بارتلمه

معنی کلمه بارتلمه در لغت نامه دهخدا

بارتلمه. [ ت ُ ل ُ م ِ ]( اِخ ) کریستیان. متولد در قرب بیروت 1855 م. و متوفی به سال 1925 م. از علمای لغت شناس و زبان دان آلمانی است و از سال 1909 م. استاد سانسکریت در هیدلبرگ بود. آثار مهم او عبارت است از: دستور لهجه های ایران قدیم ، تحقیقات درباب سکه شناسی اشکانی ، خاطره های مجمع آثار عتیقه ج 2، ترجمه ٔپنج گاتها، ترجمه ارت یشت ، فرهنگ لغات قدیم ایران . رجوع به ایران باستان ج 2 ص 1570 و 1571 و ج 3 ص 2673 و یشتها ج 1 و 2 شود.

معنی کلمه بارتلمه در ویکی واژه

کریستیان بارتولومه، یکی از دانشمندان غربی و آشنا به فقه‌اللغه ایرانی می‌گوید گاثاها دشوارترین بخش فقه‌اللغه زبان هند و اروپایی را تشکیل می‌دهد. Chr. Bartholomae, Altiransches V erbum

جملاتی از کاربرد کلمه بارتلمه

پس از سرپیچی مارگاریت از دستگیری کائونابو، کلمب به اوجدا دستور داد تا رئیس قبیله‌ای که متهم به تخریب زیستگاه اسپانایی اولی در نویداد بود را پیدا کند. براساس یادداشت بارتلمه د لاس کاساس، اوجدا یک مجموعه سیقل شده غل و زنجیر به کائونابو پیشکش نموده و او را متقاعد نمود تا به عنوان نماد وفاداری، آنرا بپوشد. ترفند جواب داد و اوجدا توانست رئیس قبیله را به نزد کلمب بیاورد.
آلونسو یک مرد قد کوتاه، لایق و خوش سیما بود. گفته می‌شد که در هر جنگی، او نخستین کسی بود که دست به خونریزی می‌زد. براساس یادداشت بارتلمه د لاس کاساس، او «علی‌رغم قد کوتاهش، تمامی کمال‌های جسمانی که یک مرد می‌تواند داشته باشد را در خود داشت».
آلدئانوئبا د سان بارتلمه ۳۵ کیلومترمربع مساحت و ۵۳۰ نفر جمعیت دارد و ۵۵۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.