دوطبقه

معنی کلمه دوطبقه در لغت نامه دهخدا

دوطبقه. [ دُ طَ ب َ/ ب ِ ق َ / ق ِ ] ( ص مرکب ) دواشکوبه. دومرتبه. که طبقه ای بالای طبقه ای دیگر قرار داشته باشد: اتاق دوطبقه.ساختمان دوطبقه. ( یادداشت مؤلف ). اتوبوس دوطبقه.

معنی کلمه دوطبقه در فرهنگ فارسی

دواشکوبه . دو مرتبه .

جملاتی از کاربرد کلمه دوطبقه

این مرکز، بیش از ۱۰۰ نقطه دیده‌بانی دارد؛ یکی از آنها مرکز کنترل بازدیدکنندگان است که محوطه‌ای دوطبقه به عنوان در ورودی است. در ورودی، یک سازه پنج ضلعی سفید وجود دارد. در این ورودی، برای بازدیدکنندگان، نشان بازدیدکننده صادر می‌شود و تاییدیه امنیتی کارمندان بررسی می‌شود. در مرکز کنترل بازدیدکنندگان، نشان آژانس امنیت ملی دیده می‌شود.
این یک بزرگراه دوطبقه واقع در شمال شهر تهران می‌باشد که جهت شرقی-غربی دارد. در شمال این بزرگراه محله‌های اقدسیه، فرمانیه، کامرانیه، قیطریه، چیذر و الهیه و در جنوب آن محله‌های اختیاریه، قلهک و زرگنده واقع می‌باشد. این بزرگراه از اتوبان امام علی از شرق آغاز و تا بزرگراه مدرس و تونل نیایش در غرب امتداد دارد. امتداد شرقی این بزرگراه به نام بزرگراه بابایی تغییر نام می‌دهد و از پارک جنگلی لویزان می‌گذرد و تا منتهی‌الیه شرقی تهران به پیش می‌رود.
ساختمان موزه آتاتورک، که بازمانده اقامتگاه‌های ساحلی دوطبقه پلکانی در دهه‌های اخیر است به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا نگاهی اجمالی به زندگی ثروتمندان در ازمیر در قرن نوزدهم داشته باشند.
عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ ائل‌گلی که به کاخ ائل‌گلی شهرت دارد، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن توسط استاد معمار حاج علی اکبر نادرالوجود احداث کرد. کاخ ائل گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده‌است.