آتش سوز

معنی کلمه آتش سوز در لغت نامه دهخدا

( آتش سوز ) آتش سوز. [ ت َ ] ( اِ مرکب ) آتش سوزان. حریق. ( دهار ) :
بر آتش سوز گردآید همه کس
تو بر فریاد آتش سوز من رس.( ویس و رامین ).

معنی کلمه آتش سوز در فرهنگ عمید

( آتش سوز ) ۱. چیزی که در آتش سوخته باشد.
۲. برافروزندۀ آتش.
۳. حریق، آتش سوزی: بر «آتش سوز» گرد آید همه کس / تو هم فریاد آتش سوز من رس (فخرالدین اسعد: ۳۰۷ ).

معنی کلمه آتش سوز در فرهنگ فارسی

( آتش سوز ) ( اسم ) حریق آتش سوزی .

معنی کلمه آتش سوز در ویکی واژه

آتش‌سوز
(قدیم): سوخته از آتش یا آبجوش. ریش آتش‌سوز را نیک بُوَد. «ابومنصور هروی»

جملاتی از کاربرد کلمه آتش سوز

ای دل لب او آب حیات است ندانم چون آتش سوزان شد و در جان تو افتاد
یکی از جوانب معروف انتخابات پاپ این است که نتایج شمارش آراء هر لحظه به جهانیان اعلام می‌شود. پس از انتخابات، برگه‌های رأی در آتش سوزانده می‌شود و دود آن از طریق دودکش میدان سنت پیتر دیده می‌شود؛ ولی اگر در انتخابات تخلف شود، برگه‌های رأی با مواد شیمیایی سوزانده می‌شوند که دود سیاهی تولید می‌کند؛ اما در انتخابات موفق، برگه‌ها به تنهایی سوزانده می‌شوند که دود سفیدی تولید می‌کند و انتخاب پاپ جدید را اعلام می‌کند.
آن برون آید از آن آتش سوزان فردا که زرش را هم از امروز عیاری باشد
بر مشت حنا پا مزن ای شوخ که قصاب کرده به سر آتش سوزان تو جا گرم
چنان کن خویش را آنگه تو تسلیم که بد در آتش سوزان براهیم
و در روز هفتمِ ماه پنجم از سال نوزدهمِ نبوکدنصرِ پادشاه، سلطان بابل، نَبُوزَرادان، رئیس جلادان، خادم پادشاه بابل، به اورشلیم آمد، و خانهٔ یهوه و خانهٔ پادشاه را سوزانید و همهٔ خانه‌های اورشلیم و هر خانهٔ بزرگ را به آتش سوزانید. و تمامی لشکر کلدانیان که همراه رئیس جلادان بودند، حصارهای اورشلیم را به هر طرف منهدم ساختند. و نبوزرادان، رئیس‌جلادان، بقیهٔ قوم را که در شهر باقی مانده بودند و خارجین را که به طرف پادشاه بابل شده بودند و بقیهٔ جمعیت را به اسیری برد.
گرم قرار نباشد به هجر نیست عجب میان آتش سوزان بگو که یارد خفت
به او در سوره مسد اشاره شده‌است. در این سوره، پس از اشاره به ابولهب، ادامه می‌دهد: «همسر او نیز وارد آتش سوزان جهنم می‌شود؛ در حالی که هیزم به دوش می‌کشد و در حالی که در گردنش طناب یا گردن‌بندی از لیف خرما است» (وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ، فِی جِیدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ).
رئیس جمهور تئودور روزولت بال غربی را در سال ۱۹۰۲ ساخت، اما دفتر او در بال غربی بیضی شکل نبود. دفتر بیضی تَفْت توسط رئیس‌جمهور ویلیام هووارد تفت به عنوان بخشی از گسترش بال غربی در ۱۹۰۹ ساخته شد. همه رئیس ‌جمهور ها از زمان خود تفت تا ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت در دفتر بیضی تفت کار کردند، اما در سال ۱۹۲۹ این دفتر دچار آتش سوزی بزرگی شد و در سال ۱۹۳۳ تخریب شد. رئیس جمهور فرانکلین روزولت دفتر بیضی معاصر را در هنگام بازسازی بال غربی پس از آتش سوزی، در ۱۹۳۴، در گوشه کنار باغ گل رز ساخت.
دل در تنور سینه ی پر آتشم بسوخت نبود عجب چو آتش سوزان ز حد گذشت
با آب کرد آتش سوزان به عدل او صلحی چنان که بط همه جا با سمندر است
میشل تمر رئیس‌جمهور برزیل گفت: «آتش سوزی موزهٔ ملی برای برزیل حساب نشده بود. امروز یک روز غم‌انگیز برای موزه‌شناسی کشور ماست. دویست سال کار و تلاش و دانش از دست رفته‌است. حالا ارزش تاریخمان دیگر به‌خوبی درک نمی‌شود؛ به دلیل خسارات وارد شده به ساختمانی که خانهٔ خاندان سلطنتی در طول امپراتوری بود. این روز غم‌انگیزی برای همهٔ مردم برزیل است.» شهردار ریو، مارسلو کریوِلا، بیانیهٔ او را مورد تمسخر قرار داده و خواست تا موزه را بازسازی کنند. وی گفت: «این یک وظیفهٔ ملی است که آن (موزه) را دوباره از خاکسترهایش بسازند؛ تمام جزئیات عکس‌ها و نقاشی‌ها را دوباره بسازید. حتی اگر این‌ها اصل نباشند، یادآور خاندان سلطنتی‌ای هستند که به ما استقلال، امپراتوری و اولین قانون‌اساسی و اتحاد بخشید.»
رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی در گزارش‌های خود عمدتاً بر شمار مصدومان آیین چهارشنبه‌سوری متمرکز شدند و نمایش تصاویری از مصدومان در این رسانه‌ها محوریت داشت. اما در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی از تجمع‌های مردمی در شامگاه سه‌شنبه به ویژه در مناطق مختلف شهر تهران منتشر شد. تهرانپارس، سعادت‌آباد، نظام‌آباد، هفت‌حوض، نازی‌آباد، شهرک اکباتان، گیشا و بلوار مرزداران، از جمله مناطق پایتخت ایران بود که صحنه تجمع‌های مردم بود. گروهی از زنان در تهران روسری‌های خود را به نشانه مخالفت با حجاب اجباری در آتش سوزاندند.علاوه بر خیزش ها در تهران معترضان در سقز ،کامیاران و بوکان به خیابان آمدند . گروه زیادی در میدان شهرداری رشت تجمع کردند
دل ظالم از آب چشم مظلومان نیندیشد ز اشک هیزم تر آتش سوزان نیندیشد
در شرق ایالات متحده، با بارندگی قابل توجهی که دارد، آتش سوزی‌های جنگلی نسبتاً کوچک هستند و به ندرت خطر بزرگی برای زندگی و اموال ایجاد کرده‌اند. همان‌طور که سکونتگاه‌ها به سمت غرب به سمت مناطق خشک‌تر حرکت می‌کند، اولین آتش سوزی در مقیاس بزرگ رخ داد. آتش‌سوزی‌های دامنه‌ای در دشت‌های بزرگ و آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در کوه‌های راکی بسیار بزرگ‌تر و مخرب‌تر از آنچه بود که تاکنون در شرق دیده شد. تعدادی از حوادث فاجعه آمیز آتش سوزی در طول سال‌ها بر سیاست‌های مدیریت آتش سوزی تأثیر زیادی گذاشت.
دی اکسید کربن توسط تثبیت‌کننده فوم به دام افتاده و یک فوم ضخیم را بر روی سوخت‌های هیدروکربنی تشکیل می دهد و مانع دسترس آن به اکسیژن هوا و ادامه آتش سوزی می‌شود. البته فوم شیمیایی برای استفاده در حلال‌های قطبی مانند الکل مناسب نیست.
داغ است لاله زار دل دردمند ما خواند نوا به آتش سوزان سپند ما
در ماه فوریه ۲۰۱۱، دادگاه بدوی، به دلایلی که تا حد زیادی به گزارش کمیسیون ناناواتی-مهتا به عنوان مدرک استناد کرد، ۳۱ نفر مسلمان را به خاطر این آتش سوزی گناهکار شناخت. در ماه اکتبر ۲۰۱۷، دیوان عالی گجرات این محکومیت‌ها را تأیید کرد.
در سده‌های میانه در اروپا معمولاً برای اعدام جادوگران، آن‌ها را در آتش می‌سوزاندند. همچنین کلیسا برای اعدام مخالفان خود، از این روش استفاده می‌کرد. در آلمان تعداد زیادی از کسانی که مردم به آن‌ها ظن جادوگری داشتند به این روش اعدام شدند. تا قرن ۱۸ این قانون و اعدام به این روش مرسوم بوده‌است. در سال ۱۸۰۴ این روش اعدام از قانون حذف شد. ژاک دو مولای، ژان هوس، ژاندارک، پاتریک هامیلتون، ویلیام تیندال، میشل سرویت، جوردانو برونو، از مهم‌ترین افرادی هستند که در آتش سوزانیده شده‌اند. در هند باستان، این نوع اعدام به نام جآوهر، ساتی، ریزهج انجام می‌شده‌است.
آخر ز یمن بر آید آتش سوزد تر و خشک مردمان خوش