آدمیرال

معنی کلمه آدمیرال در لغت نامه دهخدا

( آدمیرال ) آدمیرال. ( انگلیسی ، اِ ) در انگلیسی بمعنی امیرالبحر است. این کلمه ازامیر یا امیرالبحر عربی گرفته شده و مرادف آن در زبان فرانسه آمیرال باشد.

معنی کلمه آدمیرال در فرهنگ معین

( آدمیرال ) [ انگ . ] ( اِ. ) امیرالبحر، دریاسالار.

معنی کلمه آدمیرال در فرهنگ عمید

( آدمیرال ) = دریاسالار

معنی کلمه آدمیرال در فرهنگ فارسی

( آدمیرال ) امیرالبحر دریاسالار آمیرال .
در انگلیسی یعنی امیرالبحر
(ماخوذازکلمه امیرالبحر )، دریاسالار، فرمانده کشتی هاونیروهای دریایی

معنی کلمه آدمیرال در ویکی واژه

دریاسالار. امیرالبحر.

جملاتی از کاربرد کلمه آدمیرال

نیروهای مقاومت به فرماندهی ژنرال لیا اورگانا در هنگام خارج شدن ناوگان محفل یکم فرار کردند. پو دامرون در یک ضد حمله خطرناک توانست به محفل یکم آسیب برساند و سپس دوباره به مقاومت بپیوندد. کایلو رن وقتی می‌فهمد مادرش لیا درون ناوگان مقاومت است از تیراندازی خودداری می‌کند، اما او توسط جنگنده پولک بال خود به لیا صدمه می‌زند و سبب ناتوان شدن او می‌شود. پس از اینکه لیا در بستر بیماری است مقاومت را آدمیرال هولدو رهبری می‌کند. فین به همراه بی‌بی-۸ و رز تیکو در یک مأموریت سری برای غیرفعال کردن سیستم ردیابی وارد عمل می‌شوند.
آدمیرال در سال ۱۳۵۷ اسپانسر تیم رستاخیز خرمشهر بود، که بعد از صعود از دست دوم برای بر اول در جام تخت جمشید بازی کرد. آن‌ها تا ۲۳ آوریل ۲۰۰۸، تولیدکننده لباس تیم ملی کریکت انگلستان بودند. هم‌چنین تا پایان فصل ۰۸–۲۰۰۷ طراح لباس تیم لیدز یونایتد بودند.
بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا هشت دوره استقراض جنگی را برای افزایش فروش اوراق قرضه جنگی تخصیص داد تا هزینه‌های آمریکا در جنگ جهانی دوم تأمین شود. دولتمردان از چندین روش مانند درخواست، تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی مثل برگزاری نمایشگاه‌های ناو هواپیمابر استفاده کردند. برای هفتمین استقراض جنگی، آن‌ها از درخواست مستقیم تمام ژنرال‌ها و آدمیرال‌های پنج‌ستاره (جرج مارشال، دوایت آیزنهاور، داگلاس مک‌آرتور، ارنست کینگ، چستر نیمیتز، ویلیام دی. لیهی) و در اوراق قرضه هشتمین استقراض از تصویر فرانکلین دلانو روزولت استفاده کردند. فعالیت‌های مربوط به بازاریابی حتی در یکی از این قرض‌ها نیز متفاوت بودند.
آدمیرال ناوگان یا ژنرال پنج ستاره دومین درجهٔ نظامی در نیروهای مسلح ایالات متحده بعد از ژنرال شش‌ستاره و دومین درجهٔ ممکن عملیاتی در نیروی دریایی ایالات متحده می‌باشد.
روز ۲۲ ژوئیه سال ۱۹۴۴ هنگام ترور ناموفق هیتلر توسط سرهنگ فن اشتاوفنبرگ، زخم‌های جزئی برداشت. تا ماه آوریل سال ۱۹۴۵ با پیشوا در برلین باقی ماند. در نهایت با ترک پناهگاه هیتلر، به عنوان نماینده دولت آدمیرال کارل دونیتس، روز ۷ مه سال ۱۹۴۵ با چهره‌ای اشک‌بار پیمان تسلیم بی قید و شرط آلمان به متفقین را در رایم امضا کرد. روز ۲۳ مه به همراه مابقی اعضای دولت دونیتس، دستگیر شد.
شرکت آدمیرال در سال ۱۹۹۳ توسط هنری انگلهارت تأسیس شد و در حال حاضر دارای عملیات در کشورهای ایتالیا (شرکت کونته)، اسپانیا (شرکت بالومبا اند راستریتور)، فرانسه (شرکت لیلینکس اند لولیور) و ایالات متحده آمریکا (شرکت بیمه الفنت) می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کاردیف، ولز قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس لندن معامله می‌شود.
درجهٔ آدمیرال ناوگان، ویژهٔ نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا می‌باشد و معادل آن در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ژنرال نیروی هوایی است و همچنین معادل آن در نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا ژنرال نیروی زمینی می‌باشد.
چنگ هه، اولین آدمیرال مسلمان دریانورد اکتشافی بود که مابین ۱۴۰۵ تا ۱۴۳۳ میلادی برای چین به اقیانوس نوردی و کشف سرزمین‌ها و بازارهای جدید پرداخت. سفرهای اکتشافی وی یک قرن قبل از کریستف کلمب انجام شد و کاروان او شامل ۶۰ کشتی بود که هریک ۴ برابر طولانی‌تر و هفت برابر پهن‌تر از کشتی‌های کریستف کلمب بودند. کشتی فرماندهی او ۱۲۷ متر طول و ۵۲ متر عرض داشت
رزاریو داوسون بار دیگر نقش آسوکا تانو را ایفا می‌کند. این شخصیت ابتدا برای مجموعهٔ انیمیشن جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون (۲۰۰۸–۲۰۲۰) ساخته شد و نخستین حضور او به‌شکل لایواکشن در فصل دوم مندلورین بود. ساخت مجموعه‌ای اسپین‌آف با تمرکز بر آسوکا تانو در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد و فیلونی که مشترکاً سازندهٔ این شخصیت است، به عنوان نویسندهٔ مجموعه تعیین شد. مراحل فیلم‌برداری در اوایل مهٔ ۲۰۲۲ آغاز شد و چندین شخصیت از مجموعهٔ شورشیان برای حضور در آن اعلام شدند. در آوریل ۲۰۲۳، بازیگران دیگری از جمله لارس میکلسن در تکرار نقش گرند آدمیرال ثراون اعلام شدند و تأیید شد که سریال ادامه‌دهندهٔ داستان شورشیان است.
آدمیرال ناوگان، یک درجه بالاتر از ارتشبد است.