اقاقیا
معنی کلمه اقاقیا در لغت نامه دهخدا

اقاقیا

معنی کلمه اقاقیا در لغت نامه دهخدا

اقاقیا. [ اَ ] ( معرب ، اِ ) مأخوذ از یونانی ، عصاره خاری است که پوست را بدان دباغت کنند و آن صلب و سیاه رنگ میباشد و بعضی گویند صمغ خار مغیلان است ، اگر بخودبرگیرند قطع خون رفتن کند. ( آنندراج ) ( برهان ). عصاره قرظ ( سَنْط )، آن را خشک کنند و قرص از آن سازند. ( ذخیره خوارزمشاهی ) ( قانون بوعلی سینا مقاله ثانیه از کتاب ثانی ص 156 ). صمغ قرظ. ( الابنیه عن حقایق الادویه ). دو قسم عصیر منجمد را بنام اقاقیا می نامند، یکی اقاقیای صادق که اقاقیای مصری نیز گویند و عبارتست از عصاره غلافهای سبز میوه مغیلان و بشکل قطعاتی است که تقریباً از 25 تا 30 مثقال وزن هر یک از آنها میباشد و سیاه رنگ و طعمشان عفص است و دیگری اقاقیای کاذب که از عصیر بعضی میوه ها مانند آلوچه و برخی دیگرمیوه های طایفه روزاسه درست مینمایند و رنگ این قسم سرخ قهوه ای و مزه آن مانند مزه آلوی نارس است و در فرنگ بخصوص در آلمان این قسم اقاقیا را می سازند و اکنون در تهران یک نوع درختی که دارای گلهای خوشه سفیدی است و از همان طایفه مغیلان است به اسم درخت اقاقیا موسوم مینمایند. ( ناظم الاطباء ): قَرَظ؛ بار درخت سَنْط که از عصاره آن اقاقیا برآید. ( منتهی الارب ). و رجوع به تحفه حکیم مؤمن و ترجمه صیدنه شود.
- اقاقیای پیچ ؛ اقاقیای بنفش. ( یادداشت مؤلف ).
- اقاقیای زرد ؛ اقاقی زرد. ( یادداشت مؤلف ).
- اقاقیای سرخ .
- اقاقیای هندی ؛ عصاره ای که از اقاقیا گرفته میشود و آنرا بندرت و کم یابی مثل زنند. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اقاقیا در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. ) معرب واژة یونانی اکیاکیا، درختی است خاردار با گل های خوشه ای سفید یا صورتی و خوشبو که چوبی سخت و محکم دارد.

معنی کلمه اقاقیا در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) درخت زینتی از خانواده پروانه واران با برگ های مرکب ریز به رنگ سبز روشن که گل های سفید، خوشه ای، و معطر دارد.
۲. (طب قدیم ) عصاره یا صمغی که از میوۀ مُغیلان گرفته می شده و برای تقویت معده و کبد به کار می رفته.

معنی کلمه اقاقیا در فرهنگ فارسی

ماخوذازیونانی، درختی است خاردارکه بلندیش تا ۲٠ مترمیرسد، گلهایش سفیدوخوشهای وخوشبو، آنرااقاقی هم میگویند
( اسم ) ۱ - درختی از دست. شبدرها از تیر. پروانه واران که اصلش از آمریکای شمالی است . این درخت بارتفاع ۲۵ متر هم ممکن است برسد . گلهایش خوشه یی سفید یا صورتی و خوشبوست . ۲ - عصار. درخت کرت . ۳ - درختی از دست. گل ابریشمها جزو تیر. پروانه واران که در حدود ۳٠٠ گونه از آن در نواحی مختلف دیده شده . بعضی از گونه های آن بصورت درختچه است و خار دارد چوب آن نسبته سخت و محکم است اقاقیا عقاقیا اقاسیا .

معنی کلمه اقاقیا در فرهنگ اسم ها

اسم: اقاقیا (دختر) (یونانی) (طبیعت، گل) (تلفظ: aqāqiyā) (فارسی: اَقاقيا) (انگلیسی: aghaghiya)
معنی: درختی زینتی که گلهای سفید خوشه ای ومعطر دارد، ( معرب از یونانی ) ( در گیاهی ) درختی است از راسته ی شبدرها که گل های خوشه ای سفید یا صورتی خوشبو دارد، آکاسیا

معنی کلمه اقاقیا در دانشنامه عمومی

اقاقیا (سرده). اقاقیا ( نام علمی: Robinia ) نام یک سرده از تیرهٔ باقلاییان است. این جنس در جهان حدود ۲۰ گونه گیاه درختی یا درختچه های خزان کننده دارد که بیشتر بومی شمال آمریکا و مکزیک است و بخاطر گل های سفید و بیشتر معطر شان در نقاط بیشتر جهان کاشته می شوند. گونه هایی از آن در ایران کاشته شده است.
اقاقیا (فیلم). «اقاقیا» ( انگلیسی: Acacia ( film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک، به کارگردانی پارک کی هیونگ و با بازی شیم هی جین و کیم جین گئون است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

معنی کلمه اقاقیا در دانشنامه آزاد فارسی

اَقاقیا (acacia)
اَقاقیا
(یا: آکاسیا) گروه بزرگی از گیاهان درختچهای و درختی. این گروه درختان خاردار ساوانای افریقا و درخت صمغ عربی (Acacia Senegal) در شمال افریقا، و چندین گونه در امریکای شمالی، جنوب غربی ایالات متحده، و مکزیک را دربر می گیرد. درخت مقاوم اقاقیا همان اقاقیای دروغین (Robinia pseudacacia)، از تیرۀ پروانه آسایان، است. اقاقیای حقیقی، جنس آکاسیا (Acacia)، متعلق به تیرۀ بقولات، در مناطق گرم جهان، به ویژه در استرالیا، یافت می شوند. اقاقیای صدبرگ (Acacia dealbata) در برخی از مناطق فرانسه و کشورهای اروپاییِ دارای آب و هوای گرم می روید و از طریق همین کشورها وارد ایران شده است. خاستگاه این گونه استرالیاست. گل های معطّر خوشه ای، پرکرک، و زردرنگ این گیاه زیبایی فوق العاده ای دارد. گل فروشی ها این گیاه را با نام میموزا می فروشند. از گل های این گیاه نیز عطری به همین نام می گیرند. برگ های گیاهان این جنس معمولاً شانه ای دو ردیفه اند، برگچهها در دو طرف ساقه قرار دارند و ساقه ها نیز در دو طرف ساقه ای بزرگ تر می رویند. گل ها خوشه ای، متراکم، و کپه مانندند. این درخت در نوار ساحلی دریای خزر کاشته شده است. در امریکا، میوۀ آکاسیای خوراکی مصرف غذایی دارد. در جزایر موریس و رئونیون، از برگ های گونه ای از آکاسیا، Acacia lebbek، برای ساخت صابون استفاده می کنند. گونۀ کِرِت (اقاقیای عربی) (Acacia arabica) در صنعت چرم سازی کاربرد دارد و از آن صمغ عربی تهیه می کنند. صمغ سنگال از آکاسیای سنگالی (Acacia senegal) به دست می آید. داروی کاد هندی از گونۀ کات گلابی (Acacia catechu) تهیه می شود.

معنی کلمه اقاقیا در ویکی واژه

معرب واژه یونانی اکیاکیا؛ گلی هست خاردار با گل‌های خوشه‌ای سفید یا صورتی و خوشبو که چوبی سخت و محکم دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اقاقیا

نماد دو مار که بر دور یک چوب اقاقیا حلقه زدند جزو کهن‌ترین نمادهای آیین مهرپرستی است. این نماد در مهرپرستی نوین که در زمان حکومت هخامنشی رواج یافت بکل فراموش شد. در این نماد مار نماد تندرستی و چوب سبز اقاقیا به معنای راستی است و پیوند این دو به معنای پاکی در راستی است.
بعد از انقلاب اسلامی، تئاتر در اصفهان تعطیل شد و پس از احیا تئاتر نیز ارحام صدر تا پایان عمر ممنوع‌التصویر بود و تنها در اواخر عمر از وی برای شرکت در سریال کوچه اقاقیا دعوت به عمل آمد که به دلیل بیماری آن را نپذیرفت. ارحام صدر تا پایان عمر در اصفهان زندگی کرد. وی در سال ۱۳۸۷ در اصفهان درگذشت و در قطعه نام آوران باغ رضوان به خاک سپرده شد.
زیستگاه این آهو همچنین با زیستگاه گونه‌های مختلف اقاقیا منطبق است، چون توان جوانه‌زنی بذر درخت اقاقیا با گذر از دستگاه گوارش این حیوان افزایش می‌یابد و در نتیجه به گسترش اقاقیا منجر می‌شود.
زیستگاه آهوی کوهی ارتباط نزدیکی با زیستگاه گونه‌های درخت اقاقیا دارد. این گونه با افزایش دمای هوا در دورهٔ متأخر عصر هولوسن بخش‌هایی از قلمرو خود را به جبیر، دیگر گونهٔ آهوها واگذار کرده که به‌خوبی برای زندگی در هوای گرم تکامل یافته‌است.
در این پارک می‌توانید تنوع خوبی از درختان و گیاهان مختلف مانند چنار، بید مجنون، تبریزی، اقاقیا و سرو نقره‌ای، سدروس، پیراکانتا، طاووسی، دم‌موشی، خرزهره و … را ببینید.
اطراف این استخر درخت‌های کهنسالی و جوانی چون توت، اقاقیا و سایر درختان بومی رویده است. و مکان مناسبی برای استراحت و تفریح می‌باشد.