آلرژیک

معنی کلمه آلرژیک در ویکی واژه

(پزشکی): مربوط به آلرژی.

جملاتی از کاربرد کلمه آلرژیک

آبریزش‌بینی دارویی نوعی آبریزش‌بینی غیر آلرژیک ناشی از دارو است که با احتقان بینی همراه است که با استفاده از داروهای خوراکی خاص (عمدتاً آمین‌های سمپاتومیمتیک و مشتقات ۲-ایمیدازولین) و ضداحتقان‌های موضعی (مانند اکسی متازولین، فنیل‌ومفازولین، گزیلومتازولین، اکسی‌متازولین، گزیلومتازولین، اکسی‌متازولین، و گزیلومتازولین، نازل‌ومتازولین، آبریزش‌بینی دارویی) همراه است. اسپری‌های بینی) که رگ‌های خونی داخل بینی را منقبض می‌کند.
بیشتر مردم، دوستان یا اعضای خانوادهٔ آنها توسط زنبور نیش زده شده‌اند. یک کودک ممکن است با پا گذاشتن برروی یک زنبور عسل در حالی که بیرون بازی می‌کند قربانی شود. نیش زنبور می‌تواند بسیار دردناک باشد و در برخی افراد منجر به تورم می‌شود که ممکن است چند روز طول بکشد و همچنین می‌تواند واکنش‌های آلرژیک مانند آنافیلاکسی را تحریک کند، بنابراین ایجاد ترس و نفرت از زنبورها کاملاً طبیعی است.
اسپری بینی آزلاستین برای درمان موضعی علائم رینیت آلرژیک فصلی و رینیت همیشگی مانند رینوره، خارش بینی و عطسه در بزرگسالان و کودکان پنج سال به بالا استفاده می‌شود. در بعضی کشورها، برای درمان رینیت وازوموتور افراد بالای ۱۲ سال استفاده می‌شود.قطره چشمی آزلاستین برای درمان موضعی کونژونکتیویت آلرژیک فصلی و کونژونکتیویت آلرژیک دائمی استفاده می‌شود.
کنژنکتیویت آلرژیک: هر دو چشم را درگیر کرده و سبب خارش و قرمزی همراه با اشک‌ریزش و تورم پلک‌ها می‌شود. بیمار ممکن است به دلیل حساسیت آبریزش بینی هم داشته باشد.
- درماتیت تماسی نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با مادهٔ محرک خارجی یا ایجادکنندهٔ حساسیت بروز می‌کند؛ تماس مستقیم با بسیاری از محرک‌ها و آلرژن‌ها عامل التهاب است. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهبود این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و فقط وقتی به‌طور کامل از بین می‌رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با مادهٔ حساسیت‌زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولاً نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با مادهٔ محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می‌شود. درماتیت تماسی بسته به علت ایجادکنندهٔ آن به دو دسته تقسیم می‌شود: درماتیت تماسی تحریکی و درماتیت تماسی آلرژیک
صفورا که در طول سالهای تلخ فقارت و کار رنج‌آور، دچار وسواس و افسردگی شده بود، پس از چند سال درمان، به بهبود نسبی رسید و تا سال 1378 حیات داشت، اما در این سال، حمله‌ی یک آسم آلرژیک، که مصرف سیگار هم آن را تشدید می‌کرد، وی را از پا درآورد. آرامگاه وی را به وصیت خودش، در کنار گور شوهرش نهادند.
سندرم آتوپیک می‌تواند برای کسانی که تجربه جدی واکنش‌های آلرژیک مانند آنافیلاکسی، واکنش به مواد غذایی یا محیط زیست، کشنده باشد.
احتمال می‌رود اعضای آکادمی سابقه‌ای هم در زمینهٔ آلرژی داشته باشند، و بخشی از رویکرد نظری آنها ریشه در مفاهیم غیر استاندارد واکنش‌های آلرژیک دارد که اولین بار توسط راندولف در دههٔ ۱۹۶۰ بیان شده است. بنابراین، شاید طرفداران بوم‌شناسی بالینی مدعی روابط علت و معلولی و یا اثرات با دوز پایین شوند که عموماً توسط سم‌شناسان پذیرفته نمی‌شود. نظریه‌های راندولف در مورد چگونگی وقوع آلرژی‌ها، که آنها را از بدو تأسیس این حوزه ترویج می‌کرد، مبنای اولیهٔ نگرش تردیدآمیز جریان اصلی متخصصان پزشکی و کارشناسان عملی و حقوقی، نسبت به کلیت موضوع محیط زیست است.
عوارض جانبی آن ممکن است شدید و شامل بیماری سرم، تنگی نفس و واکنش‌های آلرژیک از جمله آنافیلاکسی هستند. پادزهر به طور سنتی با جمع‌آوری زهر از جانور سمی و تزریق مقادیر کمی از آن به حیوان اهلی ساخته می‌شود. سپس پادتن‌های تشکیل شده از خون حیوان اهلی جمع‌آوری و تصفیه می‌شود.
آنافیلاکسی واکنش آلرژیک بسیار شدیدی است که ناگهانی شروع می‌شود و بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علت آن ترشح واسطه‌های التهابی و سیتوکاین‌ها از مست سل‌ها و بازوفیل‌ها است. ترشح آن‌ها به علت یک واکنش سیستم دفاعی است، اما با آسیب به این سلول‌ها نیز ایجاد می‌شود که مربوط به پاسخ ایمنی نیست.