آب بندی

آب بندی

معنی کلمه آب بندی در لغت نامه دهخدا

( آب بندی ) آب بندی. [ آب ْ، ب َ ] ( حامص مرکب ) شغل و عمل آب بند.

معنی کلمه آب بندی در فرهنگ معین

( آب بندی ) (بَ )(حامص . اِ. )۱ - بستن مسیر آب . ۲ - عایق کردن جایی یا چیزی در برابر نم و رطوبت . ۳ - تنظیم شدن موتور ماشین یا هر دستگاه دیگری . ۴ - ریختن آب در سماور، آب پاش و غیره .

معنی کلمه آب بندی در فرهنگ عمید

( آب بندی ) ۱. (مکانیک ) روان شدن قطعات تحت سایش در خودروها یا موتورسیکلت های نو.
۲. محل تهیۀ بستنی، ماست، پنیر، خامه، و مانندِ آن، لبنیاتی.
۳. گرفتن یا جوش دادن درزهای وسایل یا ظروف فلزی.

معنی کلمه آب بندی در فرهنگ فارسی

( آب بندی ) ( اسم ) ۱- بستن معبر آب . ۲ - شغل و عمل آب بند ۳ - ریختن آب در سماور و آب پاش و غیره .
شغل و عمل آب بند

معنی کلمه آب بندی در دانشنامه عمومی

آب بندی. آب بندی ( انگلیسی: Waterproofing ) روندی است که در طی آن یک جسم یا سطح، ضدآب یا مقاوم در برابر آب می شود، به طوری که حالت و خاصیت آن در برابر آب یا مقاومت در برابر ورود آب تحت شرایط مشخص نسبتاً بدون تغییر باقی می ماند. از این روند می توان در محیط های مرطوب یا در عمق مشخصی از آب برای آب بندی سطوح مختلف استفاده کرد.
مقاوم در برابر آب و ضدآب اغلب به نفوذ آب در حالت مایع و احتمالاً تحت فشار اشاره می کند، در حالی که مقاوم در برابر رطوبت اشاره به مقاومت در برابر رطوبت یا نم می کند و جسم یا سطحی که مقاوم در برابر رطوبت یا ضدرطوبت می باشد امکان دارد ضدآب یا مقاوم در برابر آب نباشد. نفوذ بخار آب از طریق یک ماده یا ساختار به عنوان یک نرخ انتقال بخار رطوبت گزارش شده است.
در گذشته بدنه قایق ها و کشتی ها را با یک لایه از قیر و روغن می پوشاندند تا ضدآب شود، امروزه آب بندی معمولا با استفاده از یک لایه پوشش دافع آب یا آب بندی درزها با واشر یا حلقهٔ ضد آب انجام می شود.
از آب بندی در موارد گوناگونی چون: ساخت و ساز یک سازه ( مثل: زیرزمین، عرشه، یا مناطق مرطوب و … ) ، شناور، بوم نقاشی، لباس ( مثل: بارانی، کلاه، کفش، چتر و … ) ، دستگاه های الکترونیکی ( مثل: تلفن همراه، تبلت، ساعت، برد مدار چاپی و … ) و بسته بندی کاغذ ( مثل کارتن برای جلوگیری از نفوذ مایعات ) بهره گرفته می شود.

معنی کلمه آب بندی در ویکی واژه

بستن مسیر آب.
عایق کردن جایی یا چیزی در برابر نم و رطوبت.
تنظیم شدن موتور ماشین یا هر دستگاه دیگ
ریختن آب در سماور، آب پاش و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه آب بندی

سرهای آب بندی القایی تخت می‌توانند به‌طور گسترده‌ای میدان الکترومغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ القایی را پخش کنند؛ بنابراین آنها برای اندازه‌های بزرگتر کلاه مناسب هستند.
پل آن قلعه را بر آب بندیم بدولت دشمنان را خواب بندیم
انتخاب سر آب بندی مناسب برای هر پروژه به اندازه بسته شدن و سرعت کار خط تولید بستگی دارد. دو نوع متداول سر دستگاه‌های آب بندی القایی، سرهای تخت و تونلی هستند.
گرم شدن بیش از حد فویل باعث آسیب رساندن به لایه آب بندی و هرگونه مانع محافظتی می‌شود که می‌تواند حتی هفته‌ها پس از فرایند آب بندی اولیه، منجر به مهر و موم معیوب شود، بنابراین اندازه‌گیری مناسب آب بندی القایی برای تعیین دقیق سیستم و اجرای یک محصول خاص، حیاتی است. آب بندی را می‌توان با واحد دستی یا با سیستم نوار نقاله انجام داد.
دلایل مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها از آب بندی القایی استفاده می‌کنند:
آب بندی القایی فرایند اتصال مواد ترموپلاستیک توسط گرمایش القایی است. این شامل گرمایش کنترل شده یک جسم رسانای الکتریکی (معمولاً فویل آلومینیوم) با القای الکترومغناطیسی، از طریق گرمای تولید شده در جسم توسط جریان‌های گردابی است.
آب بندی القایی باعث جلوگیری از نفوذ آلاینده‌های ناخواسته به محصولات غذایی می‌شود و بنابراین به افزایش ماندگاری برخی محصولات کمک می‌کند.
پس از مرگ میلر در سال 2007، جفری بادا دانشجوی فارغ‌التحصیل شده میلر با آزمایش روی شیشه های کوچک آب بندی شده بازمانده از آزمایش‌های اصلی توانستند نشان دهند که در واقع بیش از 20 اسید آمینه مختلف در آزمایش‌های اصلی میلر تولید شده است که به‌طور قابل توجهی بیشتر از آنچه در ابتدا میلر گزارش داده بود و بیش از 20 مورد به‌طور طبیعی در حیات رخ می دهند.
این سرهای آب بندی می‌توانند یک میدان الکترومغناطیسی متمرکز از بالا و دو طرف یک محفظه را فراهم کنند.
نخود را گر بکشت این آب بندی ز تأثیرش شود دربار قندی