احضاریه

معنی کلمه احضاریه در لغت نامه دهخدا

احضاریه. [ اِ ری ی َ / ی ِ ] ( از ع ، اِ ) نامه ای که قاضی بدان مدعی علیه را فراخواند.

معنی کلمه احضاریه در فرهنگ معین

(اِ یِّ ) [ ع . ] (اِمر. ) احضارنامه ، نامه ای که به وسیلة آن شخص را به دادگاه یا هر جای دیگر فراخوانند.

معنی کلمه احضاریه در فرهنگ عمید

نامه ای که به وسیلۀ آن کسی را به بازپرسی یا به دادگاه فرامی خوانند، احضارنامه.

معنی کلمه احضاریه در فرهنگ فارسی

احضارنامه، خواست برگ، نامهای جهت فراخواندن کسی به بازپرسی یادادگاه
( اسم ) ۱ - نامهای که بوسیل. آن کسی را بجایی فرا میخوانند . ۲ - ورقه ایست که مستنطق خطاب بمتهم برای حضور یافتن نزد وی در ساعات معین صادر میکند و در صورت عدم حضور دستور جلب او را صادر مینماید احضاریه .

معنی کلمه احضاریه در ویکی واژه

نامه‌ای که به وسیله آن شخص را به دادگاه یا هر جای دیگر فراخوانند؛ احضارنامه.

جملاتی از کاربرد کلمه احضاریه

در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ احضاریه‌ای از طرف دادگاه کیفری استان تهران به دست احمدی‌نژاد رسید که در محتوای آن خبر شکایت علی لاریجانی و یعقوب خلیل‌نژاد از احمدی‌نژاد مطرح شده بود و به موجب این حکم، وی می‌بایست در روز ۵ آذر ۱۳۹۲ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حاضر شود تا به شکایات مطرح شده پاسخ گوید. احمدی‌نژاد نخستین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که به دادگاه احضار می‌شود. دادگاه در تاریخ مربوط برگزار نشد. در ۱ تیر ۱۳۹۴ نیز به دلیل چهار شکایت مجلس هشتم از رئیس دولت نهم احمدی‌نژاد باز هم به دادگاه فراخوانده شد که وی همانند ۵ آذر ۱۳۹۲ از رفتن به دادگاه امتناع ورزید.
حادثه از آن جا آغاز شد که نیروهای پلیس برای دستگیری وی به محل سکونت او مراجعه کردند و با مقاومت بیش از هزار نفر از هوادارانش مواجه شدند تا جایی که این مواجهه به درگیری‌های خشونت بار عوامل نظام همانند پرتاب کوکتل مولوتف و گاز اشک آور کشیده شد. حدود دو ماه قبل دادگاه ویژه روحانیت با ارسال احضاریه‌ای، کاظمینی بروجردی را به اتهام تبلیغ علیه نظام جهت ادای پاره‌ای از توضیحات فراخواند اما وی از حضور در دادگاه سر باز زد و تلاش‌های پیشین پلیس برای دستگیری وی نیز بی‌نتیجه ماند.
در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ (خورشیدی) شعبه دوم دادیاری دادسرای امنیت شهید مقدس تهران واقع در زندان اوین احضاریه‌ای برای حاج‌سیدجوادی صادر و او را ممنوع‌الخروج کرد. حاج‌سیدجوادی در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به کهولت سن و وضیت جسمی‌اش نوشت: «نه پای سفر دارم و نه دل دوری از وطن، اما دادگاه صادرکننده رای و مسئولان آن را فاقد شرایط صلاحیت قانونی و اخلاقی می‌دانم.»
خرداد ۱۳۹۴ :حمیدرضا بقایی معاون احمدی‌نژاد توسط قوه قضائیه بازداشت گردید. یک منبع قضایی در این باره به تسنیم گفت:آقای بقایی از مدت‌ها قبل توسط دستگاه قضایی احضار شده بود اما به این احضاریه بی‌توجهی می‌کرد که در نهایت این بی‌توجهی به احضاریه و خودداری از حضور در مرجع قضایی، منجر به بازداشت وی شد.