آسمان نما

آسمان نما

معنی کلمه آسمان نما در دانشنامه عمومی

آسمان نما. آسمان نما یا اخترسرا تالاری است که یا برای ارائهٔ مباحث آموزشی دربارهٔ اخترشناسی و آسمانِ شب یا برای آموزشِ ناوبریِ فلکی استفاده می شود. همچنین در آن، نمایی از ستارگان و سیاره ها و دیگر پدیده های آسمانی برای منظورهای آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می شود.
در زبان انگلیسی به آسمان نما پِلانِتاریوم ( planetarium ) می گویند که ریشه در واژه لاتین پِلانِتاریوس ( planetarius ) به معنای سیاره است دارد.
آسمان نماها، گنبد های وسیعی هستند که از زمان های قدیم، برای کار های مختلفی استفاده می شوند. دانشمندها در آن زمان، از آسمان نماها برای کشف فضا و ستارگان، یا حتی دیدن سیارات استفاده میکردند. یا حتی پدیده های طبیعی مانند کسوف ( خورشید گرفتگی ) یا خسوف ( ماه گرفتگی ) را میتوان از توی اسمان نما ها مشاهده کرد. اکنون، آسمان نماها دارای پروژکتور هستند که اشخاص، می توانند به درون آسمان نما بروند و همراه با پروژکتور، فیلم های علمی فضایی را تماشا کنند.
دستگاه شبیه ساز گردش زمین و ماه به دور خورشید
افلاک نما ابزاری کمک آموزشی برای یادگیری ساده حرکات زمین و ماه و ارتباط آن با خورشید است که از مفاهیم اولیه نجوم در درس علوم و فیزیک است کاربرد دارد.
یکی از ویژگی های دستگاه این است که دانش آموز همراه با آموزش تئوری آموزگار به صورت عملی و کاملاً ملموس از طریق این ابزار درس را به صورت مفهومی یادمی گیرد.
کاربرد دستگاه:
• نمایش حرکت وضعی زمین ( گردش زمین به دور خود و ایجاد شب و روز )
• نمایش حرکت انتقالی زمین ( گردش زمین به دور خورشید و به وجود آمدن سال )
• گردش زمین به دور ماه همزمان با گردش زمین به دور خورشید
• نمایش کسوف ( خورشید گرفتگی )
• نمایش خسوف ( ماه گرفتگی )
۶ - نمایش زاویه ۲۳/۴۵ درجه محور زمین نسبت به مدار حرکتی زمین
۷ - مشاهده روزها و شب های طولانی در قطب های زمین

معنی کلمه آسمان نما در دانشنامه آزاد فارسی

آسمان نما. آسِمان نما (planetarium)
نمایی از یک (یا: افلاک نما) دستگاه نوری ای که در آن حرکت ستاره ها و سیاره ها بر سقفی گنبدی شکل، که نشان دهندۀ آسمان است، بازتولید می شود. افلاک نمای مرکز علوم هورکادر فنلاند، که در ۱۹۸۹ گشایش یافت، نخستین افلاک نمای جهان است که در ساخت آن از الیاف نوری استفاده کرده اند.

معنی کلمه آسمان نما در ویکی واژه

آسمان‌نما
(نجوم): ابزاری برای نمایش تصاویر و حرکات ستاره‌ها، سیاره‌ها، و سایر اجرام آسمانی روی گنبدی بزرگ؛ پلانتاریوم، افلاک‌نما.

جملاتی از کاربرد کلمه آسمان نما

بلند همت صدری که همچو جرم زمین بجنب همت او آسمان نمایت پست
با کوکبان جاه تو در کل خافقین آوازهٔ کواکب هفت آسمان نماند
ستارگان به شب از آسمان نماینده چو بر بنفشه پراکنده برگهای سمن
در جریان مباحثات انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۸) بین جان مک کین و باراک اوباما برای احراز مقام رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که در نشویل رخ داد، مک کین باراک اوباما را بخاطر خرج کردن بودجه دولتی برای کمک به آسمان نمای ادلر مورد حمله قرار داد. باراک اوباما سناتور ایالت ایلینوی است. مک کین کمک مالی به این مرکز را نمونه‌ای از اسراف در خرج‌های دولتی دانست. آسمان‌نمای ادلر روز بعد با انتشار یک بیانیه ادعاهای سناتور مک کین را اشتباه خوانده و نوشت «سواد علمی یک موضوع حاد در آمریکا است». میهمانان آسمان‌نمای ادلر می‌توانند از دسترسی نامحدود به موزه، فعالیت‌های موضوعی، نمایش‌های آسمان، و منظره‌ای از خط افق شیکاگو لذت ببرند.
عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی آسمان دیگر که به آسمان نماند
و علما و عرفا و فضلا و شرفا خطبه ها خواندند و دعاها بدولت شاهنشاه روح العالمین فداه کردند و در ساعت سعد بتاریخ ۱۲ صفر سنه ۱۲۵۰ هجری خلعت همایون را پوشیده هفتصد و بیست توب شادی انداخته شد و از شلیک صالدات و سرباز گوش و هوش بزمین و آسمان نماند و خوانچه های شیرینی و مجموعه های حلویات و کله های قند و کاسه های نبات بامنا و امراء و خوانین و معارف و سرکردگان و کدخدایان و غلامان و عملجات علی قدر مراتبهم تفسیم و تسلیم گردید بعد ذلک مجلس های شیلان در تالارهای دریاچه واروسی ها و مناظر و غرفات نگارستان و دلگشا و حوض خاقان آراسته شد و سفره ها انداخته و انواع ماحضر ساخته بقول جلایر:
آهی ز دل کشیده نشد کز شراره اش صد داغ آتشین به دل آسمان نماند
شمشیر اوست اینهٔ آسمان نمای آن آینه که هست به رویش نشان آب
این آسمان‌نما کهنترین آسمان نمای نیمکره غرب است.
پیش چشمی‌که نورعرفان نیست گر بود آسمان نمایان نیست
ای تشنه آب عزّت خود بر زمین مریز کآب گهر درین صدف آسمان نماند
اکنون زمین به خوبی چون آسمان نماید عالم به وقت پیری خود را جوان نماید