داداش

معنی کلمه داداش در لغت نامه دهخدا

داداش. ( اِ ) در زبان عامه برادر. ( ظاهراً ترکی است ). خطابی که برادران و خواهران کهتر برادرِ مهتر را کنند و گاه تفخیم را «خان داداش » گویند. || خطابی مرد را آنگاه که نام وی ندانند. || خطابی مخاطب مرد را قصد تحقیری علی الظاهر.

معنی کلمه داداش در فرهنگ معین

[ تر. ] (اِ. ) برادر.

معنی کلمه داداش در فرهنگ عمید

برادر.

معنی کلمه داداش در فرهنگ فارسی

برادر
برادر

معنی کلمه داداش در ویکی واژه

برادر، ترجیحا برادر بزرگتر توسط برادر کوچکتر اینگونه خطاب می‌گردد، عنوان احترام‌آمیز برای برادر.
از کوره در رفتن، زود جوش آوردن، عصبانیت آنی سپس آرام گرفتن. سرریز شدن. داداش که از دو بخش دا - داش تشکیل شده در واقع مفهوم درست آن یعنی «از کوره در رفتن» یا حالا از کوره در رفت بوده و احتمالا خوی و خصلت برادر بزرگتر است نسبت به برادر کوچکتر.

جملاتی از کاربرد کلمه داداش

محمدعلی داداشی، وکیل سابق طبری دربارهٔ پرونده طبری گفت: «به آدمی که می‌توانست حکم اعدام بگیرد اما ابتدا ۳۱ سال حبس گرفت و الان هم آزاد شده، گفتند باید قدردان وکیلت باشی اما طبری گفت پرونده من کاری نبود که وکیل بتواند حل کند؛ توصیه‌های مقامات، مانند آیت‌الله صادق لاریجانی و پول‌هایی که رسول دانیال‌زاده خرج کرده است، مشکل من را برطرف کرد.»
بداداش و را دخت چون ماه را که آسوده سازد دل شاه را
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به داداش‌های زیر چانه‌ای، من و رفیقم، زب در مقابل پاپریکا، هزینهٔ پست، نزدیک دوبلین، جویندگان طلا، مردی گرداگرد شهر، سفارش‌های مختصر، پرتقال و لیمو، مأموران دریافت قسط، بکش یا شفا بده، گاز و هوا، تحت لوای مستی، کشتی احمق‌ها، اسمیتی و آلمانی‌ها و جاسوس‌ها اشاره کرد.
نوش‌آفرین آیرملو با عباسعلی داداش بیگ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج رضاشاه بنیانگذار سلسله پهلوی بود. نوش آفرین در حدود سال‌های ۱۲۶۳-۱۲۶۴ خورشیدی در تهران درگذشت.
اسماعیل زاهد ویشگاهی در سال ۱۴۰۱ پس از استعفا محمد مختاری هدایت باشگاه فوتبال داماش گیلان را بر عهده گرفت و پس از کسب نتایج سینوسی در نهایت با تساوی خانگی مقابل دارایی تهران در لیگ دسته سوم از سمت خود استعفا داد که مورد موافقت داریوش نصیری قرار گرفت تا داماش در سه بازی باقیمانده خود با بهزاد داداش زاده به توافق برسد‍
واژه برادر در فارسی و برخی از زبان‌های اروپایی ریشه در زبان نیاهندواروپایی دارد، در فارسی به آن داداش نیز می‌گویند که از زبان ترکی به فارسی راه پیدا کرده است.
۴۲. ۲۰۱۰،  ژاپن، توکیو: امیرحسین ناصری مدال طلا، محمدرضا امیرمشیری، حسین داداش آذر و هانیه صفری مدال نقره.
صبا از قدوم تو چون مژده داداش بر آورد از خرّمی پر شکوفه
استقلال که سابقه قهرمانی در لیگ برتر فوتسال در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۷۹ را دارد در سالهای پیش با حضور ستاره‌هایی چون حیدریان، داداشی، برادران شمسایی، ناصری و … در لیگ فوتسال ایران تیمداری می‌کرد.
ارتش شمالی مهدی یا گروه سعید نام گروهی شیعه در جمهوری آذربایجان است. رهبر این گروه سعید داداش بیگی است.
بازیکن و سرمربی کارکشته فوتبال رشت به مدت ۱۶ سال عضو ثابت تیمی بود که به نسل طلائه دار فوتبال رشت معروف بودند و بیشترین ملی پوشان رشتی متعلق به آن نسل بود،ویشگاهی به عنوان ستون دفاعی لاجوردی پوشان در دهه شصت و هفت در کنار برادران قوی پنجه و سعید عاشوری خط دفاعی پولادین لاجوردی پوشان را تشکیل داده بودند و دوش به دوش ستارگانی نظیر امیر افتخاری،امید هرندی،بهزاد داداش زاده،هادی طباطبایی،مهدی تنهایی،احمد پاک نژاد و با هدایت استاد مجید جهانپور برای اولین بار فوتبال رشت را به سطح نخست فوتبال ایران رساندند و با شکست تاریخی المپیک شوروی،مردمان شهرباران را غرق در شادی کردند.
در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی، یکی از نامزدها انصراف داد. دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۷ اسفند ۱۳۹۴ برگزار شده و ولی داداشی به مجلس راه پیدا کرد.
پس او را چومهمان سویخانه برد غذائی که خود خوردداداش بخورد