آسفالته

معنی کلمه آسفالته در ویکی واژه

(ساختمان): آسفالت. خیابان آسفالته.

جملاتی از کاربرد کلمه آسفالته

آسیاب آبی شماره ۶ ایوانکی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گرمسار، بخش ایوانکی، ۸۰ متری شمال جادهٔ آسفالته شهر ایوانکی به دماوند پیچ کلچم واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بیشترین حجم تردد بین شهری روی محور شمالی و جنوبی این استان ۹۵شمال_جنوب (جاده ۹۵) انجام می‌گیرد[نیازمند منبع]، از مشهد آغاز و با عبور از شهرهای تربت حیدریه، گناباد، قائن، بیرجند، نهبندان و زاهدان تا چابهار ادامه دارد. این محور از مشهد تا شهر قائن به صورت بزرگراه بوده و سپس به صورت محور آسفالته درجه یک تا زاهدان و چابهار ادامه مسیر می‌دهد (جاده ۹۵).
اشکفت دارشادمان مربوط به مس و سنگ است و در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان رازآور، مشرف به جادهٔ اصلی آسفالتهٔ کرمانشاه به کامیاران، ۱ کیلومتری شرقی روستای دارشادمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۱۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
با استناد به آمارنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مجموعه راه‌های پیرانشهر کلاً ۹/۳۲۱ کیلومتر است که شامل ۷/۸۱ کیلومتر راه آسفالته فرعی(۶۰/۴ درصد از کل راه‌های آسفالته فرعی) و ۸ کیلومتر راه فرعی شنی (۹۴/۲ درصد از کل راه‌های فرعی شنی استان) و ۷/۴۶ کیلومتر راه آسفالته روستایی (۶/۳ درصد از کل راه‌های آسفالته روستایی) و ۵/۱۸۵ کیلومتر راه شنی روستایی(۲۲/۶ درصد از کل استان) می‌باشد.
اسفندار یا اسفندآباد نام دهستانی است که در بخش بهمن شهرستان ابرکوه در استان یزد واقع شده‌است. جمعیت این دهستان ۳۸۲۴ نفر بوده که حدود ۷۱ درصد آن را باسوادان تشکیل می‌دهند. اسفندار در نزدیکی کویر ابرکوه از سمت جنوب غربی واقع شده‌است و دسترسی آن به آبادی‌ها و شهرستان‌های اطراف از طریق راه‌های خاکی و آسفالته میسر است.
سایر محورهای ارتباطی استان که به صورت راه آسفالته درجه یک به استان‌های همجوار متصل می‌گردد عبارتند از: محور قائن-خواف، محور نهبندان-زابل، محور نهبندان-کرمان، محور طبس-خور و محور طبس-یزد.
شهر الشتر با جاده فرعی آسفالته به‌طول حدود ۱۵ کیلومتر از دو سمت شمال و جنوب به راه اصلی خرم‌آباد به کرمانشاه و همچنین با جاده‌ای از سمت شرق به راه اصلی بروجرد - خرم‌آباد وصل می‌شود. از سمت غرب نیز به بخش فیروزآباد و از آنجا به نورآباد و دیگر مناطق کردنشین مرتبط است.
ساختمان امام زاده ابراهیم و روستای مجاور آن به نام نی نیزک(یا ننیزک) به وسیله یک جاده فرعی آسفالته که به جاده اصلی برازجان-اهرم می پیوندد با برازجان مرکز شهرستان دشتستان در ارتباط است.
این روستا در جوار روستاهای سنگتی، استرآباد محله، شاه‌کلا قرار دارد. جاده آسفالته‌ای از کیلومتر ۵ جاده بابل به قائمشهر منفک و پس از عبور از روستای سنگتی به این روستا می‌رسد. این جاده به روستاهای پائین و بالا رستم همجنین استرآباد محله، ولوند و اوجی تالار امتداد می‌یابد.
محل این دو بنا در بالای ضلع غربی روستای مراء و در سینه کش ارتفاعات غربی آن، در سمت چپ جاده آسفالته‌ای است که از گیلاوند آغاز و با عبور از روستای مراء به روستاهای کاجان و تمیسان منتهی می‌شود. این دو بنا در ۳۵ درجه و ۳۹ دقیقه و ۱۷٫۴ ثانیه عرض جغرافیایی و در ۵۲ درجه و ۰۰ دقیقه و ۵۰٫۶ ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع حدوداً ۱۸۳۰ متر از سطح دریا قرار دارند.