حفد

معنی کلمه حفد در لغت نامه دهخدا

حفد. [ ح َ ] ( ع مص )تیزروی. بشتاب رفتن. شتافتن. شتافتن مردم در خدمت. شتافتن شترمرغ. شتافتن شتر. ( تاج المصادر بیهقی ). || شتاب کردن به طاعت و خدمت. به خدمت شتاب نمودن. ( منتهی الارب ). شتافتن در خدمت. بشتافتن در خدمت. ( اقرب الموارد ) ( زوزنی ). خدمت شتاب نمودن. ( غیاث ). در خدمت شتافتن و چست بودن در کاری. || خدمت کردن. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). نیکو خدمتی : و فی الدعاء: و الیک نسعی و نحفد. حفود. حفدان.
حفد. [ ح َ ف َ ] ( ع اِ ) ج ِ حافد. حفدة. خدمتکاران. یاران. یاری گران. ( منتهی الارب ). || رفتاری است کم ازپویه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). یعنی کم از خبب. || فرزندان فرزند. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه حفد در فرهنگ معین

(حَ فَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ حافد. ۱ - خدمتکاران . ۲ - یاران ، دوستان . ۳ - فرزندزادگان .

معنی کلمه حفد در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع حافا . ۱ - خدمتکاران . ۲ - یاران دوستان . ۳ - فرزند زادگان .
تیز روی بشتاب رفتن

معنی کلمه حفد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار)
سرعت در عمل و خدمت. طبرسی فرماید: اصل حفد سرعت در کار است در دعا آمده «اللّهُمَّ اِلَیْکَ نَسْعی و نَحْفَدُ»: خدایا به سوی تو سعی و سرعت می‏کنیم. باعوان و یاران حفده گویند زیرا که در پیروی و طاعت سرعت به خرج می‏دهند. حفده جمع حافذ به معنی خدمتکار است یعنی: خدا به شما از زنانتان فرزندان و خدمتکاران عطا کرده است این خدمتکاران از فرزندان اند چون فرموده«مِنْ اَزْواجِکُم» و چون حافذ به معنی فرزند فرزند (نوه) نیز آمده شاید مراد از حفده نوه‏ها باشد. این کلمه فقط یک بار در قرآن آمده است .

معنی کلمه حفد در ویکی واژه

جِ حافد.
خدمتکاران.
یاران، دوستان.
فرزندزادگان.

جملاتی از کاربرد کلمه حفد

سر گرز گردان شده سر شکاف شده حفده ی تیر پولادباف
و منه ما جاء فی دعاء الوتر: و الیک نسعی و نحفد، ای نسرع الی العمل بطاعتک.
حفد الولائد بینهنّ و اسلمت باکفّهنّ ازمّة الاجمال‌
یکی از محققان در رابطه با نوشته شدن دعاهای قنوت حفد و خلع در مصحف ابن ابی کعب توضیح می‌دهد که ابن ابی کعب اینها را به عنوان سوره‌های قرآنی نمی‌دانست بلکه وی به این خاطر این دعاها را در مصحفش نوشت تا مردم این دعاها را حفد و خلع را که دعاهای قنوت می‌باشند فراموش نکرده و به خاطر بسپارند، چون وی این دعا را در قنوت و نماز وتر از رسول خدا شنیده بوده؛ پس این دو، دعا هستند نه سوره قرآنی.
مقاتل گفت: بنین پسران خردند که پدر را با ایشان انس بود و حفدة پسران بزرگ‌اند که پدر را خدمت کنند، و گفته‌اند حفدة دخترانند لانّهنّ یخدمن فی البیوت اتمّ خدمة. و قیل هم اولاد الاولاد، و قیل هم ازواج البنات و هم الاختان، و قیل هم اولاد المرأة من زوج قبله، «وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ» ای من الحلال. و قیل من اللذیذ کاللّبن و العسل و الثّمار. و قیل هو ما یأتیک عفوا صفوا من غیر مسئلة و فی ذلک ما
کارواح سبز پوش سیه‌جامه‌اند پاک بر مرگ زادهٔ حفده خواجهٔ همام