آتش رو

معنی کلمه آتش رو در ویکی واژه

آتش‌رو
آنکه رویی سرخ چون آتش دارد، و به مجاز، دارنده رویی سرخ و سفید؛ زیبارو. اَلا ای تُرک آتش‌رو ساقی/ به آب باده عقل از من فرو شوی. «سعدی»

جملاتی از کاربرد کلمه آتش رو

خدا آفریننده و پدیدآورندهٔ آسمان‌ها و زمین است، حکایت نور هدایتی که از جانب او است مانند محفظه یا قندیلی است که در آن چراغ و شعله ای قرار گرفته، شعله در میان شیشه ای است که مانند ستارهٔ درخشان می‌درخشد، آن چراغ افروخته از عصارهٔ زیتونی کاملاً رسیده‌است، که گویی روغن آن پیش از رسیدن آتش روشن می‌شود، نور شیشه نور مضاعفی است. خدا آن کس را که بخواهد به نور خویش هدایت می‌کند و به مردم مثلها می‌زند و خدا بر هر چیز تواناست.
عید نوروز سر آغاز سال شمسی در کشور است که مردم استان آن را جشن می‌گیرند چیدن سفر عید (هفت سین) جز رسومات عید نوروز است قبل از رسیدن عید نوروز بانوان خانه تکانی می‌کنند، چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) آتش روشن کرده و روی آتش می‌پرند همچنین در پنجشنبه آخر سال یا چند روز مانده به سال تحویل برای مردگان غذای محلی شیر برنج تهیه کرد و خیرات میکنن
بیا جامة عاریت را بدر در آتش روی پنبه با خود مبر
خزینه سه قسمت دارد؛ در قسمت وسط دیگ مسی نصب شده و در زیر دیگ آتش روشن می‌شده‌است. دو حوض طرفین آن حاوی آب ولرم بوده‌است.
زو نشد اندر غم جان گونه کم دانه در آتش رود آن گونه کم
دلی که آتش روی تواش کباب کند ز اشک شادی خودمستی شراب کند
پیش آتش رو تو از نقصان مترس چونک از آتش چنین کامل شدی
نقلست که شبی زمستان بود و جماعتی نشسته بودند و در معرفت سخن می‌رفت و آتش در آتشدان می‌سوخت شیخ را حالتی درآمد و رو بر آن آتش نهاد خدای را سجده آورد مریدان که آن حال مشاهده کردند جمله از بیم بگریختند چون روز دیگر بازآمدند گفتند، شیخ سوخته باشد شیخ را دیدند در محراب نشسته روی او چون ماه می‌تافت گفتند شیخا این چه حالت است که ما چنان دانستیم که جمله روی تو سوخته باشد گفت: آری کسی که بر این درگاه آب روی خود ریخته بود آتش روی او نتواند سوخت.
در آتش رو در آتش رو در آتشدان ما خوش رو که آتش با خلیل ما کند رسم گلستانی
کنار چادرتان حتما آتش روشن کنید، پس حواستان باشد که چادری که با خود به جنکل می‌بریددر برابر آتش هم مقاومت داشته باشد.
آیولیپایل نخستین وسیله‌ای است که می‌توانست انرژی بخار را به انرژی حرکتی تبدیل کند.در قرن اول بعد از میلاد یک مخترع یونانی به نام هرون کشف کرد که می‌تواند از نیروی بخار برای چرخاندن یک توپ توخالی فلزی با سرعت زیاد استفاده کند. او در زیر یک دیگ سربسته که پر از آب بود، آتش روشن کرد. بخار ایجاد شده از طریق دو لوله خمیده که به دو سوی توپ وصل بود منتقل می‌شد و از طریق دو روزنه بزرگ در گوشه توپ خارج می‌گردید. هرون از آیولیپایل برای بازی استفاده می‌کرد زیرا در آن زمان از اهمیت تبدیل انرژی بخار به حرکت آگاه نبود.
آتش روی تو در پناه خم زلف هست بزنهار زینهار چه شوئی
شورش‌هایی پس از مرگ مرزوک در نانتر گزارش شد. این مرگ فیلمبرداری شده بود و پخش تصاویرش به شورش‌ها دامن زد. شورش‌هایی در نانتر رخ داد که در آن یک پسر بچه کشته شد. در پاریس نیز تظاهراتی برگزار گردید. آشوبگران به سمت پلیس ترقه پرتاب کردند، خودروها، ایستگاه‌های اتوبوس، سطل‌های زباله و یک مدرسه موسیقی را به آتش کشیدند. در نزدیکی خیابان‌ها نیز آتش روشن کردند. این شورش تا روز بعد در نانتر و مناطق دیگر، از جمله کلیشی سو-بوآ، کلمب، و روبا ادامه داشت. تا پایان روز، حداقل ۲۰ افسر پلیس مجروح گردیدند، ۱۰ خودرو پلیس آسیب دیدند و ۳۱ نفر دستگیر شدند. در واکنش به شورش‌ها، فرانسه ۲۰۰۰ افسر پلیس و سرباز ژاندارمری را برای مقابله با شیوع این بیماری مستقر کرد.
ز آتش رویت چو شمع چند بود ساخته آنکه بود مدح شاه وورد زبان ساخته
اگر جنگل نوردی تان طولانی بود و شب ماندنی شدید،حتما آتش روشن کنید تا حیوانات به شما نزدیک نشوند و حتما آن را خاموش کنید.
این کسی داند که در آتش رود ار بسوزد جانش کلی خوش شود
جان دید آن رخ آنگه دانست کز چه سوزد این نکته جز در آتش روشن نگشت برخس
آتشکده این کوه حدود ۷۵۰–۸۰۰ سال مداوم دائر بوده و از قدیم‌الایام جایگاه زیارت و آتشکدهٔ زرتشتیان بوده و در آن به مدت ۸۰۰ سال آتش روشن شده‌است. آثار بسیار زیادی از دوره‌های قبل از اسلام در کوهستان‌های روستای خانقاه یافت شده‌است که نشان از وجود امکانی جهت پشتیبانی تجهیزاتی و عذایی از کوه آتشگاه می‌باشد. از جمله وجود کوره‌ها و دخمه‌های بسیار بزرگی در منطقه بیار و قلعه گاورهای روستای خانقاه می‌باشد.