آسفالت گرم

معنی کلمه آسفالت گرم در ویکی واژه

آسفالت‌گرم
(ساختمان): نوعی آسفالت که قیر آن در دمای حدود صد درجه سانتیگراد با شن و ماسه گرم مخلوط میشود و مرغوبتر از آسفالت سرد است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسفالت گرم

این آسفالت از اختلاط قیر خالص اصلاح شده با مصالح سنگی صد در صد شکسته دارای دانه بندی باز در کارخانه آسفالت گرم تهیه و با ضخامت حدود ۲۵ تا ۴۰ میلی‌متر اجرا می‌شود. فضای خالی این آسفالت گرم بعد از کوبیده شدن در سطح راه، حدود ۲۰ درصد است. این قشر، جزء سیستم روسازی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان قشر جایگزین رویه اصلی استفاده کرد.
آسفالت گرم یک نوع فرمولاسیون آسفالت است که در شرایط حرارتی بالاتر از معمول ساخته می‌شود و به دلیل این که دمای آن بالاتر از نقطه نرم شدن آسفالت است، در زمان ساخت از روش‌های خاصی استفاده می‌شود. این فرمولاسیون آسفالت حاوی مواد معدنی و بیتومن است که در دماهای بالا به حالت مایع تبدیل می‌شود. از آسفالت گرم به طور گسترده در ساخت و نصب مختلف سطوح راه‌ها مانند جاده‌ها، پل‌ها و فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. این نوع آسفالت به دلیل مزایایی مانند زمان کوتاهتری برای ساخت و نصب، مقاومت بالاتر در برابر ترک خوردگی و قابلیت کار با دماهای پایین‌تر در فصل‌های سرد مورد توجه است.
آسفالت‌های حفاظتی برای غیرقابل نفوذ کردن بستر راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و نیز بهسازی موقت رویه‌های موجود آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رویه سازی به علت سرعت و سهولت اجرا و نیاز محدود به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی، در مقایسه با آسفالت گرم، بسیار مقرون به صرفه است.
آسفالت گرم مصرفی در قشرهای روسازی راه، به شرح انواع زیر است: [نیازمند منبع]