اتوبوس برقی
معنی کلمه اتوبوس برقی در فرهنگستان زبان و ادب

اتوبوس برقی

معنی کلمه اتوبوس برقی در فرهنگستان زبان و ادب

{trolley bus} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] اتوبوسی که نیروی محرکۀ آن ازطریق شاخک های متصل به دو بافه/ کابل برق مثبت و منفی بالاسری در طول مسیر اتوبوس تأمین می شود

معنی کلمه اتوبوس برقی در دانشنامه عمومی

اتوبوس برقی ( به انگلیسی: Electric bus ) اتوبوسی است که با برق کار می کند. اتوبوس های برقی می توانند برق مورد نیاز خود را ذخیره و مصرف کنند یا می توانند آن را به طور مداوم از یک منبع خارجی تأمین کنند. اتوبوس های ذخیره کننده برق عمدتاً اتوبوس های برقی باتری دار هستند که در آنها موتور الکتریکی از یک باتری روی اتوبوس انرژی به دست می آورد، اگرچه نمونه هایی از حالت های ذخیره سازی دیگر مانند ژیروبوس ( Gyrobus ) نیز وجود دارد که از ذخیره انرژی در فلایویل استفاده می کند. هنگامی که برق در اتوبوس ذخیره نمی شود، از طریق تماس با منابع برق خارجی تأمین می شود. برای مثال از خطوط برق هوایی، در اتوبوس ترولی ها، یا از تغذیه برق هم سطح در اتوبوس های آنلاین.

معنی کلمه اتوبوس برقی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تراموا

معنی کلمه اتوبوس برقی در ویکی واژه

اتوبوسی که نیروی محرکۀ آن ازطریق شاخک‌های متصل به دو بافه/ کابل برق مثبت و منفی بالاسری در طول مسیر اتوبوس تأمین می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اتوبوس برقی

"در تاریخ سه شنبه ۲۸ فروردین سال ۱۴۰۳ ایستگاه شارژ اتوبوس برقی افتتاح شد و از ۴۰دستگاه اتوبوس برقی ایران خودرو در کرج رونمایی شد.
شارژ کامل هر اتوبوس برقی سه ساعت زمان می برد.
بوید در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۲۲ در شهر جکسون‌ویل ایالت فلوریدا در خانوادهٔ کلرینس و الیزابت (استیفنسن) متولد شد. جان استیفنسن، تولیدکننده ماشین و کسی‌که نخستین تراموای یا اتوبوس برقی شهری را اختراع و به ثبت رساند، پدربزرگ مادری بوید بود. زمانی‌که بوید دوازده ساله بود پدرش فوت نمود. در سال ۱۹۳۹ از دبیرستان مک‌کلنی-گلن فارغ شد و به آموزش در دانشگاه فلوریدا ادامه داد. اما در اخیر سال دوم تحصیلی دانشگاه را ترک کرد. متعاقب ترک دانشگاه در سال ۱۹۴۲ به نیروهای هوایی ارتش ایالات متحده پیوست و تا پایان جنگ دوم جهانی در آنجا ماند.
براساس طرح اولیه، طول مسیر خط یک اتوبوس برقی ۱۸ کیلومتر تعیین شده بود ولی سرانجام به ۸ کیلومتر کاهش یافت. شرکت کنترل ترافیک با همکاری پیمانکار خارجی پیش از سال ۱۳۶۹ همه دکل‌ها و کابل‌های تامین برق را برپا کرد. جالب است بدانیم پروفایل حرکت ناوگان برقی در آن زمان، شباهت زیادی به مسیر فعلی اتوبوس‌های تندرو میدان آزادی به تهرانپارس داشت.
در تاریخ چهارشنبه بیست و نهم فروردین سال ۱۴۰۳ اولین خط اتوبوس برقی کرج به طور رسمی شروع به کار کرد و خط تندروی حصارک به متروی کرج برقی شد.
موضوع راه‌اندازی خطوط اتوبوس برقی تهران اواخر دهه ۶۰ مطرح شد. هدف توسعه حمل و نقل عمومی، کمک به کاهش آلودگی هوا و حل معضل ترافیک بود.
همچنین برای نخستین بار در ایران، تولید اتوبوس برقی طی توافق‌نامه همکاری میان گروه مپنا و گروه تولیدی و صنعتی عقاب افشان آغاز به کار کرد.
اتوبوس تریبرد یک اتوبوس برقی ترکیبی است که توسط دانشگاه گلامورگان، ولز، برای استفاده به عنوان وسیله حمل و نقل دانشجویان بین محوطه‌های مختلف دانشگاه، توسعه یافته‌است این اتوبوس توسط سوخت هیدروژن یا سلول‌های خورشیدی، باتری‌ها و خازن‌ها دارای قدرت می‌شود.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اواسط سال ۱۳۹۹ گفت: این اتوبوس‌ها با شکل و ظاهری نو، به تهران بر میگردند.در سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران ۲۵۰۰ اتوبوس برقی سفارش داد که قرار بر این است که این اتوبوس ها تا ۶ ماه وارد تهران شوند
اکنون در ۴۵ کشور مختلف، ۳۱۵ سامانه اتوبوس برقی در حال فعالیت هستند.