خلع سلاح

معنی کلمه خلع سلاح در لغت نامه دهخدا

خلع سلاح. [ خ َ ع ِ س ِ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) رجوع به ماده بعد شود.

معنی کلمه خلع سلاح در دانشنامه آزاد فارسی

خلع سلاح (disarmament)
در روابط بین الملل، در یکی از این چهار معنی به کار می رود: ۱. مجازات کشوری که در جنگ مغلوب شده، با انهدام یا کاهش سلاح های آن کشور (از نمونه های آن خلع سلاح آلمان و متحدانش بنا بر معاهدۀ ورسای در ۱۹۱۹)؛ ۲. توافق برای خلع سلاح دو جانبه در مناطق خاص جغرافیایی (نمونه اش توافق راش ـ بَگت بود که از ۱۸۱۷ میان امریکا و بریتانیا برقرار شد و بر مبنای آن ناحیۀ دریاچه های بزرگ (گریت لیکس) عاری از سلاح شدند)؛ ۳. امحای کامل تمامی سلاح ها که اندیشمندان آرمان گرا، و در مواردی نیز حکومت ها، از آن هواداری می کنند؛ ۴. کاهش و محدودسازی تسلیحات کشورها بر مبنای توافق های بین المللی که در مجامع جهانی، چون جامعۀ ملل در گذشته و سازمان ملل متحد در حال حاضر، اخذ می شود. این معنای آخر بیش از بقیه برای این اصطلاح به کار می رود. مسئلۀ خلع سلاح با گسترش سریع سلاح های هسته ای با قدرت تخریب زیاد به مسئله ای مبرم تر و پیچیده تر بدل شده است.

معنی کلمه خلع سلاح در ویکی واژه

disarmo

جملاتی از کاربرد کلمه خلع سلاح

در ژوئیه ۱۹۹۷ پس از پیوستن مجدد شین فین به گفتگوهای صلح ایرلند شمالی اعلام آتش‌بس کرد. این ارتش از پیمان جمعه نیک حمایت کرد و در سال ۲۰۰۵ تحت نظارت بین‌المللی خلع سلاح شد.
او ابتدا جان فرزند رئیس‌جمهور را نجات می‌دهد و سپس آغاز به کشتن عوامل حمله‌کننده می‌کند، خواستهٔ تروریست‌های کره‌ای خارج شدن نیروهای آمریکایی از شبه‌جزیرهٔ کره و تشکیل کرهٔ متحد است. خواستهٔ دوم آن‌ها هم دستیابی به کد امنیتی موشک‌های هسته‌ای آمریکایی است و برای همین موضوع رئیس‌جمهور و سایر همکارانش را تحت فشار قرار می‌دهند. همه ابتدا فکر می‌کنند که کره‌ای‌ها می‌خواهند موشک‌ها را پرتاب کنند و آن‌ها را در فضا منفجر کنند تا بدین ترتیب آمریکا را خلع سلاح کند.
وی فارغ‌التحصیل رشته زبان ارمنی است. وی با گذراندن دوره فیلمسازی در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و دستیاری کارگردان و برنامه‌ریز در فیلم «خلع سلاح» به کارگردانی محمدرضا داوودنژاد فعالیت سینمایی را آغاز کرد.
باند در سفر به آلمان شرقی، به سیرک نفوذ می‌کند و متوجه می‌شود که اورلوف گنجینه‌های شوروی را با کلاهک هسته‌ای جایگزین کرده است که در حین اجرای سیرک در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در آلمان غربی آماده انفجار است . این انفجار اروپا را وادار می کند تا به دنبال خلع سلاح یک جانبه باشد، با این باور که بمب متعلق به ایالات متحده است و به طور تصادفی در پایگاه هوایی منفجر شده است و مرزهای محافظت نشده را برای تهاجم شوروی باز می گذارد.
در روز ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ هیئت آمریکایی در سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل به‌درخواست آمریکا، ژاپن، انگلستان، فرانسه روز دوشنبه ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ ساعت ۱۶۰۰ تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد آزمایش اتمی کره شمالی بحث شود. جمیز متیس در همین روز گفت اعضای شورای امنیت همگی نسبت به خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره متعهد هستند؛ و ادامه داد هر تهدیدی علیه آمریکا یا متحدانش با عکس‌العمل سریع و سخت مواجه خواهد شد.
وی طرفدار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و می‌گوید از مدل این پیمان می‌توان برای خلع سلاح کره شمالی استفاده‌کرد.
موسوی تبریزی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ به ریاست کل دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی منصوب شد. از جمله اقدامات او در این سمت تصرف دفتر حزب خلق مسلمان در تبریز و خلع سلاح اعضای کمیته‌های این حزب و اعدام برخی از نفرات این گروه بود
در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه تهران که با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور برگزار شد، از اسرائیل خواسته شده که برای تحقق هدف «خاور میانه عاری از تسلیحات هسته‌ای» به پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد. آسوشیتدپرس