بارتولومه

معنی کلمه بارتولومه در لغت نامه دهخدا

بارتولومه. [ ت ُ ل ُ م ِ ] ( اِخ ) رجوع به بارتلمه شود.

معنی کلمه بارتولومه در ویکی واژه

بارتلمه
کریستیان بارتولومه، یکی از دانشمندان غربی و آشنا به فقه‌اللغه ایرانی می‌گوید گاثاها دشوارترین بخش فقه‌اللغه زبان هند و اروپایی را تشکیل می‌دهد. Chr. Bartholomae, Altiransches V erbum

جملاتی از کاربرد کلمه بارتولومه

آدولفو پس از اتمام تحصیلاتش در دانشکده حقوق و آنگاه که جنگ داخلی درگرفته بود به ارتش یونیتار پیوست. بعد از نبرد پاوئن و پیمان اتحادیه ملی، او یکی از اعضای کمیسیونی شد که مسئول اصلاح قانون اساسی ۱۸۶۰ بود. او نهایتاً در سال ۱۸۶۲ به نمایندگی مجلس آرژانتین انتخاب شد. بعداً در زمانی که بارتولومه میتره، بحث فدرالی کردن کشوررا پیش می‌برد، آلسینا در مجلس نمایندگان انشعاب ایجاد کرد و حزب یونیتاریو را تأسیس کرد.
آشنایی او البته از پژوهش‌هایی بود که پیشتر در این زمینه انجام شده بود؛ مانند پژوهش‌های توماس هاید و بریسون و بر اثر انتشار کتب آن‌ها او سفر خود به شرق را آغاز نمود. او در شهر سورات هندوستان که عمدتاً پارسی‌نشین بود میهمان دستور داراب کومانا از علمای زرتشتی بود و همان‌جا دست‌نویس اوستای خود را نوشت و با خود به آکسفورد لندن برد. پس از آن موجی از اوستاشناسی در دانشگاه‌های اروپا به راه افتاد و به‌دنبال آن اشخاصی مانند جیمز دارمستتر و کریستیان بارتولومه تحقیقات اصلی را انجام دادند. هرچند آثار آن‌ها نیز بی‌اشکال نبود اما تا حد زیادی موجب روشن شدن ماهیت زبان اوستایی شد. در ایران نیز پژوهش در این زمینه با ابراهیم پورداوود آغاز شد.