استیجار

معنی کلمه استیجار در لغت نامه دهخدا

استیجار. [ اِ ] ( ع مص ) استئجار. به مزد گرفتن مزدور را. بمزد فاستدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). به مزدوری گرفتن. به مزد خواستن کسی را: استأجرته ؛ به مزد خواستم او را. || اجاره کردن. || اجاره داری. و استجاره به جای استیجار غلط است.

معنی کلمه استیجار در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) اجاره کردن .

معنی کلمه استیجار در فرهنگ عمید

اجاره کردن.

معنی کلمه استیجار در فرهنگ فارسی

اجیرکردن، به مزدوری گرفتن ، به اجاره خواستن، اجاره کردن، اجاره داری ، استیجاری: منسوب به استیجار، اجارهای، مزدی
۱ - ( مصدر ) اجیر کردن بمزد گرفتن مزدور را ۲ - اجاره کردن ( خانه دکان و جز آنرا ) توضیح استعمال بجای ( استیجار ) نادرست است .

معنی کلمه استیجار در ویکی واژه

اجاره کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه استیجار

اشتری صد درهم استیجار کرد بوق حمام اشتوران را بار کرد
تشکل صنفی قنادان ابتدا در سال ۱۳۲۴ به‌صورت سندیکا در یک مکان استیجاری در خیابان بهارستان ایجاد شد. اتحادیه رسماً در سال ۱۳۲۵ پایه‌گذاری شد و با شمارهٔ ۳۳ به‌ ثبت رسید.
هیچکاک در ۱۳ اوت سال ۱۸۹۹ در مغازه استیجاری والدینش در لیتنستون واقع در شرق لندن به دنیا آمد. وی کوچک‌ترین فرزند خانواده بود، یک برادر به نام ویلیام دانیل (۱۹۴۳–۱۸۹۰) و یک خواهر به‌نام الن کاتلین (۱۹۷۹–۱۸۹۲) داشت. نام مادرش اما جین (۱۹۴۲–۱۸۶۳) و پدرش ویلیام ادگار هیچکاک بود که در سال ۱۹۱۴ درگذشت. پدر و مادر وی هر دو از پیروان کلیسای کاتولیک و اصالتاً ایرلندی بودند. پدرش همچون پدربزرگش سبزی فروش بود.
در بیست و پنجمین سال تأسیس آلیک، یعنی در ۱۹۵۶ میلادی، با خرید ساختمان استیجاری محل استقرار روزنامه، سرانجام آلیک صاحب ساختمانی تحت مالکیت خود شامل بخش‌های هیئت تحریریه، حسابداری، انتشارات، کتابخانه، چاپخانه، انبار و تالار اجتماعات شد.
گفته شده خانهٔ سیستانی ملک شخصی او نیست و منزلی استیجاری است و او از سال ۱۹۷۰ میلادی به مدت ۴۶ سال در این مکان زندگی می‌کند.
آریا پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای استیجاری یاک ۴۰ و توپولف ۱۵۴ آغاز نمود.
دانشگاه سوره در حال حاضر دارای سه باب ساختمان (ملکی و استیجاری) و همچنین تجهیزاتی چون لابراتوار مجهز عکاسی (سیاه و سفید و رنگی)، کارگاه‌های سفال، چاپ دستی (سیلک و باتیک)، چوب، نساجی، بافت (فرش و قالی)، تراش سنگ، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، لعاب، سرامیک، رنگ رزی، جواهرسازی، سایت رایانه، کتابخانه، پلاتوهای نمایش، کارگاه عروسک سازی، نگارخانه و نمازخانه و سالن ورزش می‌باشد. همچنین زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در منطقه پونک در شهر تهران به منظور ساخت مکان جدید دانشگاه خریداری شده‌است.
این واحد دانشگاهی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۶ تأسیس شد و از مهرماه ۱۳۶۷ با حضور ۹۷ دانشجو در رشته‌های علوم تربیتی (مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی) و کاردانی امور زراعی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از شروع فعالیت به مدت سه سال در یکی از دبیرستان‌های شهرستان ساوه برگزار شدند. پس از آن این دانشگاه آزاد ساوه در یک ساختمان استیجاری کوچک با امکانات بسیار محدود به کار خود ادامه داد و سرانجام در سال ۱۳۶۹ به مکان سایت مرکزی واقع در میدان فلسطین منتقل شد.