آتش گرفتن

معنی کلمه آتش گرفتن در فرهنگ فارسی

( آتش گرفتن ) ( مصدر ) ۱- مشتعل شدن و سوختن چیزی که آتش در آن افتاده باشد . ۲ - خشمگین شدن غضبناک گردیدن .

معنی کلمه آتش گرفتن در دانشنامه عمومی

آتش گرفتن (فیلم ۱۹۹۰). آتش گرفتن یا آتش بازی ( به انگلیسی: Catchfire ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۰ و به کارگردانی دنیس هاپر است. در این فیلم بازیگرانی همچون دنیس هاپر، جودی فاستر، دین استاکول، وینسنت پرایس، جان تورتورو، فرد وارد، جولی آدامز، تونی سیریکو، گرند ال. بوش، کاترین لاناسا و گری ویلز ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه آتش گرفتن در ویکی واژه

آتش‌گرفتن
برافروختن و شعله‌ور شدن. هیزم آتش گرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه آتش گرفتن

ماجرا از سال ۱۹۹۸ و با آتش گرفتن خانه خانواده ریچاردسون در شیکر هایتس، اوهایو آغاز می‌شود. گمان می‌رود آتش‌سوزی عمدی بوده باشد چون چندین آتش کوچک کار را به این ماجرا کشانده‌است.
شمع شیرینی چشیده ست، ار بسوزد باک نیست لذت از آتش گرفتن مذهب پروانگی ست
در جریان نبردی شدید، بسیاری از بخشهای سوق المدینة (بخشی از میراث جهانی شهر باستانی حلب) از جمله بخش‌هایی از مسجد جامع حلب و سایر بناهای قرون وسطایی در شهر باستانی کاملاً ویران شدند و در اواخر تابستان ۲۰۱۲ هنگامی که گروه‌های مسلح ارتش آزاد سوریه و ارتش عربی سوریه برای کنترل شهر جنگیدند، این اماکن آتش گرفتند. در مارس ۲۰۱۳ وزارت امور خارجه سوریه مدعی شد که ۱٬۰۰۰ کارخانه در حلب غارت شده‌اند و کالاهای مسروقه شان با دانش کامل و تسهیلات دولت ترکیه، به ترکیه منتقل شده‌اند.
آتش‌سوزی در مدرسه سفیلان، حادثه‌ای بود که در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۳ در مدرسه‌ای در روستای سفیلان شهرستان لردگان در استان چهارمحال بختیاری رخ داد. حادثه به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی که تنها منبع گرمایشی کلاس بود، اتفاق افتاد و در اثر این آتش‌سوزی ۱۳ دانش‌آموز دختر و پسر کلاس کشته شدند.
چه با آتش گرفتن بند کشتی چه با شمشیر او کردن جدالا
برخی این فرایند را غیرممکن دانسته و در توضیح خود بیان می‌کنند که چرا این فرایند در جاهای عمومی و بیرون از خانه اتفاق نمی‌افتد. برخی نظریه‌ها نیز سعی در توضیح این مسئله داشته‌اند که آتش گرفتن بدون منبع خارجی هم می‌تواند اتفاق بیفتد ولی برخی پیشنهادها بیان می‌کنند که آتش گرفتن خود به خود در واقع دارای یک منبع خارجی است. توضیحاتی که برای این فرایند ارائه شده‌است را در ادامه بررسی می‌کنیم.
جهت جلوگیری از آتش گرفتن زباله‌های داخل اتوکلاو، از گاز نیتروژن یا بخار آب برای بالابردن حرارت داخل اتاق اتوکلاو استفاده می‌شود. قطر اکثر دستگاه‌های اتوکلاو امحای زباله ۳ متر و طول آن ۵ متر می‌باشد. دستگاه‌های کوچک بازدهی مناسب را ندارند و دستگاه‌های بسیار بزرگ نیز اصطحلاک و هزینه تعمیر و نگهداری بالا دارند.
وقتی که انتقام‌جویان جدید شکل گرفت، از جاروس خواسته شد تا از تعطیلات «بعد از سالها» اش بازگردد تا از خدمات مخصوصش استفاده شود. جارویس چندین با ولورین دربارهٔ رسوم آشپزخانه بحث کرد و هر دفعه به این نتیجه رسیدند که عمه می مرد-عنکبوتی بهتر فرد برای اداره آشپزخانه است. جارویس به سرعت با عمه می، که به همراه پیتر و مری جین که بعد از آتش گرفتن خانه‌شان به برج استارک آمده بودند، رابطه‌ای تشکیل داد. زمانی که مرد-عنکبوتی در «جنگ داخلی» تغییر موضع داد، عمه می و مری جین به برج استارک پناه بردند تا زنده بمانند.
آتش‌سوزی مدرسه درودزن حادثه‌ای بود که در ۱۴ آذر ۱۳۸۵ در مدرسه شهید رحیمی درودزن شهرستان مرودشت استان فارس رخ داد و هشت دانش‌آموز را در شعله‌های خود سوزاند. این آتش‌سوزی بر اثر آتش گرفتن تنها وسیله گرمایشی (بخاری نفتی علاءالدین) اتفاق افتاد و با وجود اینکه آموزش و پرورش توسط محاکم قضایی مقصر شناخته شد، پرداخت دیه به آسیب‌دیدگان تا آبان ماه ۱۳۹۰ طول کشید.
الکترولیز آب هم یک روش آسان برای تولید هیدروژن است. با گذر یک جریان کم ولتاژ از آب می‌توان گاز اکسیژن را در آنُد و گاز هیدروژن را در کاتُد جمع کرد. برای جمع‌آوری هیدروژن معمولاً کاتد از پلاتین یا یک فلز واسطهٔ دیگر برگزیده می‌شود. البته چون امکان آتش گرفتن وجود دارد و اکسیژن هم به این سوختن کمک می‌کند برای همین فلز کاتد و آند هر دو واسطه در نظر گرفته می‌شود (آهن اکسید می‌شود و مقدار اکسیژن به‌دست آمده را کاهش می‌دهد). بیشترین بازده نظری این واکنش یعنی نسبت جریان الکتریسیته به هیدروژن تولیدی میان ۸۰ تا ۹۴ درصد است.
در انگلستان خشم مردم بدنبال آتش گرفتن برج گرنفل افزایش یافت، تظاهرات کنندگان به خیابانهای شهر ریخته و خواستار عدالت برای قربانیان شدند. دادگاه تحقیقات جنایی در راه است ولی مدیریت برج هرنوع خطایی را رد می‌کند.