آنزان

آنزان

معنی کلمه آنزان در لغت نامه دهخدا

انزان. [ اَ ] ( اِخ ) انشان. نام قدیم خوزستان ( عیلام ). ( فرهنگ فارسی معین ، اعلام ). و رجوع به ایران باستان پیرنیا ج 1 ص 131، 229 و 227 و فهرست نامهای کتاب کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او شود.
انزان. [ اَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش مرکزی شهرستان مشکین شهر با 408 تن سکنه. آب آن از مشکین چائی و محصول آن غلات ، حبوب. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
انزان. [ اَ ن ِ ] ( اِخ ) یکی از دهستانهای بخش بندرگز شهرستان گرگان که در حومه بندرگز و در طرفین راه شوسه گرگان به بهشهر واقع است. آب آن از قنوات و چشمه سار و زهاب رودهای کوچک محلی تأمین میشود و از 18 آبادی تشکیل شده و جمعیت آن در حدود 20700 تن است. محصول عمده دهستان انزان پنبه ، غلات ، برنج ، توتون ، سیگار، صیفی و کمی نیشکر و ابریشم است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه آنزان در فرهنگ فارسی

نام قدیم خوزستان ( عیلام ) .
یکی از دهستان های بخش بندر گز شهرستان گرگان که در حومه بندر گز و در طرفین راه شوسه گرگان به بهشهر واقع است . آب آن از قنوات و چشمه سار و زهاب رود های کوچک محلی تامین می شود . محصول عمده دهستان انزان پنبه غلات برنج توتون سیگار صیفی و کمی نیشکر و ابریشم است .

معنی کلمه آنزان در دانشنامه عمومی

انزان (مشگین شهر). انزان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، بخش مرکزی، دهستان شعبان قرار دارد.
«روستای انزان در فاصله ۳۱ کیلومتری از مرکز شهرستان مشکین شهر و در قسمت جنوب غربی آن در مجاورت حاتم مئشه سی قرار گرفته است. ».
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۰۶ نفر با ۱۱۳ خانوار بوده است.
«چشمه آب معدنی انزان با ۶ دهانه خروجی در۲۲کیلومتری غرب مشکین شهردرمجاورت جنگلهای سرسبزوفشرده سبلان و شکارگاه مربوط به آن که درمیان طبیعت بکرو زیبای روستای انزان واقع شده قراردارد. این منطقه زیبا ودل انگیز ازتفرجگاه های زیباودیدنی دامنه سبلان به شمار می رود. مجموع دبی آب چشمه هاحدود ۲٫۱ لیتردرثانیه و بیشتر ازدبی چشمه های قهوه سویو، گوزسویو و قاراسوی سرعین است. شرکت آب منطقه ای اردبیل دمای متوسط آن را ۱۳٫۳سانتیگراد، دبی متوسط آن را ۱٫۲۸ لیتردرثانیه درجه اسیدی آن را ۶٫۶۳ وتیپ آن را کلراید گزارش کرده است. این چشمه درارتفاع ۱۵۴۲ متری سطح دریاهای آزاد قرار دارد و مورد استفاده های تفریحی، درمانی قرارمی گیرد. ».

معنی کلمه آنزان در دانشنامه آزاد فارسی

آنزان. رجوع شود به:انشان

معنی کلمه آنزان در ویکی واژه

‌آنزان
یا انشان، آنشان، آنچان و شاید اَرزان در شاهنامه، بخشی از عیلام باستان در هزاره سوم پ. م. و پارس در هزاره اول پ. م. سه هزار سال پیش از میلاد تا آغاز هزاره اول پیش از میلاد.

جملاتی از کاربرد کلمه آنزان

بعضی مردم شهرستان ایذه نام این شهر را برگرفته از انشان یا آنزان می‌دانند ولی با وجود یک قلعه مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش در شهر قلعه تل می‌توان تصمیم گرفت که شاید انشان زادگاه کوروش در (قلعه تل) بوده.
همچنین درسنگ نوشته یافت شده از عقیلی نزدیک شوشتر که دکتر گیرشمن آنرا ترجمه کرده ازقول (آنتاشکال) که یکی ازپادشاهان ایلام بودچنین مینویسد: من آنتاشکال فرمانروای سرزمین آنزان(آنشان) و کوه های بختیاری هستم اگر چنین باشد پس باید نسل بختیاریها از پادشاهان ایلام دانست، طی تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که کهن ترین طایفه ای که در بختیاری میتوان روی آن پافشرد آسترکی است.و قدمت آسترکی به دوران آشتروک ناهونته میرسد و این طایفه خود را از اعقاب و اسلاف این پادشاه ایلامی میدانند و دلیل این ادعا را قرابت واژه آستروک و آشتروک خوانده اند.
مولف كتاب تاريخ و فرهنگ بختياري ( عبدالعلي خسروي ، كتاب سوم ) مي نويسد :طايفه آستركی از كهن ترين طوايف بختياري مي باشد و نام آستركی سابقه ( 3800 ) ساله دارد و اين پيشينه مربوط مي شود به دوران پادشاهي آشتروك ناهونته ایلامی در شهرستان ايذه كه آن روزگاران« آنزان» بوده است.