دانمارکی

معنی کلمه دانمارکی در لغت نامه دهخدا

دانمارکی. ( ص نسبی ) منسوب به دانمارک. || از مردم دانمارک. دانوا . ( فرانسوی ). || ( اِ ) قسمی سگ.

معنی کلمه دانمارکی در فرهنگ فارسی

۱ - ساخته دانمارک محصول دانمارک . ۲ - از مردم دانمارک اهل دانمارک .

معنی کلمه دانمارکی در دانشنامه آزاد فارسی

دانمارکی (Dane)
مردمی با فرهنگ دانمارکی، ساکن در دانمارک و بخش شمالی آلمان. شمار این مردم در حدود ۵میلیون نفر است که به زبان دانمارکی سخن می گویند. شماری دانمارکی زبان نیز در ایالات متحد ساکن اند. دانمارکی زبانی ژرمنی و متعلق به خانوادۀ زبان های هندواروپایی است. دانمارکی ها به دلیل فرهنگ دریایی خود، که پیشینه اش به دوران عصر توسعه طلبی وایکینگ ها۱ در فاصلۀ قرون ۸ تا ۱۰م می رسد، شهرت زیادی دارند.
Vikings

جملاتی از کاربرد کلمه دانمارکی

در سال ۲۰۰۶ گروه دنس دانمارکی اینفرنال، آهنگ اعتماد به نفس را بازخوانی کردند که در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۰۶ منتشر شد.
پارک ملی «ربیلد» در فاصله کوتاهی از آل‌بورگ واقع است. در این پارک در سال ۱۹۴۲ از طرف عده‌ای آمریکایی دانمارکی الاصل به ملت دانمارک اهدا گردید.
اصل هم‌خوانی اصلی در فیزیک است که برای ایجاد هماهنگی میان فیزیک جدید و کلاسیک به کار می‌رود. این اصل برای نخستین بار در سال ۱۹۲۳ توسط نیلز بور فیزیک‌دان دانمارکی در نظریهٔ ساختار اتمی به‌کار رفت.
با مرگ اتلفلد در ژوئن ۹۱۸ حکومت مارسیا به ادوارد رسید و او تا پایان سال توانست آخرین نیروهای دانمارکی را هم از میدلندز بیرون راند. در این زمان قلمرو پادشاهی ادوارد شامل تمام سرزمین‌های واقع در جنوب رود هامبر می‌شد و علی‌رغم آنکه او هیچ اعمال قدرت مستقیمی در سرزمین‌های شمالی انجام نداده بود اما همه فرمانروایان مهم آن مناطق از جمله شاه اسکاتلند رسماً در ۹۲۰ پذیرای سلطهٔ ادوارد بر سرزمین‌هایشان شدند.
اسلحه ام ۱۹۲۲ بنگ یک تفنگ نیمه خودکار ساخت ایالات متحده است که توسط طراح دانمارکی سورن هانسن بنگ طراحی شده‌است. این تفنگ نمونه اصلاح شده‌ای از مدلهای قبلی ۱۹۰۹ و ۱۹۱۱ تفنگهای بنگ بود که هر دو در رده کالیبر ۰۶–۳۰ قرار داشتند.
بروون دختر مایکل بروون خواننده، ترانه‌سرا، گیتاریست و تهیه‌کننده دانمارکی است و دو برادر به نام‌های ویلیام و جوناس دارد.
ادوارد طی بزرگترین لشکرکشی تاریخ آنگلوساکسون‌ها که از ۹۱۰ تا ۹۱۸ به‌طول انجامید توانست دِینلوی جنوبی را ضمیمهٔ خاک وسکس نماید. او دانمارکی‌های نورثامبریا را در تِتِنهال شکست داد و سپس در اوت ۹۱۲ برای بیرون راندن دیگر نیروهای آن‌ها به سوی میدلندز و آنگلیای خاوری حرکت کرد. درهمین مدت اتلفلد، خواهر ادوارد و فرمانروای مارسیا اقدام به ساخت دژهایی تازه در شمال‌غربی میدلندز نمود و آن دو در ۹۱۷ حملات گستردهٔ خود را علیه نیروهای دانمارکی مستقر در آنگلیای خاوری آغاز کردند.
الافور الیاسون همچنین طراح نمای بیرونی سالن کنسرت هارپا در شهر ریکیاویک است که توسط شرکت دانمارکی ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ افتتاح گردید .نمای این ساختمان با ساختارهای آجر مانند شیشه‌ای و آهنی منعکس‌کنندهٔ زندگی شهری و نورهای متنوعی است که با جابجایی نور خورشید و تغییرات شرایط آب و هوایی تغییر می‌یابند.
وی فیلمبردار محبوب کارگردانان دانمارکی آوگوست بلوم و اوربان گاد و همچنین ستارهٔ دانمارکی آستا نیلسن بود و طی دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش، بیش از ۱۰۰ اثر سینمایی را فیلم‌برداری کرد.
مادر او از یک خانواده سرشناس یهودی در دانمارک و پدر او یک دانمارکی غیریهودی بود. در سال ۱۹۳۰ اریکسون با یک زن کانادایی ازدواج کرد. بدنبال این ازدواج اریکسون به دین مسیحیت گروید. به قدرت رسیدن هیتلر در ۱۹۳۳ و سوزاندن کتاب‌های فروید در خیابان‌های برلین باعث احساس ناامنی در اریکسون شد و او همراه با همسر و ۲ فرزند خُردسال خود از وین راهی دانمارک شد. بعد از اینکه اخذ تابعیت برای او و خانواده‌اش در دانمارک به مشکل برخورد، او به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.