بادبزن

بادبزن

معنی کلمه بادبزن در لغت نامه دهخدا

بادبزن. [ ب ِ زَ ] ( اِ مرکب ) بادبیزن. مروحه. بادزن. بادکش. رجوع به بادبیزن شود.

معنی کلمه بادبزن در فرهنگ معین

( بِ زَ )(اِمر. ) = بادبیزن : بادزن ، مروحه ، آ ن چه که بدان باد زنند و آن شامل چند نوع است : بادبزن برقی ، بادبزن دستی و غیره .

معنی کلمه بادبزن در فرهنگ عمید

وسیله ای برای به حرکت در آوردن هوا و ایجاد باد.

معنی کلمه بادبزن در فرهنگ فارسی

( اسم ) بادزن مروحه بادکش و آن شامل چند نوع است : بادبزن برقی بادبزن دستی و غیره .

معنی کلمه بادبزن در دانشنامه عمومی

بادبِزَن، وسیله ای است که به منظور خنک کردن صورت و بدن از طریق ایجاد جریان هوا با دست به کار می رود. واژه بادبزن گاه به معنای پنکه نیز به کار می رود ولی در بیشتر موارد منظور از آن همان بادبزن دستی است.
هرگونه جسم دارای سطح صاف و پهن و نسبتاً باریک می تواند با پس و پیش بردن با دست برای به جریان درآوردن هوا استفاده شود و از آن به عنوان یک بادبزن استفاده کرد؛ اما بادبزن های واقعی که برای منظور خنک سازی بهینه ساخته شده اند معمولاً شکلی به صورت یک قطاعی از دایره دارند و از جنسی نازک هم چون مقوای نازک یا کاغذ ساخته شده اند که در آن ها چین های آکاردئونی تعبیه شده که می توان به خاطر وجود این چین ها، بادبزن را حول یک محور جمع کرد. حمل و به همراه داشتن بادبزن های تاشو راحت تر از بادبزن های غیرتاشو است.
تکان دادن بادبزن جریان هوا را به سوی پوست بدن افزایش می دهد و با این کار آهنگ تعریق پوست نیز افزایش یافته و بدن موفق می شود از راه عرق کردن بیشتر گرمای بیشتری را از خود خارج کند.

معنی کلمه بادبزن در ویکی واژه

بادبیزن: بادزن، مروحه، آ ن چه که بدان باد زنند و آن شامل چند نوع است: بادبزن برقی، بادبزن دستی و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه بادبزن

روستاهای گردشگری استان وشنوه، فردو، خاوه، قبادبزن و کرمجگان هستند. و شهر قاهان
برگ‌های این درخت، پهن و زیبا بوده و به همین دلیل نخل بادبزنی نامیده می‌شود. ارتفاع این گیاه در خارج از فضای سربسته به ۶ متر می‌رسد و در داخل اتاق از ۲/۱ متر تجاوز نمی‌کند.
مهم‌ترین صنعت دستی این شهرستان قالی‌بافی است به‌طوری‌که یکی از ارکان مهم رشد اقتصاد شهرستان جهرم را تشکیل داده و هر ساله نیمی از این محصولات را که شامل قالی، جاجیم و گلیم است به شهرهای دور و نزدیک صادر می‌شود. صدها سال قبل در جهرم فرشی بافته می‌شده که در تمام خاورمیانه به «جهرمیه» مشهور بوده‌است. الان اثری از این صنعت در جهرم نیست. از برگ نخل نیز صنایع دستی حصیری تهیه و تولید می‌شوند مثل: کلاه، انواع سبد، زیرانداز (سله)، بادبزن و…
گیاه اشنهٔ دریایی که بوی تندی دارد، به شکل بادبزن و دارای بافت نازک چرمی شکل می‌باشد. ساقه‌های برگی بادوام این گیاه به رنگ‌های زرد و سبز مایل به قهوه‌ای هستند و طول آنها به یک متر می‌رسد و ساقهٔ اصلی گیاه توسط یک بادکش گرد به صخره می‌چسبند. سرتاسر ساقه‌های برگی، را رگبرگ‌های برجسته‌ای با کیسه‌های هوایی زوجی پوشانیده‌اند. در نوک موجدار ساقه‌های برگی؛ یعنی محل که ساقه برگی تقسیم می‌شود، حفره‌های کروی شکلی وجود دارد که از لعاب لزج شفافی پر شده‌اند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به از صفر تا صد، زندان، کازابلانکا، دوست‌داشتنی‌تر از این نبودی، صورت‌زخمی، آقای دیدز به شهر می‌رود، نینوتچکا، داستان‌های منهتن، بالالایکا، والس بزرگ، گل ساعت، شبح اپرا، چکاوک، هفت گناهکار، عشق من بازگشت، همه اینها به‌اضافه بهشت، رافلز، پیردختر، زیگفلد کبیر، شبی در اپرا، بای بای، آن زن به او بد کرد، راسپوتین و امپراتریس، زحمت را کم کن، دیوانه سینما، آرسن لوپن، فرانکنشتاین، لذت، پسر هند، قانون عمومی، سانی، جسم و شیطان، صد سال دوم، نبرد قرن، دیپلماسی، کیکی، بادبزن خانم ویندیرمیر، بیوه سرمست، داستان جولسون، فریب، لی‌لی، آنی تفنگت را می‌گیرد و تبعید اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به طلا و بادبزن خانم ویندیرمیر اشاره کرد.
با شکست لهستان رووتسکی توانست از دستگیری بگریزد و به ورشو بازگردد. او به زودی تبدیل به یکی از فرماندهان اتحادیه مبارزه مسلحانه گشت. در ۱۹۴۱ او با کمک سازمان بادبزن شروع به خرابکاری در نواحی شرقی لهستان کرد و از ۱۹۴۲ تبدیل به یک از فرماندهان ارتش میهنی شد.