بنابراین آن‌ها کینگو قهرمان بالیوودی، تینای جنگجو و محافظش گیلگمش، فاستوس مخترع، دروگ کنترل‌گر ذهن و مکاری پرسرعت را به‌کار می‌گیرند و فقط اجک رهبر سابق جاودانگان که پیش‌تر توسط یک دِویانت کشته شده بود، دیگر نمی‌تواند به گروه بپیوندد.
ملک گفت: اگر کسی ایران‌دخت را به ما باز‌رساند زیادت از تمنی او را مال دهیم. گفت: مال نزدیک چهار تن از جان عزیز‌تر است: آنکه جنگ برای اجرت کند؛ و آنکه زیر دیوار‌های گران برای دانگانه سمج گیرد؛ و آنکه بازارگانی دریا کند؛ و آنکه در معادن مزدور ایستد.
دل دردانگانش خونین شد سوک این بحر ژرف بی پایان
چنین داد پاسخ به فرزانگان بدان نامداران و مردانگان
اژدهایی چون ستون خانه‌ای می‌کشیدش از پی دانگانه‌ای
ای در جوال عشوه علی‌وار ناشده از حرص دانگانه به گفتار روزگار
بفرمود خسرو بفرزانگان بمهتر نژادان و مردانگان
جاودانگان در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱ برای نخستین بار در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۵ نوامبر به‌صورت سینمایی در ایالات متحده به عنوان بخشی از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول منتشر شد و ۴۰۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که ۲۰۰ میلیون دلار بودجه ساخت آن بوده‌است. . جاودانگان نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان دریافت کرده‌است. این فیلم در زمینهٔ موضوع و جلوه‌های بصری با ستایش منتقدان همراه بوده اما فیلم‌نامه، روند، مدت زمان فیلم و نقض در تحول کاراکترها مورد انتقاد قرار گرفته‌است.
در آوریل ۲۰۱۸، کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز اعلام کرد که توسعهٔ فیلمی بر پایهٔ کمیک جاودانگان آغاز شده‌است و سپس در مهٔ همان سال رایان و کاز فیرپو برای نوشتن فیلم‌نامه استخدام شدند. قرار بود ژائو تا اواخر سپتامبر همان سال کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرد و اختیار خلاقانه قابل‌توجهی با این فیلم به او داده شود که منجر به فیلم‌برداری در مکان‌های گسترده‌تری در مقایسه با فیلم‌های پیشین دنیای سینمایی مارول می‌شد. ژائو بار دیگر فیلم‌نامه را نوشت و مدتی بعد گزارش شد که پاتریک بورلی نیز در نوشتن آن مشارکت داشته‌است. مراحل تصویربرداری اصلی از ژوئیهٔ ۲۰۱۹ تا فوریهٔ ۲۰۲۰ در استودیوهای پاین‌وود و همچنین در لندن و آکسفورد، انگلستان و در جزایر قناری انجام شد.