خورند

معنی کلمه خورند در لغت نامه دهخدا

خورند. [ خوَ / خ ُ رَ ] ( اِ ) درخور. زیبا. لایق. سزاوار. شایسته. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرای ناصری ) ( آنندراج ). متناسب. ( یادداشت مؤلف ) :
اگر به همتش اندر خورند بودی جای
جهانْش مجلس بودی سپهر شادروان.قطران ( از انجمن آرای ناصری ).- امثال :
گرز به خورند پهلوان ، نظیر: لقمه به اندازه دهان.
|| نام روز دوازدهم از هر ماه شمسی. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ). اما صحیح در این معنی «خور» است نه خورند. || در شیمی این کلمه را برای «ظرفیت » قرار داده اند. رجوع به دایرةالمعارف فارسی شود.
خورند. [ خ ُ رَ ] ( اِخ )دهی است از بخش راور شهرستان کرمان ، واقع در جنوب باختری راور و جنوب راه کوهبنان به راور. این ده کوهستانی و سرد و با 400 تن سکنه می باشد. آب آن از قنات و محصول آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری. راه مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه خورند در فرهنگ معین

(خُ رَ ) (اِمر. ) درخور، مناسب .

معنی کلمه خورند در فرهنگ عمید

درخور، لایق، شایسته، سزاوار: اگر به همتش اندر خورند بودی جای/ جهانش مجلس بودی سپهر شادروان (قطران: ۳۱۳ ).

معنی کلمه خورند در فرهنگ فارسی

(اسم ) فراخور مناس در خور شایسته : (( گرزبه خورند پهلوانست . ) )
دهی است از بخش راور شهرستان کرمان واقع در جنوب باختری راور و جنوب راه کوهبنان به راور . این ده کوهستانی و سرد و با ۴٠٠ تن سکنه می باشد آب آن از قنات و محصول آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه مالرو است .

معنی کلمه خورند در ویکی واژه

درخور، مناسب.

جملاتی از کاربرد کلمه خورند

اکنون که حرام شد حکیمان نخورند پیمانه چو باشد اهل پیمانه خورند
می خورند آبی و می کاوند دندان گوئیا خوردن ایشان همیشه آب دندان است و بس
شگفت نیست که بر من همی شراب خورند چو خون دیده لبم را همی شراب کنند
خوری خلق را و دهانت نبینم خورنده ندیدم بدین بی‌دهانی
ز شوق رایت احسان بی‌کرانه او چه خون که در رحم مادران خورند اطفال
آزادگان به جای رسیدند و ما همان زان رهروان که گرد پی کاروان خورند
از آن سبب‌که ز ضیق فضا و تنگی جای همی خورند ز هر گوشه بر در و دیوار
زمانی که چرخ دستگاه به صورت عمود بر محور حرکت می‌کند می‌چرخد و این حرکت ثبت می‌شود. زمانی که چرخ دستگاه موازی محور خود حرکت می‌کند چرخ‌ها لیز می‌خورند و نمی‌چرخند و این حرکت ثبت نمی‌شود. این بدین معنی است که در دستگاه مساحت سنج هر مسیری که چرخ آن حرکت می‌کند اندازه‌گیری می‌شود. در واقع حرکت‌های عمود بر محور چرخش تعیین‌کننده مساحت توسط دستگاه است. مساحت شکل متناسب است با تعداد دفعاتی که چرخ دستگاه چرخش می‌کند.
نیشکر آن چنان نخورد کس ز دست دوست کازادگان ز دست مبارز سنان خورند
خوشتر ز باده هیچ نعیمی نخورده اند آنها که مال و نعمت ملک جهان خورند
کم کن اجری که زیادت خورند خاص کن اقطاع که غارتگرند
در پاییز ۱۹۶۰، گرونبام دانشگاه لیهای را ترک کرد تا به هیئت علمی دانشگاه پیتسبرگ بپیوندد، جایی که او اولین استاد فلسفه شد. در آن سال او همچنین مدیر مؤسس مرکز فلسفه علم آن دانشگاه شد و تا سال ۱۹۷۸ به‌عنوان مدیر فعالیت کرد. او و همکارانی که به خدمت گرفته شدند، دپارتمان‌های فلسفه و تاریخ و فلسفه علم در سطح جهانی ایجاد کردند. جذب تعدادی از این همکاران از دپارتمان فلسفه دانشگاه ییل از سال ۱۹۶۲ شروع شده بود. در طول این دوره استخدام، دانشگاه پیتسبرگ کسانی ماند نیکلاس رشر، ویلفرد سلارز، ریچارد گیل، نوئل بلنپ، آلان راس اندرسون و جرالد ماسی به چشم می‌خورند.