داماد
معنی کلمه داماد در لغت نامه دهخدا

داماد

معنی کلمه داماد در لغت نامه دهخدا

داماد. ( اِ ) مرد نو کدخدا یعنی مردی که تازه شادی عروسی او شده باشد و بعضی گویند این لفظ دعاست ومخفف دائم آباد است. ( از غیاث ). اما قسمت اخیر قول صاحب غیاث بر اساسی نیست. خَتَن. ( منتهی الارب ). صِهر. ( منتهی الارب ) ( ترجمان القرآن جرجانی ). شاه. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ). مرد تازه زن گرفته. مردی که تازه جشن عروسی وی برپا شود یا شده باشد. مقابل عروس که زنی است که تازه جشن عروسی برپا کرده باشد :
ملک چون کشت گشت و تو باران
این جهان چون عروس و تو داماد.فرخی.و تکلفی فرمود امیر محمود عروسی را که مانند آن کس یاد نداشت در سرای امیر محمد که برابر میدان خرد است. و چون سرای بیاراستند و کارهاراست کردند امیر محمد را بسیار بنواخت و خلعت شاهانه داد و فراوان چیز بخشید و بازگشتند و سرای به داماد و حرّات ماندند. ( تاریخ بیهقی ص 249 چ ادیب ).
عروس ملک بیاراست گوش و گردن و بر
نخواست از ملکان جز تو شاه را داماد.مسعودسعد.شکایت کند نوعروسی جوان
به پیری ز داماد نامهربان.سعدی.مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
که این عجوزه عروس هزار دامادست.حافظ.دست کی دختر رز میدهد آسان تأثیر
این عروسی است که خون در دل داماد کند.محسن تأثیر. || شوهر دختر: فلان داماد اوست ؛ شوی دختر اوست. صاحب غیاث گوید به معنی شوهر دختر مجاز است :
رها شد سر و پای بیژن ز بند
به داماد بر کس نیارد گزند.فردوسی.سرافراز داماد رستم بود
بایران زمین همچو او کم بود.فردوسی.سه پور فریدون سه داماد اوی
نخوردند می جز که بر یاد اوی.فردوسی.بمیدان شدندی دو داماد اوی [ قیصر ]
بیاراستندی دل شاد اوی.فردوسی.نیابی تو داماد بهتر ز من
گو شهریاران سر انجمن.فردوسی.کنون مرزبانم بر این جایگاه
گزین سواران و داماد شاه.فردوسی.که داماد او بود بر دخترش
همی بود چون جان و دل در برش.فردوسی.کرا دختر آید به جای پسر
به از گور داماد ناید ببر.فردوسی.پدر و مادر سخاوت و جود
هر دو خوانند خواجه را داماد.فرخی.بدسگال تو و مخالف تو

معنی کلمه داماد در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) ۱ - مرد تازه زن گرفته . ۲ - شوهر دختر یا خواهر.

معنی کلمه داماد در فرهنگ عمید

۱. مردی که تازه زن گرفته و عروسی کرده: مجو درستی عهد از جهان سست نهاد / که این عجوزه عروس هزار داماد است (حافظ: ۹۰ ).
۲. نسبت شوهر دختر هر مرد یا زنی نسبت به آن مرد یا زن.
۳. شوهر خواهر.
* داماد شدن: (مصدر لازم ) زن گرفتن، عروسی کردن.

معنی کلمه داماد در فرهنگ فارسی

مردی که تازه زن گرفته وعروسی کرده، شوهردختر
( اسم ) ۱ - مردی که تازه جشن عروسی وی بر پای شود مرد تازه زن گرفته . ۲ - شوهر دختر شخص . ۳ - شوهر خواهر شخص .
میر محمد باقر بن میر شمس الدین محمد حسینی استر ابادی ساکن اصفهان از علمائ بنام امامیه از کبار دانشمندان عصر خود بوده است و سمت دامادی شاه عباس صفوی داشته و بهمین مناسبت ویرا داماد خوانده اند و به میر داماد شهرت دارد

معنی کلمه داماد در دانشنامه عمومی

هنگامی که یک مرد و یک زن با هم ازدواج می کنند، به مرد داماد می گویند. همچنین به زن عروس می گویند. داماد همچنین به عنوان نوعی نسبت خویشاوندی سببی هم به کار می رود به این معنا که شوهر دختر آقای فلان، در حکم داماد آقای الف محسوب می شود. که وظیفه آن تهیه خانه و خوراک و هزینه مختصر زندگی مشترک است و تمامی هزینه های قبل از شروع زندگی مشترک ( شب عروسی ) بر عهده خانواده عروس است .
مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
که این عجوزه عروس هزار دامادست ( حافظ )
سرافراز داماد رستم بود
بایران زمین همچو او کم بود ( فردوسی )
داماد (سریال تلویزیونی ۲۰۱۴). داماد ( به هندی: Jamai Raja ) با ( عنوان بین المللی: پادشاه قلب ها ( King of Hearts ) ) سریال تلویزیون درام هندی است که در روز ۴ اوت ۲۰۱۴ از شبکهٔ زی تی وی پخش آن شروع شد و در روز ۳ مارس ۲۰۱۷، بعد از ۳ سال نمایش موفقیت آمیز، به پایان رسید. سریال داماد، بعد از اتمام نمایش سریال دو قلب با یک ریسمان به هم وصل هستند، جایگزین این سریال شد و بعد از به پایان رسیدن سریال داماد، سریال پیا آلبلا جایگزین آن گردید.
داماد (فیلم ۱۹۶۳). داماد ( به انگلیسی: Daughter - in - law ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۶۳ و به کارگردانی تی. پراکاش رائو است. در این فیلم بازیگرانی همچون گورو دات، مالا سینها، فیروز خان، نظیر حسین، لالیتا پاوار، آقا و شیاما ایفای نقش کرده اند.
داماد (فیلم ۱۹۹۰). داماد ( به هندی: Jamai Raja ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۰ و به کارگردانی ای. کوداندارمی ردی است. در این فیلم بازیگرانی همچون هما مالینی، آنیل کاپور، مادهوری دیکشیت، انوپم کهیر، ساتیش کایشیک، شاکتی کاپور، آلوک نات، آنو کاپور ایفای نقش کرده اند.
داماد (فیلم ۱۹۹۳). داماد ( به انگلیسی: Son in Law ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی استیو رش است. در این فیلم بازیگرانی همچون پالی شور، لین اسمیت، کارلا گوجینو، تیفانی تیسون، سیندی پیکت، میسون آدامز، دنیس بارکلی، آدام گلدبرگ، فلی و برندن فریزر ایفای نقش کرده اند.
داماد (فیلم ۲۰۱۱). داماد ( به تامیلی: Mappillai ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی سوراج است. در این فیلم بازیگرانی همچون دنوش، هانیسکا موتوانی، مانیشا کویرالا و اشیش ویدیارتی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه داماد در فرهنگ معین

معنی کلمه داماد در ویکی واژه

از پارسی میانه [script needed] (dʾmʾt' /dāmād/), از پارسی باستان *𐎭𐎠𐎶𐎠𐎫𐎼 (dāmātar-), از نیا-ایرانی, از نیا-هندو-ایرانی, از نیا-هندو-اروپایی *ǵem-.
genero
sposo
مرد تازه زن گرفته.
شوهر دختر یا خواهر.

جملاتی از کاربرد کلمه داماد

بهیه نامجو، مادر نوید افکاری نیز در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها پسرانم را شکنجه کردند تا علیه همدیگر شهادت دهند» و «وحید تحت همین شکنجه‌ها، تا دو بار اقدام به خودکشی کرده است». او تأیید کرد که همسر و دامادش نیز بازداشت شده‌اند و پسرانش در یک «دادگاه ناعادلانه» و بدون «هیچ مدرکی» قرار گرفتند.
سپارش کرد دختر را به داماد به شفقت چون پسر را پند می داد
امامی کاشانی در دوران تحصیلات حوزوی در سن ۲۳ سالگی در کلاس درس خارج سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد و روح‌الله خمینی شرکت داشت و فلسفه را نیز نزد سید محمد حسین طباطبائی و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فرا گرفت.
احترام‌السلطنه در زمان ولیعهدی پدرش در سال ۱۳۰۵ قمری به ازدواج مرتضی‌قلی صنیع‌الدوله درآمد و علی‌قلی مخبرالدوله پدر داماد برای ایشان عروسی مفصلی گرفت که هفت شبانه روز طول کشید.
نیست ممکن که شود از دلی شاد فلک بشنود چون ز غم قاسم داماد فلک
او هم‌چنین در درس خارج فقه سید حسین طباطبایی بروجردی، سید روح‌الله خمینی، مرتضی حائری یزدی، سید محمدرضا گلپایگانی و سیدمحمدمحقق داماد شرکت کرد که بیشتر آن (حدود پانزده سال) در محضر شیخ مرتضی حائری بود.
مشیرالملک دوم پسری نداشت، ولی دو داماد وی دارای موقعیت‌های مهمی در حکومت بودند. یکی از آنها معدل‌الملک شوهر سلطان الحاجیه دختر وی بود.
نو داماد، تو از تن من غرقه در شهوت شدی
دو داماد در سلک یک خاندان یکی کامران و یکی خر چران
همین­طور داماد خانواده، آقای محمد پرما، که معلّم هنرستان بود و همیشه وقتی به خانۀ آن­ها می­­رفت کتاب همراهش بود. کتاب به او می­داد و با او دربارۀ کتاب­ها گفت‌و‌گو می­کرد. شاید اولین کتاب چندصدصفحه‌ای زندگی­ اش را در همان روزها از آقای پرما امانت گرفت و خواند. کتابی هفتصد صفحه ­ای دربارۀ لطفعلی ­خان زند[1]. و شاید همین احترام ویژه ­ای­ که آقای پرما برای یک کودک و نظرات او قائل بود در زندگی و نوع نگاه او به کودکان اثر گذاشت.
باد به داماد و عروس آفرین هم به سخن هم به سخن آفرین
الهیات محیط زیست نام کتابی است که توسط سید مصطفی محقق داماد به زبان فارسی تألیف شده. این کتاب با دیدگاه الهیاتی به محیط زیست پرداخته فلذا از بُعد فلسفه اسلامی و قرآنی و بالاخره فقه شیعه و اسلامی مباحث را امتداد داده‌است.
به دامادی خود نامت برآرد مرادت بخشد و کامت برآرد
گویی که شده مقرنس عنین داماد زمانه راست کابین
وی در سال ۱۳۳۹ با دختر محمد باقر بادامچیان ازدواج کرد. محمدصادق اسلامی و عزت مطهری از سایر دامادهای محمدباقر بادامچیان هستند.
تا هست مملکت بسریر عروس ملک داماد نامدست بفر و بهای تو
سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی معروف به میرمحمدی (زاده ۱ مهر ۱۳۰۲ – درگذشته ۳ آذر ۱۳۹۸) فقیه شیعه بود. او تا زمان مرگ، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری بود. وی داماد سید احمد زنجانی و همسر خواهر سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه بود. سید محمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فرزند وی بود.
کله نرگس وقباچۀ گل این عروسست گویی آن داماد
سر موبدان رفت و دست عروس به داماد داد و بگفتا ببوس
قامتم را چون کمان کردید از داغ برادر قاسم داماد من در لج خون شد شناور