آب خوردن

معنی کلمه آب خوردن در لغت نامه دهخدا

( آب خوردن ) آب خوردن. [ خوَرْ / خُرْ دَ ] ( مص مرکب ) آشامیدن آب :
هرچند خلنده ست چو همسایه خرماست
بر شاخ چو خرماش همی آب خورَد خار.ناصرخسرو.- در یک آب خوردن ؛ در لحظه ای. در مدتی سخت کوتاه.

معنی کلمه آب خوردن در فرهنگ معین

( آب خوردن ) (خُ دَ )(مص ل . )۱ - آب نوشیدن ، آشامیدن آب . ۲ - (کن . ) سرچشمه گرفتن ، ناشی شدن . ۳ - هزینه برداشتن ، خرج برداشتن .

معنی کلمه آب خوردن در فرهنگ فارسی

( آب خوردن ) ( مصدر ) آب نوشیدن آشامیدن آب . یا در یک آب خوردن . در یک لحظه در مدتی بسیار کوتاه. یا مثل آب خوردن . بسیار سهل خیلی آسان .
( آبخوردن ) آشامیدن آب

معنی کلمه آب خوردن در ویکی واژه

آب‌‌ خوردن
آب نوشیدن، آشامیدن آب.
سرچشمه گرفتن، ناشی شدن.
هزینه برداشتن، خرج برداشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه آب خوردن

از میان دانش‌آموزانی که داوطلبانه در کارگاه‌ها مشغولند کسانی هستند که دستپاچه شروع کردند و قادر به امتحان دادن نبودند. آنها یادگرفتند که چگونه با اضطراب آزمون کنار بیایند و حالا به دیگران یاد می‌دهند که این امر تقریباً مثل آب خوردن آسان است.
نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاری که در یک سال گذشته چند بار بازداشت شده بود و اکنون ایران را ترک کرده است، طی پیامی گفت که در ایران پس از آزاد شدن از زندان به همراه مادرش به دفتر وزارت اطلاعات در خیابان خواجه عبدالله فراخوانده شد و در آن جا یک مقام مسئول به مادرش گفت: «ببین! دختر تو قرار است کشته شود. دختر تو زنده نمی‌ماند. حالا یا با آب خوردن که سمی توی آن است، یا یک ماشینی به او می‌زند، چون دختر تو دشمن زیاد دارد.»
در قانون اساسی ما مگر شکنجه حرام نشده‌است ممنوع نشده، در کجای دنیا در کدام دین و در کجای اسلام و کشور اسلامی و حکومت اسلامیش شش نوع زندان وجود دارد؟ چرا اینها تعطیل نمی‌شوند؟ چرا باید هر کسی و هر نهادی یک زندان داشته باشد؟ اینها باید تعطیل شوند، جو اسلامی جو اعتماد است. اینهمه دستگاه‌های ترسناک و مخوف درست نکنید چرا هیئتی تشکیل نمی‌شود و به کار این زندانهای گوناگون نمی‌رسد. چرا در رژیم اسلامی انسان و جان او این همه بی منزلت شده‌است که بتوان مثل آب خوردن محکوم کرد و بدون اینکه کسی بفهمد کار او را تمام کرد.
خوشبختانه در ابتدای مسیر و در روستا امامزاده، رستوران، دکه جهت خرید خوراکی، سرویس بهداشتی، سکو جهت نشستن، آب خوردن و … وجود دارد و می‌توانید از تمامی این امکانات استفاده کنید. اما در طول مسیر رسیدن به آبشار تقریباً امکانات خاصی جهت استفاده مراجعه‌کنندگان تعبیه نشده است و باید تمامی وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کرده و همراه خود داشته باشید.
موسی چنین میکرد. ایشان گفتند کیف بنا لو افضینا الی الرمل و الارض الّتی لیست فیها حجارة اگر بر یک استانی فرود آئیم که سنگ نبود ما آب از کجا آریم؟ فرمان آمد که یا موسی اکنون که چنین میگویند سنگی با خود میدار تا آنجا که فرود آئید شما را آب دهد. ابن عباس گفت سنگی بود مخصوص و معین که موسی از طور برگرفته بود و با خود آورده چندان که سر آدمیی یا سر گوسپندی از رخام، در آن گوشه جوالی افکنده، هر گه که ایشان آب خواستندی بیرون آوردی. و آن سنگ چهار سوی بود چون عصا بر آن زدی از هر سویی سه جوی روان گشتی، هر سبطی را جداگانه جویی تا با یکدیگر از بهر آب درنه‌شورند و بر هم نیاویزند، اینست که رب العالمین گفت: فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ هر سبطی میدانست که جوی ایشان کدامست، هر روزی ششصد هزار نفر از آن سنگ آب خوردندی. پس از آنک آب خورده بودندی موسی دیگر باره عصا بر سنگ زدی تا خشک شدی و آب در وی پنهان گشتی.
تشنه جانان را کجا سیراب ساغر می‌کند؟ ریگ در یک آب خوردن بحر را بر می‌کند
گفتاره‌است که در زمان بسیار دور یک گله آهو از این آبدان آب می‌خوردند. یکی از نرآهوی گله « پازن » یا « غوچ » در هنگام آب خوردن شاخش بین دو سنگ بزرگ که در لب آودون قرار داشته گیر می‌کند وبعلت بزرگی شاخش نمی‌تواند خودش رها کند و در آنجا از گله جاه می‌ماند، و آن غوچ بزرگ در لب آودون از گرسنگی می‌میرد، بعد از مدتی که شکارچیان از آنجا می‌گذرند می‌بینند که یک غوچ بزرگی در لب آبدان به آن وضعیت غمگین مرده‌است، بر نا بر این نام آبدان «  آودون غوچو  » می‌گذارند.
به بزم شوق، پی آب خوردن دل ما سفال سبز به از چینی سفید بود
مراد آنکه ی شاه بر ذوالجناح مراین آب خوردن نباشد مباح
ز بس خستگی خواست تا نوشد آب چو کرد از پی آب خوردن شتاب
بنوعی صاف کز یک آب خوردن شود فانوس آسا سینه روشن
ز آب خوردنْ تنش به تاب افتاد عاقبت غرقه شد در آب افتاد
بر طبق گزارش‌های راتن تومیتوز و باکس آفیس موجو، موفق‌ترین آثار استون از نظر فروش گیشه و استقبال منتقدان به ترتیب سال ساخت عبارتند از: خیلی بد (۲۰۰۷)، سرزمین زامبی‌ها (۲۰۰۹)، مثل آب خوردن (۲۰۱۰)، دیوانه‌وار، احمقانه، عشق و خدمتکاران (۲۰۱۱)، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (۲۰۱۲)، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ و بردمن (۲۰۱۴)، لا لا لند (۲۰۱۶)، نبرد دو جنس (۲۰۱۷)، سوگلی (۲۰۱۸) و کروئلا (۲۰۲۱).
أَوْ عَلی‌ سَفَرٍ یا در سفری باشد، اگر دراز بود آن سفر یا کوتاه، چون آب نیابد، یا افزونی از آب خوردنی نیابد، و وقت نماز درآید، تیمّم کند. امّا اگر عذر بیماری و سفر نبود، و آب نیابد بمذهب شافعی (رض) آنست که تیمّم کند، و نماز کند، پس چون بآب در رسد آن نماز قضا کند. و مالک و اوزاعی و ابو یوسف میگویند بتیمّم نماز کند، و بر وی قضاء نماز نبود. ابو حنیفه گفت: نه تیمّم کند و نه نماز، تا آن گه که بآب در رسد و بوضو نماز کند.
چو سوی آب خوردن آرد آهنگ ز شوخی می کند با عکس خود جنگ
ظالم به مرگ سیر نگردد ز خون خلق در خواب، کار تشنه لبان آب خوردن است