( آبادی ) آبادی. ( حامص ) ( از پهلوی آواتی ، عمران. سعادت ) عمارت. عمران. برابر ویرانی : آبادی میخانه ز ویرانی ماست جمعیت کفر از پریشانی ماست.خیام. || ( اِ ) جای آباد و جای معمور. آبادانی ، از ده و شهر و امثال آن : که جغد آن به که آبادی نبیند.نظامی.
معنی کلمه آبادی در فرهنگ معین
( آبادی ) [ په . ] (حامص . اِ. ) ۱ - عمران ، آبادانی . ۲ - جای آباد. ۳ - ده ، قریه .
معنی کلمه آبادی در فرهنگ عمید
( آبادی ) ۱. آباد بودن. ۲. (اسم ) ده، قریه.
معنی کلمه آبادی در فرهنگ فارسی
( آبادی ) ( اسم ) ۱ - عمارت عمران آبادانی مقابل ویرانی خرابی : ( آبادی میخانه ز ویرانی ماست . ) ( منسوب به خیام ). ۲ - جای آباد محل معمور آبادانی از ده و قریه و شهر . عمارت عمران
معنی کلمه آبادی در دانشنامه عمومی
آبادی (تاجیکستان). آبادی ( به لاتین: Obodi ) یک منطقهٔ مسکونی در تاجیکستان است که در ولایت سغد واقع شده است.
معنی کلمه آبادی در دانشنامه آزاد فارسی
آبادی. آبادی (settlement) مجموعه ای از خانه های مسکونیِ تشکیل دهندۀ یک جامعه. آبادی ها انواع مختلف دارند و پیدایش بیشتر آن ها در عوامل تاریخی و جغرافیایی ریشه دارد. پیدایش و رشد هر آبادی، تابع موقعیت، محل، جایگاه و کارکردآن است. آبادی را می توان مرکزی تلقی کرد که نقشی همچون بازار، مرکز اداری، و محل همایش های فرهنگی و اجتماعی را برای ساکنان اطرافش ایفا می کند. نخستین آبادی ها احتمالاً بین ۱۳هزار و ۱۰هزار سال قبل، یعنی زمانی پدیدار شدند که گروه هایی از شکارچیان و میوه چینان چادرنشین خاورمیانه، راه های کم دردسرتر زندگی را پذیرفتند و سازمان های اجتماعی مبتنی بر گروه های بزرگ تر و رسمی تر را بنیاد نهادند. این جوامع در ناحیه هایی پا گرفتند که منابع غذایی، همچون ماهی و گیاهان خوراکیِ قابل جمع آوری، به آسانی در دسترس بودند؛ احتمالاً در بعضی مناطق تحولات اجتماعی به وقوع پیوست، زیرا با پایان یافتن آخرین عصر یخبنداندر حدود ۱۰هزار سال پیش، بعضی از غلات فراوان تر شدند. فناوری و سازمان های اجتماعیِ بعضی از جوامع پیشرفته تر، همچون شالوده ای برای آبادی هایِ زارع نشین بعدی عمل کردند. تعیین محل آبادی. در نخستین آبادی ها، تعیین محل آبادی بیشتر از ویژگی های طبیعی محل، به لحاظ تأمین نیازهای اساسی گروه یعنی غذا و پناهگاه، متأثر بود. وجود منابع آب شیرین یکی از نیازهای اولیه به شمار می رفت، و بنابراین محلی برای بنای آبادی انتخاب می شد که در کنار چشمه ها یا جویبارها قرار داشت. نیازهای دیگر عبارت بودند از وجود پناهگاه طبیعی، یا دسترسی به مصالح مناسب برای ساخت سرپناه، و نیز وجود زمین مناسب برای کشاورزی و چرای احشام، و احتمالاً نزدیکی به درخت زارهایی که تأمین سوخت و مصالح ساختمانی را میسّر سازد. بسیاری از آبادی های اولیّه در شیب های تند دامنۀ تپه ها ساخته می شد، تا هم پناهگاهی دربرابر باد باشد و هم به سبب اِشراف بر درّه و زمین های اطراف، از موقعیت دفاعی مناسبی برخوردار باشد. کارکردهای آبادی. آبادی ها از لحاظ کارکرد به سه دسته تقسیم می شوند: آبادی های روستایی، آبادی های شهری، و آبادی های نهادی یا سازمانی، که برای تأمین هدفی خاص شکل می گیرند. آبادی های مدرن براساس کارکردهای اجتماعی ـ اقتصادی دسته بندی می شوند، که از این لحاظ هشت دستۀ اصلی اند: شهرهای تجاری، شهرهای معدن کاری، شهرهای صنعتی/تولیدی، مراکز سرراهی، مراکز اداری، مراکز دینی و فرهنگی، شهرهای مسکونی یا خوابگاهی، و شهرهای بندری. بسیاری از شهرهای امروزی نخست به منزلۀ آبادی های همگون و براساس کارکردی خاص تشکیل شده اند. آبادی هایی که تکامل بیشتری پیدا کردند، کارکردهای دیگری نیز یافتند و گاه سرانجام به یک ناحیۀ شهری گسترده تبدیل شدند که کارکردهای متعدد داشت. مثلاً شهرهای تجاری در آبادی هایی ریشه دارند که مرکز خریدوفروش و توزیع کالا بوده اند، و شهرهای معدنی در نقاطی واقع شده اند که منابع طبیعی سرشاری همچون معادن زغال سنگیا قلعدر آن ها وجود داشته است. شهرهای تولیدی و صنعتی نیز در اطراف منابع مواد_خام، و غالباً در ارتباط با شهرهای معدنی احداث شده اند. مراکز سرراهی که در تقاطع راه های مختلف به وجود آمدند، از مراکز حمل مواد خام به محل فرآوری، یا حمل کالاهای ساخته شده به بازارهای مصرف، تکامل یافتند، و مراکز اداری حاصل تکامل آبادی هایی اند که در محل های مناسب برای تلفیق چندین کارکرد پا گرفته بودند و در سطح منطقه ای یا ملی، خدمات اداری عرضه می کردند. در سال های اخیر روستاها و دهات کوچکی که در نزدیکی کلان شهرها قرار داشتند، به صورت حومه، در این شهرها ادغام شدند، یا مستقلاً به منزلۀ شهری مسکونی یا خوابگاهی، تکامل یافتند تا فضای اضافی برای زندگیِ جمعیت سرریز کلان شهر را تأمین کنند. کارکرد اصلی شهرهای بندری، حمل مواد خام، کالا، و مسافر بود، اما با رشد تجارت ملی و بین المللی، این مراکز نیز طبیعتاً کارکردهای دیگری پیدا کردند. شکل آبادی ها. شکل هر آبادی اغلب تابع ویژگی های جغرافیایی و توپوگرافی (مکان نگاشتی)محل است. جغرافی دان ها به هفت نوع اصلی آبادی اشاره می کنند. آبادی های تک افتاده معمولاً از چند گروه کوچک از واحدهای مسکونی تشکیل می شوند که به سبب ماهیت سرزمینی، با آبادی های دیگر فاصله بسیار دارند. آبادی های پراکنده غالباً در طول خطوط ساحلی شکسته، یا آن دسته از نواحی روستایی یافت می شوند که در آن ها جوامع کشاورزی، بدون اتکا به یک نقطۀ مرکزی، رشد کرده اند. روستاهای سبز، آبادی هایی اند که در آن ها واحدهای مسکونی، حول فضای سبز روستا بنا شده اند؛ و آبادی های متمرکز، در پیرامون نقطۀ مرکزی خاصی، ازجمله مسجد یا کلیسا، شکل گرفته اند. به همین ترتیب، در آبادی های سرراهی، بناها در طول جاده، و در پیرامون تقاطع آرایش یافته اند. آبادی های خطی در بعضی از درّه ها یافت می شوند و در آن ها واحدهای مسکونی در طول کف دره یا دامنۀ تپه بنا شده اند، و آبادی های طرح ریزی شده غالباً در مجاورت یا نزدیکی جاده های اصلی قرار دارند و معمولاً حول الگوهای هندسی جاده ها، مانند هلال و نیم دایره، آرایش یافته اند. حوزۀ نفوذ. هر نوع آبادی به ناحیۀ خاصی، خدمات اداری، مسکونی، بهداشتی، فروشگاهی، و تفریحاتی عرضه می کند. مجموع حوزه های تأثیر خدمات هر آبادی، معرف حوزۀ نفوذ آن آبادی است. آبادی ها، بسته به حوزۀ نفوذشان، طبق سلسله مراتب زیر دسته بندی می شوند: شهرهای پایتخت، مراکز منطقه ای، شهرهای بزرگ، شهرها، بخش ها، روستاها و کوره ده ها. با بزرگ ترشدن آبادی، معمولاً حوزۀ نفوذ آن نیز گسترش می یابد، اما این نکته همیشه در مورد شهرهای بزرگ صنعتی با تراکم بالای جمعیت، صادق نیست. در هنگام طرح ریزی، نواحی زیر پوشش حوزه های نفوذ را با شکل های هندسی نشان می دهند. از قرار معلوم ساده ترین شکل هندسی برای نمایش حوزۀ نفوذ، دایره است؛ اما هنگامی که این دایره ها با هم مجتمع شوند، یا هم پوشانی دارند و یا در بعضی نقاط بین آن ها فاصله می افتد، بنابراین راه حل بهتر، استفاده از شش ضلعی است. روش توصیف الگوهای آبادی با استفاده از شش ضلعی را والتر کریستالر(۱۸۹۳ـ۱۹۶۹)، جغرافی دان آلمانی، ابداع کرد. پس از جنگ_جهانی_دوم، روش او برای تحلیل فاصله گذاری و آرایش مکان های اصلی، متداول ترین ابزار طرح ریزی شهری در امریکای شمالی و بخش هایی از اروپا بوده است. رشد آبادی ها. صنعتی شدن و شهری شدن جوامع، به تحولات نظرگیری در نوع آبادی ها و رشد آن ها منتهی شده است. برای مثال، در بریتانیای اوایل قرن ۱۹، به منزلۀ جایگاه شروع انقلاب_صنعتی، بیشتر مردم در بخش کشاورزی شاغل بودند و در آبادی های کوچکی با جوامع روستایی زندگی می کردند، فقط ۱۷ درصد از جمعیت بریتانیا در نواحی شهری زندگی می کرد. در طی ۱۵۰ سال بعد، مهاجرت پیوستۀ جمعیت از نواحی روستایی به شهرها، به شوق دریافت دست مزدهای بالاتر، ادامه داشت، و درنتیجه جمعیت شهرهای بزرگ به شدت افزایش یافت. در سال های اخیر، بی کاری گسترده، روند مهاجرت به نواحی شهری را تشدید کرده است، و بنابراین بسیاری از شهرهای بزرگ، از جمعیت روبه فزونیِ جویای کار اشباع شده اند. درنتیجۀ این روند، فرصت های شغلی، مسکن، و خدمات بهداشتی و رفاهی، تکافوی نیاز را نمی کند. بنابراین، در کنار بیکاری، بی خانمانی نیز به یکی از مسائل مهم اجتماعی اواخر قرن ۲۰ تبدیل شده است. حاصل این تحولات، پیدایش شکل های جدید و نه چندان مطلوب آبادی، از قبیل حصیرآبادها و حلبی آبادها در حاشیۀ بسیاری از شهرهای بزرگ جهان است.
معنی کلمه آبادی در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آبادی. به محلی که در اثر سکونت افرادی در آن، آباد شده باشد آبادی گفته می شود و از آبادی در بابهای طهارت، احیاء موات و لقطه سخن رفته است. آبادی به مکان آباد مانند روستا و شهر اطلاق می شود. آبادی در باب طهارت اگر شخصی در آبادی برای وضو یا غسل آب نداشته باشد، باید برای یافتن آن جستجو کند تا ناامید شود. در این صورت، تیمّم صحیح است. العروة الوثقی، ج۲، ص۱۶۲. حریم تنها مخصوص زمین موات است و زمین ها و خانه ها و دیگر املاک آبادی، حریم ندارند. جواهر الکلام، ج۳۸، ص۴۹. ...
معنی کلمه آبادی در ویکی واژه
آباد بودن، عمران، آبادانی، جای آباد، ده، قریه. دلیل ترقی و نظم و آبادی آنها را که شما میدانید. «طالبوف»
جملاتی از کاربرد کلمه آبادی
آبادی خیرآباد یک روستا در ایران است که در دهستان خبر شهرستان بافت واقع شدهاست. آبادی خیرآباد ۳۴ نفر جمعیت دارد.
شدم غافل ز تقدیر الهی پی آبادی ایران گرفتم
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در جلسه علنی ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ مجلس و در نطق میان دستور با بیان اینکه مردم قم همواره در خط مقدم عدالتخواهی قرار داشتهاند، اظهار داشت: مردم نشان دادهاند که انقلاب از خیابان چهارمردان قم شروع شدهاست، نه از زندان اوین. این اظهارات امیرآبادی در واقع واکنشی بود به اظهارات اخیر عفت مرعشی دربارهٔ آغاز مجازات مهدی هاشمی که فائزه هاشمی به نقل از او در یک مصاحبه گفته بود انقلاب از اوین شروع شد.
بیخ آبادی بکند
چه عیش های مهنا که روی داد به ما بدین چمن که بدو باد روی آبادی
محمدبخشخان شاهجهانآبادی معروف به آشوب هندی از شاعران پارسیگوی هند در سدهٔ دوازدهم ه.ق است. آشوب در سال ۱۱۹۹ ه.ق درگذشت. کلیات او مشتمل بر پنجاههزار بیت است.
در محله صاحب آبادی برون سیر می کردیم با ذوق درون
ناصر گیوهچی محمدعلی خجستهپور محمدمهدی یعقوبی پرویز جلایر رحیم علیآبادی منصور برزگر عباس جدیدی مسعود مصطفی جوکار علیرضا رضایی سجاد انوشیروانی احسان حدادی صادق گودرزی محمد باقری معتمد علی داوودی
ظلمت آبادی است از ناشسته رخساران زمین آتشین رویان درین ظلمت چراغ روشنند
زانکه آبادی ملک از عدل است وز غم آزادی ملک از عدل است
و هُوَ شیخ عمادالدین فضل اللّه بن علاء الدین علی برزش آبادی الطوسی. از اعاظم مشایخ و علمای راسخ. از عنفوان شباب مقاماتِ سلوک را در خدمت جناب شیخ حاجی محمد خبوشانی اکتساب کرده. سلسلهٔ نسبش به دو واسطه به جناب سید محمد نوربخش میرسد. بدین طریق او مرید حاجی شیخ محمد و او مرید شیخ محمد لاهیجی و او مرید سید است. جناب شیخ را تألیفات شریفه و منظومات لطیفه است و به رسالهٔ لوایح مولانا جامی شرحی نفیسه نوشته. بالاخره سعادت شهادت دریافت. در سنهٔ اربع عشر و تسع مائه در مشهد مقدس رضوی. از اوست:
نژادش زآبادیان مهین که کلدانیان خواندند آبتین
با چنین آبادی ملک و خوشی و کر و فر با خودآرائی و آرایش نبود او را نظر
در لغتنامه دهخدا در مورد واژه چالو مینویسد: (گوی را گویند که زیاده از دو سه گز عمق نداشته باشد). چالوها هم مانند برکه هستند، با این تفاوت که مخزن آنها در زیر زمین قرار دارد و بهطور معمول در دامنه سنگی تپهها و در بیرون آبادیها ساخته شدهاند.
درگیری گروههای مذهبی در اصفهان ریشهٔ بسیار طولانی داشت، اما همزمان با سیاسی شدن جامعه و حوزههای علمیه این اختلاف بیشتر نمودار شد. یکی از مسائل مهم روحانیت اصفهان در تاریخ معاصر، اختلاف علما بود که در دو جناح بودند؛ عدهای طرفدار حاج آقا رحیم ارباب و دستهای دیگر طرفدار آقایان مرتضی شمس اردکانی، سید محمدعلی موحد ابطحی و شمسآبادی بودند. این تضاد به ویژه بعد از کودتای ۲۸ مرداد بیشتر نمایان شد.
آوسنهٔ بابا سبحان (افسانهٔ بابا سبحان) اثری از محمود دولتآبادی است. فضای داستان همچون اکثر نوشتههای دولتآبادی در روستاهای خراسان رخ میدهد و رنج و ادبار روستاییان شرق ایران را به تصویر میکشد. این اثر، نمونهای خوب از نوشتههای کمتر سیاسی و بیشتر رمانتیک دولتآبادی است.
از روستاها و آبادیهای همجوار نشترود میتوان به پل خواب، سیرا، ورزن، هرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوههای روستای دروان اشاره کرد که بعضاً قرابت فامیلی نیز مابین اهالی این روستا ها وجود دارد.[نیازمند منبع]
از استادان وی در حوزه علمیه نجف میتوان به مصطفی تبریزی، میرزا محمدباقر اصطهباناتی، احمد شیرازی، علی محمد نجفآبادی، ملا علیاصغر مازندرانی، رضا همدانی، میرزا محمدتقی شیرازی و حسین نوری (محدث نوری) اشاره کرد.
اسلامآباد، یک آبادی از توابع بخش دهج، شهرستان شهربابک در استان کرمان ایران است.
غمی جو کز پیش شادی نخواهی خرابی شو که آبادی نخواهی