آب آشامیدنی
معنی کلمه آب آشامیدنی در فرهنگستان زبان و ادب

آب آشامیدنی

معنی کلمه آب آشامیدنی در فرهنگستان زبان و ادب

آب آشامیدنی
{potable water} [زمین شناسی، مهندسی محیط زیست و انرژی] آبی که برای نوشیدن دارای کیفیت مناسب است

معنی کلمه آب آشامیدنی در دانشنامه عمومی

آب آشامیدنی. آبِ نوشیدنی یا آبِ خوردن یا آبِ آشامیدنی ( به انگلیسی: Drinking water ) آب گوارایی است که عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن در حد استانداردهای تأیید شده باشد و مصرف آنچه در کوتاه مدت و چه در درازمدت عارضه سوئی را در بدن انسان ایجاد نکند. این تعریف با آیین نامه بهداشت محیط که در سال ۱۳۷۱ به تصویب کابینه دولت رسیده است، مطابقت دارد.
آب آشامیدنی آبی با کیفیت مناسب است که بتوان بدون اثر منفی کوتاه مدت یا بلندمدت، آن را آشامید. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه، آب آشامیدنی از راه سامانه لوله کشی به خانه ها رسانده می شود. کمتر از ۵٪ این آب به مصرف آشامیدن می رسد.
در بسیاری از نقاط جهان، دسترسی راحت و ارزان به آب آشامیدنی وجود ندارد. در این مناطق بیشتر افراد از آب هایی استفاده می کنند که یا دارای میکروب و آلودگی هستند یا به سبب داشتن املاح و ذرات بیش از اندازه، در طولانی مدت برای بدن خطرآفرین هستند. در شهرهای چین برای جلوگیری از هدر رفتن آب آشامیدنی، برخلاف دیگر شهرهای جهان، آب آشامیدنی از راه یک لوله جداگانه به خانه ها رسانده می شود.
E. Coli ( کلیفرم های مقاوم به حرارت می توانند جایگزین مناسبی باشند ) . تست کردن مزه آب نمی تواند شاخص مناسبی برای میزان کلر باقی مانده باشد و باید به روش رنگ سنجی با کلرسنج های قابل حمل میزان کلر در محل اندازه گیری شود و میزان کلر آزاد باقیمانده در شرایط اضطرار و زمان بروز اپیدمی بیماری های روده ای باید بین ۰٫۵تا ۱میلی گرم در لیتر باشد.
در مواقعی که یک منبع آب آلوده به ترکیب شیمیایی یا رادیولوژیکی است باید از ورود آب این منبع به تصفیه خانه اجتناب کرد. وجود یک ماده شیمیایی در آب که می تواند در کوتاه مدت خطر آفرین باشد بسیار به ندرت اتفاق می افتد، در این شرایط باید در جستجوی این بود که آیا رهنمودها اجازه مصرف این آب را می دهند یا باید به دنبال منبع آب دیگری بود. در بعضی مواقع به ویژه در صورت عدم دسترسی به منابع آب جایگزین، باید به دنبال فرایندهای تصفیه جهت حذف آلاینده های شیمیایی آب بود برای مثال بسیاری از آلاینده های آب را می توان توسط جذب سطحی ( با گرانول یا پودر کربن فعال ) حذف کرد و این ذرات را نیز به وسیله فرایندهایی نظیر انعقاد، لخته سازی و فیلتراسیون حذف نمود.
ممکن است تصور شود که آب باران برای نوشیدن مناسب است اما بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، آب باران لزوماً برای نوشیدن مناسب نمی باشد و باید بررسی و احتمالاً به نحوی پاک سازی و تصفیه شود. همچنین بر اساس پژوهشهای جدید، آب باران در «هیچ کجای جهان» برای نوشیدن مناسب نمی باشد و در دسته «مواد تا ابد شیمیایی» قرار می گیرد.
معنی کلمه آب آشامیدنی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آب آشامیدنی در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آب آشامیدنی در دانشنامه آزاد فارسی

آب آشامیدنی. آب آشامیدنی (drinking water)
آبی که عملیات گوناگونی، ازجمله تصفیهکردن، روی آن صورت می گیرد تا برای مصرف مناسب گردد. این آب خالص نیست و حاوی یون هاست.

معنی کلمه آب آشامیدنی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آب آشامیدنی. واژه «ماء» در قرآن کریم در مواردی متفاوت به کار رفته است.
آب، معادل فارسی «ماء» است.با توجه به این که از آب به صورت اطلاق، همان معنای متعارف به نظر می آید، می توان برداشت های مختلفی در محدوده همین معنا انجام داد.
← درخواست آب آشامیدنی از سوی موسی
آب جاری، آب چشمه، تشبیه به آب، منابع آب، نقش آب.
[ویکی فقه] آب آشامیدنی (قرآن). واژه «ماء» در قرآن کریم در مواردی متفاوت به کار رفته است. یکی از اقسام آب، آب آشامیدنی است و در برخی آیات قرآن به مناسبت به آن اشاره شده است.
درخواست آب آشامیدنی از سوی موسی علیه السلام برای بنی اسرائیل :«وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ کُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ؛
بقره/سوره۲، آیه۶۰.
بنی اسرائیل، درخواست کننده آب آشامیدنی از موسی (علیه السلام):«وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَیْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَیْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ؛
اعراف/سوره۷، آیه۱۶۰.
حضرت موسی (علیه السلام) آب آشامیدنی را به عنوان رزق الهی به بنی اسرائیل معرفی می کند. «وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْناً قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ کُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ؛
بقره/سوره۲، آیه۶۰.
...

معنی کلمه آب آشامیدنی در ویکی واژه

[زمین‌شناسی] آبی که کیفیتِ مناسب برای نوشیدن را دارد.
;انگلیسی
potable water

جملاتی از کاربرد کلمه آب آشامیدنی

در ایران، به فضاهای کوچکی در معابر برای آب دادن به رهگذران تشنه درست می‌شدند، سقاخانه می‌گفتند. سقاخانه معمولاً ظروف سنگی بزرگی بودند که آب آشامیدنی در آن‌ها ریخته می‌شد و پیاله‌هایی با زنجیر به آن‌ها بسته می‌شد. در ابتدا سقاخانه‌ها بیشتر جنبهٔ خدمات رسانی داشتند ولی به مرور زمان جنبه‌ای مذهبی نیز پیدا کردند و با شخصیت‌های مذهبی همچون ابوالفضل ارتباط پیدا کردند.
در فهرست‌های زیر، بر اساس آمار بین‌المللی سازمان گردشگری، در هر کشورهای هر قاره که به آب آشامیدنی
محمّدعلی گلریز در کتاب خود مینودر یا باب‌الجنة قزوین می‌نویسد. شیخ محسن آقا نجفی در قسمتی از منزل مسکونی خود، اقدام به احداث یک آب‌انبار عمومی می‌کند تا اهالی محل که از کمبود آب آشامیدنی در رنج بودند بهره‌مند گردند و در قسمتی دیگر یک «حسینیه» برای تشکیل کلاس‌های درس فقه، تفسیر و قرائت قرآن می‌سازد.
قلقشندی (۴/۴۵۷) از مسالک‌الابصار نقل می‌کند که: شهر سرای در زمین شوره زاری بنا شده‌است و بارو ندارد. کاخ سلطنتی آن کاخی بزرگ است که بر بالای آن هلالی زرّین به وزن دو قنطار مصری قرار دارد. در پیرامون کاخ بارویی است و در آن برجهایی است که امیران در آن می‌نشینند و اقامتگاه زمستانی ایشان است. سرای شهر بزرگی است با بازارها و حمام‌ها و ساختمان‌های خیریه. در میان شهر استخری است که آب آن برای استعمال (شست‌وشو) است، اما آب آشامیدنی از رودخانه‌ای است که در کوزه‌ها را بر گردونه‌ها می‌گذراند و برای فروش به شهر می‌آورند. فاصله این شهر از خوارزم یک ماه و نیم راه است.
در بسیاری از نقاط جهان، دسترسی راحت و ارزان به آب آشامیدنی وجود ندارد. در این مناطق بیشتر افراد از آب‌هایی استفاده می‌کنند که یا دارای میکروب و آلودگی هستند یا به سبب داشتن املاح و ذرات بیش از اندازه، در طولانی مدت برای بدن خطرآفرین هستند. در شهرهای چین برای جلوگیری از هدر رفتن آب آشامیدنی، برخلاف دیگر شهرهای جهان، آب آشامیدنی از راه یک لوله جداگانه به خانه‌ها رسانده می‌شود.
این شهر در سال ۱۷۹۳ میلادی توسط «یحیی آصف الدوله بهادر الهندی» که یکی از وزیران بهادرشاه بود تأسیس شد. این وزیر یک کانال آب در فرات را درست کرد تا آب آشامیدنی منطقه را تأمین کند.
این شهر در یک دشت در کویر سونورا قرار دارد، در این شهر منطقه‌های صاف با چمن، که پشت آن تپه‌های سبزتر وجود دارد که سپس قله‌های دندانه دار پس زمینه آن است. این شهر توقفگاه بین راه برای مسافران آمریکایی است که با خودرو به سمت دریا میروند، این تنها شهری در مکزیک است که آب شهری آن تصفیه شده و آب آشامیدنی در نظر گرفته می‌شود.. این شهر یک مرکز اقتصادی عمده برای دولت سونورا به حساب میاید و حدود سی درصد از جمیعت این ایالت در این شهر زندگی می‌کنند.
مایعات از توالت گودالی خارج می‌شوند و از منطقه ای که خاک اشباع نشده‌است، عبور می‌کنند. در ادامه، این مایعات خروجی از توالت گودالی، وارد آبهای زیرزمینی می‌شوند که در نتیجه می‌توانند منجر به آلودگی آبهای زیرزمینی شوند. این یک مشکلی است که در استفاده از چاه آب نزدیک برای تهیه آب زیرزمینی برای اهداف آب آشامیدنی مشاهده می‌شود. در طول عبور از خاک، عوامل بیماری‌زا می‌توانند از بین بروند یا به‌طور قابل توجهی جذب شوند، که بیشتر به زمان مسیر بین گودال و چاه بستگی دارد. بیشتر عوامل بیماری‌زا، و نه همه آن‌ها، در طی مسیر حرکت ۵۰ روز در زیرزمین می‌میرند.
استان سیستان و بلوچستان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی-ترانزیتی و دارا بودن باغات استوایی و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت در حال رشد از توانایی و ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است. اگرچه در دهه‌های اخیر، کشف منابع طبیعی و معدن‌های بزرگ در استان رخ داد اما ایجاد صنایع در آن، با مشکل روبرو بوده و فقر در این استان گسترش یافته‌است. در برخی نقاط استان افراد برای دستیابی به آب باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند تا بتوانند از آب آشامیدنی استفاده کنند.
پس از بررسی‌های گوناگون داریوش پی برد که باید ۸۴ کیلومتر دیگر کَنده شود تا آبراه‌هایی که فرمانروایان مصری ساخت آن را آغاز کرده و نتوانسته بودند آن را به پایان ببرند، به دریای سرخ برسد. از سوی دیگر برای مشکل آب آشامیدنی ناگزیر بود چاه‌های گوناگونی پدید بیاورد تا کارگران از تشنگی نمیرند؛ بنابراین داریوش که کار به پایان رساندن آبراهه را با یاری مهندسان ایرانی که از زمان‌های کهن در کار کندن آبراهه و کاریز و چاه و سدبندی مهارت داشتند آسان می‌پنداشت، فرمان داد تا کار دوباره آغاز شود و بر سر راه چاه‌هایی کنده شوند تا آب آشامیدنی برای کارگران به‌دست آید.