آبراه

معنی کلمه آبراه در لغت نامه دهخدا

( آب راه ) آب راه. ( اِ مرکب ) رهگذر آب.مجرای آب. نهر. جوی. آب راهه. راه آب. آوره. فرخور.

معنی کلمه آبراه در فرهنگ فارسی

( آبراه ) ( اسم ) راهگذر آب مجرای آب گذرگاه آب راه آب .
( آب راه ) نهر راه آب

معنی کلمه آبراه در دانشنامه آزاد فارسی

آبراه. رجوع شود به:کانال

معنی کلمه آبراه در ویکی واژه

اب‌راه
گذرگاه آب، سیل.

جملاتی از کاربرد کلمه آبراه

پس از گشایش، آبراه، موفقیت شگرفی را به دست آورد و توانست انقلابی در بازرگانی دریایی پدیدآورد. تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۴۰۱۱ شناور جمعاً به ظرفیت ۲۷۸٫۸ میلیون تن کالا از این کانال عبور کردند که این آمار به معنی عبور حدود ۴۰ شناور در یک شبانه روز است.
آبراهام آنگیوراتسی (به ارمنی: Աբրահամ Անկյուրացի) شاعر ارمنی است که از تاریخ تولد و وفات و نحوهٔ زندگی وی اطلاع دقیقی در دست نیست. همینقدر معلوم است که وی در نیمه‌های سده پانزدهم میلادی می‌زیسته و شاهد تسخیر کنستانتینوپول بدست ترکان عثمانی بوده‌است. اشعار این شاعر عمدتاً دارای مضامین مذهبی و گاه تاریخی است.
مسندم در جنوب تنگه هرمز قرار دارد و ژرفای آب تنگه هرمز در روبروی مسندم ۱۸۰ متر است. قسمتی شمالی مسندم که به نام رأس مسندم معروف است بر فراز آبراه مهم تنگه هرمز قرار دارد، تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان می‌باشد.
این اثر در سال‌های ۱۸۶۴ و ۱۸۶۶ توسط خاورشناس فرانسوی ماری-فلیسیته بروسه به فرانسه برگردانده شده است و همچنین به کوشش آشوت آبراهامیان در سال ۱۹۸۶ میلادی در ایروان به چاپ رسیده است.
آرمن آرشاویری آبراهامیان (ارمنی: Արմեն Արշավիրի Աբրահամյան؛ زادهٔ ۲ ژوئن ۱۹۵۹) یک سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۲۰۰۷ تا تاریخ ۲۰۱۲ سمت نمایندگی دوره چهارم مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
استخراج هیدرولیک، از روش و تکنیک‌های روم باستان برگرفته شده و توسعه یافته‌است، رومیان از آب برای حفاری ذخایر نرم زیرزمینی استفاده می‌کردند. شکل مدرن استخراج هیدرولیک، با استفاده از جتهای آب تحت فشار تولید شده توسط نازلی به نام «مانیتور»، در دهه ۱۸۵۰ تحت تأثیر تب طلا در کالیفرنیا در ایالات متحده به وجود آمد. اگرچه این روش در استخراج مواد معدنی غنی از طلا موفقیت‌آمیز عمل کرد، اما استفاده گسترده از این فرایند منجر به آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای مانند افزایش بروز سیل و فرسایش، مسدود شدن آبراه‌ها با افزایش میزان رسوبات و پوشیده شدن زمین‌های کشاورزی با رسوبات شد. این مشکلات منجر به تنظیم قانونی استفاده از آن شد. از استخراج هیدرولیک به اشکال مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.
آبراهه افتخار (عربی: نهر العز) آبراهه کم‌ژرفایی به عرض تقریبی ۲ کیلومتر در جنوب عراق است که در سال ۱۹۹۳ توسط صدام حسین برای تغییر مسیر آب‌های رود دجله به سمت فرات در نزدیکی محل تلاقی این دو رود در شط‌العرب ساخته شد. این آبراهه از زمان ساخت به دلیل تغییر مسیر آب از مرداب‌های مرکزی باعث تشدید مشکلات زیست‌محیطی و انسانی شد و نقش مؤثری در تبدیل بخش بزرگی از تالاب‌ها به بیابان داشت.
استخراج هیدرولیکی، از روش و تکنیک‌های روم باستان برگرفته شده و توسعه یافته‌است، رومیان از آب برای حفاری ذخایر نرم زیرزمینی استفاده می‌کردند. شکل مدرن استخراج هیدرولیکی، با استفاده از جتهای آب تحت فشار تولید شده توسط نازلی به نام «مانیتور»، در دهه ۱۸۵۰ تحت تأثیر تب طلا در کالیفرنیا در ایالات متحده به وجود آمد. اگرچه این روش در استخراج مواد معدنی غنی از طلا موفقیت‌آمیز عمل کرد، اما استفاده گسترده از این فرایند منجر به آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای مانند افزایش بروز سیل و فرسایش، مسدود شدن آبراه‌ها با افزایش میزان رسوبات و پوشیده شدن زمین‌های کشاورزی با رسوبات شد. این مشکلات منجر به تنظیم قانونی استفاده از آن شد. از استخراج هیدرولیکی به اشکال مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.
رود آرنو از دامنه‌های کوه فالترونا (مونته فالترونا) واقع در رشته‌کوه آپنین در توسکانی در مرکز ایتالیا سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه در مسیر بالادست خود عمدتاً به سمت جنوب و در حوضهٔ دریاچه‌ای قدیمی موسوم به کاسنتینو جریان می‌یابد تا آنکه در آرتزو به سمت غرب و شمال تغییر مسیر می‌دهد. این رود همچنین در نزدیکی آرتزو از طریق رود و آبراه کیانی به رود تیبر می‌پیوندد.
آخر درد فراق را درمانی و شب هجران را پایانی باید. کنیزک چون پیغام و سلام برسانید، زن خویشتن را در خشم کرد و کنیزک را دشنام داد و روی او سیاه کرد و از آبراهه رز بیرون فرستاد و گفت: سزای آن که سخن نا اندیشیده گوید، این بود. کنیزک باز آمد و شرح حال بگفت. مرد با گنده پیر تدبیر کرد. گفت: او ترا چنین گفته است: چون روی روز عالم افروز، تیره و چشم آفتاب از ظلام خیره شود، از راه آب، نزدیک من آی. مرد بر قضیت این تدبیر، نماز خفتن بیرون آمد و از راه آبراهه رز در کاخ معشوقه رفت. زن بیرون آمد و بر لب آب، جامه خواب بیفکند و هر دو به یکجای بخفتند. پدر شوی زن از جهت حراست حرث و زراعت، گرد رز طواف می کرد، چون بدان موضع رسید، زن پسر را دید با مرد بیگانه خفته. آهسته فراز آمد و پای برنجن از پای زن پسر بیرون کرد و برفت. زن بیدار شد و آن حال معلوم کرد، در وقت معشوق را باز فرستاد و نزدیک شوی رفت و چون زمانی بخفت، گفت: ای مرد مرا تاسه می کند. مرد گفت: ترا گرم شده است، بیا تا به صحرا رویم. هر دو بیرون آمدند و بر همان موضع بخفتند. چون زمانی ببود، شوی را بیدار کرد و گفت: این ساعت پدر تو بیامد و پای برنجن من بدزدید و من دانستم اما شرم داشتم چیزی گفتن. مرد با پدر در خشم شد. چون بامداد پدر شوی درآمد و پای برنجن بنمود و آنچه دیده بود بازگفت: پسر گفت: راست گفته اند که دشمنی خسرو و زن پسر چون دشمنی موش و گربه است که به هیچ وقت از یکدیگر ایمن نتوانند بود. دوش من بودم بدان موضع با زن خویش خفته. تو غلط دیده ای. خسرو خجل شد و از پیش پسر، رنجور بیرون آمد و از زن عذر خواست و گفت:
بررسی ندامت نامه‌های نشان می‌دهد که کلید واژه مهم تمامی آنها "خیانت"، "انحراف"، "ضد انقلاب"، "محافل صهیونیستی بهایی" و "جاسوس" بوده‌است که جرم‌هایی که قبلاً حاکمیت بر آنها تأکید داشته‌است را تأیید می‌کنند." به گفته آبراهامیان، اعتراف‌گیری در این دوران حتی پس از کسب اطلاعات ضروری، هم چنان ادامه می‌یافت. در واقع اعتراف به ابزار تبلیغات برای شعارهای ایدئولوژیکی حاکمیت، از جمله اثبات توطئه دائمی دشمنان و سرکوب مخالفان تبدیل شد، و از نظر او، این نقطه شروع شکنجه نظام‌مند در تاریخ جمهوری اسلامی بوده‌است.