آدمک
معنی کلمه آدمک در لغت نامه دهخدا

آدمک

معنی کلمه آدمک در لغت نامه دهخدا

( آدمک ) آدمک. [ دَ م َ ] ( اِ مصغر ) لعبت اطفال که غالباً از چوب سازند. || شکل آدمی که نقش کنند.

معنی کلمه آدمک در فرهنگ معین

( آدمک ) (دَ مَ ) (اِمصغ . ) ۱ - آدم کوچک . ۲ - مترسک .

معنی کلمه آدمک در فرهنگ عمید

( آدمک ) ۱. آدم کوچک.
۲. پیکر و هیکل کوچک که به شکل آدمی درست کنند.

معنی کلمه آدمک در فرهنگ فارسی

( آدمک ) ( اسم ) ۱ - آدم کوچک انسان کوچک ۲ - پیکری کوچک که بشکل انسان درست کنند .
شکل آدمی که نقش کنند
آدم کوچک، پیکروهیکل کوچک که بشکل آدمی درست کنند

معنی کلمه آدمک در دانشنامه عمومی

آدمک (سرده). آدمک ( سرده ) ( نام علمی: Biebersteinia ) نام یک سرده از راسته افراسانان است. این سرده در ایران یک گونه علفی چند ساله به نام Biebersteinia multifida دارد[ نیازمند منبع] که علاوه بر ایران در سوریه، لبنان، ارمنستان، آسیای مرکزی و افغانستان پراکنده است.
ادمک ( به لاتین: Adamek ) در لهستان است که در Gmina Stąporków واقع شده است.
ادمک ۲۵۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آدمک در ویکی واژه

چیزی شبیه انسان از فلز، چوب، پنبه، پارچه، و مانند آنها. مترسک. آدم کوچک.
(مجاز): شخص کم اهمیت و بی‌مایه.

جملاتی از کاربرد کلمه آدمک

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به تلفات، آنا کارنینا، شهر هالبی، آدمکشان میدسامر، بازرس فویل، پوآرو، شرلوک، بانوی آهنی، پاتریک ملروز، شاهد خاموش، اقناع، جین ایر و جولین فلوز بررسی می‌کند: مرموزترین قتل اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، آنا و شاه، برخورد کوتاه، یکشنبه خونین یکشنبه، تصادف، عزیز، آدمکشان میدسامر، پوآرو، روایت نلی و گذرگاهی به هند اشاره کرد.
آدمک‌های تهیه‌شده از سیلیکون می‌تواند جایگزینی باشند برای آموزش پزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط.
علی خامنه‌ای در یک دیدار عمومی در ۱۹ دی با متهم کردن آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، گفت از چند ماه پیش برای اعتراض در شهرهای کوچک ایران نقشه کشیده‌اند، «نقشه مال آمریکایی‌ها و عوامل رژیم صهیونیستی است. پول مال یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است… این دو ضلع. ضلع سوّم پادویی‌اش است؛ پادویی‌اش هم مربوط به سازمان منافقین بود، سازمان آدمکش منافقین؛ پادو، آن‌ها بودند.» گمان‌زده شده که مقصود او از «دولت خرپول» عربستان سعودی باشد. همچنین او بیان کرد که باید «بین مطالبات صادقانه و بحق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه» تفکیک قائل شد و به دولت آمریکا هشدار داد که این حرکت را بی‌جواب نخواهد گذاشت.
آدمک‌ها در هشتمین دوره جشن خانه سینما (۱۳۸۳) در بخش فیلم‌های بلند شرکت کرده‌است.
ایزائیل یک مجری مشهور در لاس وگاس است که برنامه اجرا می‌کند و از دوستان پریمو است. به دلیل تعیین این جایزه آدمکش‌های زیادی وارد شهر می‌شوند تا بادی ایزائیل را بکشند. این میان پلیس آمریکا وظیفه محافظت از ایزائیل را دارد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به تلفات، آدمکشان میدسامر و پوآرو اشاره نمود.
آغداشلو با وارد کردن فضاهای سورئال در کارهای خود و نقاشی کردن اشیای معلق که سایه‌شان بر زمین می‌افتاد از شیوهٔ ساندرو بوتیچلی پیروی می‌کرد. او سپس به فضای سورئالیستی جورجو دکیریکو روی آورد و در مجموعه سال‌های آتش و برف آدمک‌هایی کشید که صورت نداشتند تا بتواند بدین‌گونه ناخودآگاه مرموز و وهم‌آمیز آن‌ها را تصویر کند. آثار او در دوره پیش از انقلاب ۱۳۵۷، تقلیدی از شیوه‌های رنسانس و مکتب فلاندری بود. اما پس از انقلاب، هنر ایرانی – همچون طراحی، نگارگری و خوشنویسی – جای هنر ایتالیایی را در کارهای او گرفت.
او همچنین در فیلم جرم درست، آدمکش‌های هالیوود، دختر ۶، محاکمه‌های کیت مک‌کال و سریال ۱۰۰ نفر بازی کرده‌است.
بر بساط رحمتش عالم چو آدمک مفتقر بر در فضلش سلیمان نیز چون سلمان فقیر
در ژوئن ۲۰۱۰ منوچهر متکی که به منظور دیدار و گفتگو با چند مقام غربی به اروپا سفر کرده بود، هنگام ورود به مقر پارلمان اروپا با نمایندگانی روبرو شد که تصاویری از ندا در دست داشتند. استروان استیونسون، نماینده حزب محافظه کار بریتانیا در پارلمان اروپا نیز، در حالی که عکس ندا را در دست داشت، به حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا اعتراض کرد و منوچهر متکی را «آدمکش» خطاب کرد.