آسیب شناسی
معنی کلمه آسیب شناسی در فرهنگستان زبان و ادب

آسیب شناسی

معنی کلمه آسیب شناسی در فرهنگستان زبان و ادب

آسیب شناسی
{pathology} [پزشکی] مطالعۀ فرایند بیماری در یک اندام یا تمامی بدن برای شناخت ماهیت و علت های آن

معنی کلمه آسیب شناسی در دانشنامه عمومی

آسیب شناسی. آسیب شناسی یا پاتولوژی ( به انگلیسی: Pathology ) شاخه ای از علوم پزشکی است که در خصوص تأثیر بیماریها و آسیب ها در سطح بافتی و سلولی و مولکولی بحث می کند و شامل مطالعه فرایند بیماری در یک اندام یا تمامی بدن برای شناخت ماهیت و علت های آن است. آسیب شناسی به دو شاخه اصلی آسیب شناسی تشریحی و آسیب شناسی بالینی تقسیم می شود.
آسیب شناسی بالینی یکی از تخصص های پزشکی است که به امر تشخیص بیماری ها بر پایه مطالعه و بررسی مایعات و سایر نمونه های اخذ شده از بدن مانند ادرار، خون، مدفوع و … می پردازد و به زیرشاخه های بیوشیمی شیمی بالینی، میکروب شناسی بالینی میکروبیولوژی پزشکی، پاتولوژی دامپزشکی، خون شناسی بالینی، آسیب شناسی مولکولی و ژنتیک بالینی ژن شناسی پزشکی و ایمنی شناسی بالینی تقسیم می شود. طول دوره دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی بالینی ۶ تا ۷ سال می باشد.
آسیب شناسی تشریحی به مطالعه میکروسکوپی و بررسی ظاهری نمونه های بافتی که توسط خود پاتولوژیست یا توسط سایر پزشکان از بدن انسان برداشته می شود می پردازد.
پزشکان عمومی با قبولی در امتحان پذیرش دستیار و طی نمودن دوره ۴ ساله و گذراندن امتحانات ارتقاء، گواهینامه و دانشنامه تخصصی مدرک متخصص آسیب شناسی تشریحی و بالینی را دریافت می کنند.
در ایران آزمایشگاه مرجع سلامت مسئولیت نظارت و تصویب قوانین مرتبط با اداره آزمایشگاه های تشخیص طبی را بر عهده دارد.
آسیب شناسی (فیلم). آسیب شناسی ( به انگلیسی: Pathology ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۸ و به کارگردانی مارک شولرمن است. در این فیلم بازیگرانی همچون میلو ونتیمیگلیا، آلیسا میلانو، لورن لی اسمیت، دن کالاهان، مایکل وستون، جانی ویتوورت، کی یر او دانل، لری دریک، میلینگ ملانسون و آلن بلومنفلد ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه آسیب شناسی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آسیب شناسی در دانشنامه آزاد فارسی

آسیب شناسی. آسیب شِناسی (pathology)
شاخه ای از علوم پزشکی برای بررسی فرآیند بیماری ها و چگونگی ایجاد تغییرات عملکردی ساختاری، حاصل از این بیماری ها.

معنی کلمه آسیب شناسی در ویکی واژه

آسیب‌شناسی
(پزشکی): شاخه‌ای از پزشکی که به منشاء، ماهیت، علت، و سَیر بیماری‌ها، بویژه در مقیاس میکروسکوپی می‌پردازد؛ پاتولوژی.
حوزه: [پزشکی]: مطالعۀ فرایند بیماری در یک اندام یا تمامی بدن برای شناخت ماهیت و علت‌های آن.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب شناسی

در یک مفهوم کلی تر، هر رفتار یا تجربه ای که باعث اختلال، پریشانی یا ناتوانی شود، به ویژه اگر تصور شود که ناشی از شکست عملکردی در سیستم های شناختی یا عصبی شناختی در مغز باشد، ممکن است به عنوان آسیب شناسی روانی طبقه بندی شود. هنوز مشخص نیست که تمایز بین صفات ناسازگار و اختلالات روانی واقعاً چقدر قوی است، [16][17] به عنوان مثال. روان رنجوری اغلب به عنوان سطح شخصی علائم روانپزشکی جزئی توصیف می شود.[18]
آسیب شناسی روانی مطالعه بیماری های روانی است. این شامل علائم و نشانه های تمام اختلالات روانی است. این زمینه شامل شناخت غیرعادی، رفتار ناسازگارانه و تجربیاتی است که بر اساس هنجارهای اجتماعی متفاوت است. این رشته نگاهی عمیق به علائم، رفتارها، علل، دوره درمان‌ها و موارد دیگر است.
آسیب شناسی روانی را می توان به طور کلی به توصیفی و تبیینی تقسیم کرد. آسیب شناسی روانی توصیفی شامل دسته بندی، تعریف و درک علائمی است که توسط افراد گزارش شده و از طریق رفتار آنها مشاهده می شود که سپس بر اساس یک هنجار اجتماعی ارزیابی می شود. آسیب شناسی روانی تبیینی به دنبال یافتن توضیحاتی برای انواع خاصی از علائم با توجه به مدل های نظری مانند روان پویایی، رفتار درمانی شناختی یا از طریق درک چگونگی ایجاد آنها با استفاده از نظریه پایه سازه گرایانه (چارماز، 2016) یا تحلیل پدیدارشناختی (اسمیت و فلاورز) است. لارکین، 2013).[5]
زیگموند فروید روشی را برای درمان آسیب شناسی روانی از طریق گفتگو بین بیمار و روانکاو پیشنهاد کرد. گفتار درمانی از ایده های او در مورد تجربیات فرد و تلاش های طبیعی انسان برای معنا بخشیدن به جهان و زندگی سرچشمه می گیرد.[3]
آکتا نورولوژیکا بلژیکا یک مجله داوری همتا پزشکی فصلی است که دربرگیرنده موضوعات نورولوژی است. آکتا نورولوژیکا بلژیکا در سال ۱۹۰۱ تاسیس شد و توسط اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا منتشر می شود. این نشریه یک مجله رسمی از تعدادی از انجمن های پزشکی بلژیک است (انجمن مغز و اعصاب بلژیک، انجمن علوم اعصاب بلژیک، انجمن مغز و اعصاب بالینی بلژیک، انجمن اعصاب اطفال بلژیک، گروه مطالعه مالتیپل اسکلروزیس بلژیک، شورای سکته مغزی بلژیک، انجمن سردرد بلژیک، گروه آسیب شناسی عصبی بلژیک). سردبیر این نشریه میشل ون زندیچکه (دانشگاه خنت) است.