ارکیده
معنی کلمه ارکیده در فرهنگ معین

ارکیده

معنی کلمه ارکیده در فرهنگ معین

(اُ دِ ) [ فر. ] ( اِ. ) گیاهی از طایفة ثعلب که بعضی از انواع آن دارای گل های زیبا است و به عنوان گل زینتی در باغچه یا گلدان کاشته می شود.

معنی کلمه ارکیده در فرهنگ عمید

۱. نوعی گل سرخ و صورتی که یک گلبرگ آن از دو گلبرگ دیگرش بزرگ تر است.
۲. گیاه علفی و زینتی این گل از خانوادۀ ثعلب.

معنی کلمه ارکیده در فرهنگ فارسی

طایفه ثعلب که بعضی ازانواع آن دارای گلهای زیبااست وبعنوان گل زینتی درباغچه یاگلدان کاشته میشود

معنی کلمه ارکیده در فرهنگ اسم ها

اسم: ارکیده (دختر) (فرانسوی، فارسی) (گل) (تلفظ: orkide) (فارسی: ارکیده) (انگلیسی: orkide)
معنی: نوعی گل سرخ و صورتی، گیاهی از خانواده ثعلب، ( در گیاهی )، گلی به شکل های غیرعادی و رنگ های درخشان، که یک گل برگِ آن از دو گل برگِ دیگرش بزرگتر است، گیاه این گل که علفی است و انواع متعددی دارد که ممکن است پیچنده، بالارونده یا زمینی باشد، گلی با رنگهای درخشان که یک گل برگ آن از دو گل برگ دیگرش بزرگتر است

معنی کلمه ارکیده در دانشنامه عمومی

ارکیده (آلبوم). ارکیده ( به انگلیسی: Orchid ) نخستین آلبوم گروه موسیقی سوئدی اپث است. این آلبوم در سال ۱۹۹۵ منتشر شد.
موسیقی این آلبوم از ژانرهای مختلفی تأثیر گرفته است؛ شامل عناصری از موسیقی فولک، پراگرسیو راک، جیغ هایی که در بلک متال زده می شود و همچنین خوانندگی به سبک دث متال؛ همچنین بعضاً عناصری از موسیقی جز نیز در این آلبوم شنیده می شود و قطعه های ملودیکی دارد که در آن پیانو و گیتار آکوستیک نواخته شده است. این آلبوم اپث نزدیک ترین آلبوم اپث به سبک بلک متال است. بیشتر آهنگ های آلبوم بالای ۹ دقیقه هستند و تنها دو آهنگ آلبوم که بی کلام هستند مدت زمان کوتاهی دارند.
• «In The Mist She Was Standing»
• «Under The Weeping Moon»
• «Silhouette»
• «Forest Of October»
• «The Twilight Is My Robe»
• «Requiem»
• «The Apostle In Triumph»
ارکیده (سرده). ارکیده، ثعلب ( نام علمی: Orchis ) نام یک سرده از تیره ثعلبیان است.

معنی کلمه ارکیده در دانشنامه آزاد فارسی

اُرکیدِه (orchid)
اُرکیدِه
گروهی از گیاهان متعلق به تیرۀ بزرگ ثعلب، شامل حداقل ۱۵هزار گونه و ۷۰۰ جنس. این گیاهان، جز در مناطق بسیار سرد، در سراسر دنیا، خصوصاً نواحی مرطوب استوایی، فراوان اند. این گل ها تکامل یافته ترین نوع گیاهان اند. گل ها سه کاسبرگ و سه گلبرگ دارند و غالباً تکی رشد می کنند. بیشتر به صورت سنبله هایی روی یک سمت ساقۀ اصلی یا دور تا دور آن، و به صورت ایستاده یا آویزان یافت می شوند. پائین ترین گلبرگ هر گل، زیر گلبرگ (لابل)، غالباً بزرگ است و ممکن است سیخک دار، ریشه دار، کیسه دار یا تاج دار باشد. بسیاری از ارکیده های حاره ای رورست (اپی فیت) اند، یعنی به درختان می چسبند، ولی انگل نیستند و مستقلاً از گیاهان پوسیده و بقایای جانوران و آب باران تغذیه می کنند. ارکیده های مناطق معتدله غالباً روی خاک رشد می کنند، از آن جمله است ارکیدۀ خال دار و گونه های دیگر از تیرۀ ثعلب. دست کم شانزده جنس در مناطق گوناگون ایران می روید.

معنی کلمه ارکیده در ویکی واژه

گیاهی از طایفة ثعلب که بعضی از انواع آن دارای گل‌های زیبا است و به عنوان گل زینتی در باغچه یا گلدان کاشته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ارکیده

وی همچنین سابقه حضور در فیلمهای کوتاه "بریل"، "فرزندان ارکیده وحشی"، "وودی آلن"، "رومنس"، "سکوت پرهیاهو"، "پرواز به وقت پاریس"، "راهی به راهی" و نمایشهای "طعم سگ"، "پاستیل زرد"، "بلبشو"، "لاسارو"، "تنهایی پرهیاهو" و ... را نیز در کارنامه هنری خود دارد.
اپث نخستین آلبوم خود را با نام ارکیده در آوریل سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی دن سوانو ضبط کرد، اما به دلیل مشکلاتی که کمپانی تازه‌بنیانگذاری‌شدهٔ کندل‌لایت رکوردز در پخش آلبوم داشت، در ۱۵ می ۱۹۹۵ تنها در اروپا عرضه شد. آلبوم اُرکیده؛ دث متال مرسوم در آن زمان را با به‌کارگیری سازهایی همچون گیتار آکوستیک، پیانو در خود داشت که آل‌میوزیک آن را درخشان و منحصر به فرد و شگفت انگیز شرح می‌دهد.
شهلا، لاله، شقایق، رز، ارکیده، زنبق، نیلوفر، بنفشه
آآ کالسئاتا یک گونه از ارکیده در سرده آآ است.
با جداشدن ایزبرگ از گروه، اکرفلت تمام قسمت‌های مربوط به خواندن را عهده‌دار شد و به همراه لیندگرن و نردین به ساخت و تمرین قطعات پرداخت. گروه با تکیهٔ کمتر بر ضرب‌آهنگ‌های سبک دث متال و استفاده از گیتار آکوستیک و هارمونی‌های گیتار در موسیقی خود؛ هستهٔ اصلی صدای اپث را شکل داد. پس از مدتی در سال ۱۹۹۴ گروه با کندل‌لایت رکوردز قرارداد همکاری به امضا رسانید و گوتلنت بیس‌نواز نیز در این مدت از گروه کنار گذاشته شد. گروه برای جایگزینی وی دوباره از عضو سابق خود یوهان دی‌فارفلا استفاده کرد، دی فارفلا ابتدا به عنوان موسیقی‌دان فصلی در مراحل ضبط ارکیده، نخستین آلبوم اپث، به همکاری پرداخت اماپس از انتشار آلبوم به عنوان عضو اصلی گروه فعالیت کرد.
آتشفشان ایپالا در منطقه‌ای گرم با آب و هوایی مرطوب و نیمه‌گرمسیری قرار دارد و پوشش گیاهی آن بیشتر از درختان کاج، بلوط، سدر و سیبا تشکیل شده‌است. همچنین مطالعات انجام‌گرفته بیانگر وجود ۳۷ گونه درخت و ۱۶ نوع درختچه در این منطقه است و جنگلی ابری به مساحت ۱۲۱٬۵ هکتار اطراف دهانهٔ ایپالا را پوشانده است. این جنگل در تمامی سال مرطوب بوده و رویشگاه مناسبی برای انواع سرخس و ارکیده به‌شمار می‌رود.
آآ نام یک جنس گیاهی از خانواده ارکیده‌ها یا ثعلبیان می‌باشد. گونه‌های این جنس به خوبی می‌توانند در خاک رشد و نمو کنند.
معماری آرت نوُو نیز با تزئینات آن شاخص می‌شود؛ بناهایی پوشیده از تزئیناتی با فرمهای منحنی و دارای حرکت، برگرفته از گلها، گیاهان و حیوانات: پروانه¬، طاووس، قو، گل‌های سیکلامن، نیلوفر و ارکیده. نماهای آن‌ها نامتقارن و اغلب پوشیده از تکه‌های رنگارنگ کاشی است و میان ساختار و تزئینات بنا تمایزی ایجاد نشده‌است.
هر دو کشور آرژانتین و برزیل در دو سوی آبشار ایگواسو دارای پارک‌هایی ملی هستند که از این دو پارک، پارک ملی ایگواسو (۱۹۳۹) در برزیل و پارک ملی ایواسو (۱۹۳۴) در آرژانتین قرار دارد. محیط اطراف این آبشار منظره‌ای زیبا را به‌وجود آورده‌است که شامل انواع بگونیا، ارکیده، پرندگانی با پرهای رنگی درخشان و هزاران پروانه است و این دو پارک نیز به منظور حفاظت از پوشش گیاهی، حیات وحش و مناظر زیبای منطقه ایجاد شده‌اند. پارک ملی متعلق به آرژانتین در سال ۱۹۸۴و پارک ملی متعلق به برزیل در ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.