خرابکاری

خرابکاری

معنی کلمه خرابکاری در لغت نامه دهخدا

خرابکاری. [ خ َ ] ( حامص مرکب ) اِفساد. ( یادداشت بخط مؤلف ). عمل خرابکار. || در تداول عامه ، آلودن بستر یا زیر جامه. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه خرابکاری در فرهنگ فارسی

ایجاد فساد و تباهی ( در امور و ساختمانها )
افساد عمل خرابکار یا در تداول عامه آلودن بستر یا زیر جامه .

معنی کلمه خرابکاری در فرهنگستان زبان و ادب

{sabotage} [علوم نظامی] اقداماتی با هدف آسیب رساندن به توان دفاع ملی یک کشور

معنی کلمه خرابکاری در دانشنامه عمومی

خرابکاری (فیلم ۲۰۰۵). خرابکاری ( به انگلیسی: Derailed ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۵ و به کارگردانی میکل هوفسترم است. در این فیلم بازیگرانی همچون کلایو اوون، جنیفر آنیستون، ونسان کسل، جیانکارلو اسپوزیتو، ایگزیبیت، دیوید موریسی، رزا ، ملیسا جرج، ادیسن تیملین، تام کونتی، ریچل بلیک، دنی اوهر، جورجینا چاپمن، اورتیس دیلی، ریچارد لیف و کاترین مکورد ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه خرابکاری در ویکی واژه

sabotaggio

جملاتی از کاربرد کلمه خرابکاری

تا پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷)، بارها به دلیل فعالیت سیاسی ممنوع‌المنبر شده و در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری و زندان قصر محبوس گردید.
طولانی‌ترین اقتباس آن نسخه آمریکایی، یعنی اداره بود که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ با نه فصل و در کل ۲۰۱ قسمت پخش شد. این مجموعه در کل سراسر جهان میلیون‌ها بازدید داشت. با توجه به رتبه‌بندی نیلسن در آوریل ۲۰۱۹، نسخه آمریکایی اداره بیشترین مجموعه بازدیدشده در نتفلیکس در ایالات متحده آمریکا بود. قسمت‌های طولانی‌تر شده از این مجموعه و خرابکاری‌های پشت‌صحنه در سکوی پیکاک پخش شده‌اند.
فصل ششم سریال اداره پنجشنبه‌ها ساعت ۹:۰۰ بعد از ظهر (شرقی) در ایالات متحده پخش می‌شد. دی‌وی‌دی این فصل توسط رسانه خانگی یونیورسال پیکچرز در جعبه چهار دیسک در منطقه ۱ در ۷ سپتامبر ۲۰۱۰ منتشر شد. مجموعه دی‌وی‌دی شامل تمام ۲۶ قسمت است و همچنین تفسیرهایی از سازندگان، نویسندگان، بازیگران و کارگردانان برخی از قسمت‌ها دارد. این مجموعه دی‌وی‌دی همچنین شامل صحنه‌های حذف شده از همه قسمت‌ها و همچنین خرابکاری‌های پشت صحنه است.
برخی مقامات غربی و ایرانی بیان کردند که علت انفجارها حملات سایبری اسرائیل و آمریکا علیه حکومت ایران است. گروهی که خود را یوزپلنگان وطن می نامد، مسئولیت انفجار در تأسیسات هسته ای نطنز را به عهده گرفت. دولت ایران قول داد در صورت تأیید خرابکاری در تأسیسات هسته ای نطنز، تلافی کند.
خبرگزاری فارس در ۲۸ آبان از نقش یک تیم «هفت نفره» در حمله به بانک‌ها خبر داد که همه آن‌ها «اتباع یکی از کشورهای همسایه شرقی بوده‌اند» و در ۲۹ آبان مدعی دستگیری تعدادی از «لیدرهای خرابکاری اشرار» با «تابعیت آلمانی، ترکیه‌ای و افغانستانی» شد. همچنین در ۳۰ آبان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه از نقش یک «بازنشسته سفارت ایران در کشور دانمارک» در اعتراضات سخن گفت که «تجهیزات مربوط به جاسوسی» داشته، و اول آذر، علی فدوی جانشین فرمانده سپاه اعلام کرد «هیچ کشوری به مانند فرانسه محرک این اغتشاشات نبوده».