آتش پرست

معنی کلمه آتش پرست در لغت نامه دهخدا

( آتش پرست ) آتش پرست. [ ت َ پ َ رَ ] ( نف مرکب ) آنکه آتش را چون قبله ای نیایش کند :
همه کسی صنما [ مر ] ترا پرستد و ما
از آتش دل آتش پرست شاماریم.منطقی ( از فرهنگ اسدی ، خطی ).بیک هفته بر پیش یزدان بدند
مپندار کآتش پرستان بدند
که آتش بدانگاه محراب بود
پرستنده را دیده پرآب بود.فردوسی.( آنگاه که کیکاوس و کیخسرو برای دعا به آتشکده آذرگشنسب رفته بودند ) .
بهر برزنی بر دبستان بدی
همان جای آتش پرستان بدی.فردوسی.بکردار نیکان ستایش کنیم
چو آتش پرستان نیایش کنیم.فردوسی.یکی دین دهقان آتش پرست
که بی باژ بَرْسَم نگیرد بدست.فردوسی.بدو داد مهتر بفرمان اوی
برآیین آتش پرستان اوی.فردوسی.هنوزم هندوان آتش پرستند
هنوزم چشم چون ترکان مستند.نظامی.و سعدی آتش پرست را با بت پرست خلط فرموده و گفته است :
مغی در بروی از جهان بسته بود
بتی را بخدمت میان بسته بود...
که سرگشته دون آتش پرست
هنوزش سر از خمر بتخانه مست.
و مرادف آن آذرپرست است ، و شعرا گبر، مغ، موغ و مجوسی را نیز به معنی آتش پرست استعمال کرده اند. || بمعنی سادن و پرستار آتش نیز آمده است :
چنان دید در خواب کآتش پرست
سه آتش فروزان ببردی بدست.فردوسی.

معنی کلمه آتش پرست در فرهنگ معین

( آتش پرست ) ( ~. پَ رَ ) (اِمر. ) پرستندة آتش . کسی که آتش را پرستش کند. زرتشتیان را به دلیل آن که آتش را گرامی و محترم می دارند آتش پرست می گویند: آذرپرست و آذرکیش هم گفته شده .

معنی کلمه آتش پرست در فرهنگ عمید

( آتش پرست ) ۱. پرستندۀ آتش، کسی که آتش را پرستش کند: به یک هفته بر پیش یزدان بدند / مپندار کآتش پرستان بدند (فردوسی: ۴/۳۱۲ ).
۲. زردشتی. &delta، به مناسبت آنکه آتش را گرامی و محترم می دارند.

معنی کلمه آتش پرست در فرهنگ فارسی

( آتش پرست ) ( اسم ) ۱- پرستند. آتش آنکه آتش پرستد . ۲ - زردشتی زرتشتی .
آنکه آتش را چون قبله نیایش کند

معنی کلمه آتش پرست در ویکی واژه

آتش‌پرست
(ادیان): پیرو دین زرتشت، زرتشتی، مجوس. ویژگی آنکه آتش را مقدس می‌داند.[۱] مگر هفت صد مرد آتش پرست.....همه پیش آذر برآورده دست (شاهنامه)
↑ اصولا نسب دادن ایرانیان باستان به آتش پرستی عبارت درستی نیست، و بعد اضمحلال کیش زرتشت رایج شده‌است. در واقع آتش‌پرستی ایرانیان در دنیای باستان صفتی پیش‌رو و متمدن بوده است بدین معنا که همه اقوام و اتباع کشور‌های جهان از مواد خام تغذیه می‌کردند و این ایرانیان بودند که با حفظ آتش از زمان هوشنگ مواد را پخته سپس تناول می‌کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه آتش پرست

همان گبران که بر آتش نشستند ز عشقِ آفتاب، آتش پرستند
راحت آتش پرستان خانه زاد آفت است مرهم داغی به از خاکستر گلخن کجاست
از ذوق آتش دل وز سوزش خوش دل آتش پرست گشتم اما نیم مجوسی
آثار به‌دست آمده از ساحات رباطک و سرخ‌کوتل نشان می‌دهد که این آثار به زمان کنشکای کبیر و کوشانی‌های کوچک بر می‌گردد. کوشانی‌ها در قرون ۲ تا ۵ میلادی زیست داشتند. این آثار قدامت تاریخی ولایت بغلان را دوهزار سال قبل از اسلام نشان می‌دهد که در آن زمان کوتل رباطک و سرخ کوتل مکان عبادت آتش پرستان بود.
هندوی خال ترا داریم حیرت کز چه یا رب خیمه زد در صحن جنت کافر آتش پرستی
اوّل کسی که آتشگاه ساخت، و آتش پرستید، وی بود. ربّ العزّة فرشته‌ای بر وی گماشت، تا پای راست وی با سرین چپ وی بست، و پای چپ وی با سرین راست بست، و استوار کرد و او را محکم ببست، آن گه او را در آفتاب گرم افکند، و هفت حظیره آتش گرد وی درآورد، و هشتاد سال او را چنین عذاب کرد، پس از آن وحی آمد از حقّ جلّ جلاله، که: اخسفی به، قابیل را بزمین فرو بر، زمین او را تا بهر دو کعب فروبرد. قابیل فریاد کرد، و رحمت خواست. ربّ العزّة گفت: «ویحک انما اضع رحمتی علی کلّ رحیم»، من رحمت بر رحیمان کنم «الراحمون یرحمهم الرحمن، ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء». دیگر باره فرمان آمد بزمین که وی را فرو بر، تا بنیمه تن فرو شد. سدیگر فرمان آمد بزمین که او را فروبر، فرو شد، و تا بقیامت فرو میشود.
نماد بالای آتشکده ها با جملات اهورامزدا نوشته شده است به همین دلیل غیر زرتشتیان از جمله مسلمانان از دیرباز آنان را در زمرهٔ آتش‌پرستان به شمار آورده‌اند. زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا» و کلمه آتش پرست به گونه ای توهین به آنان است.
ز هول عشق قلبم، در تپش مانند زرتشتی گه آتش پرستیدن به روز عید نوروزی
نگر تا کرا یابی از دشمنان از آتش پرستان و آهرمنان
در آن خطه بود آتشی سنگ بست که خواندی خودی سوزش آتش پرست
اشکانیان و ساسانیان نیز از نظر فرهنگی با رومیان تعامل گسترده ای داشتند. جنگ‌های روم و ایران و جنگ‌های بیزانس و ساسانیان برای قرن‌ها چشم‌انداز غرب آسیا، اروپا، قفقاز، شمال آفریقا و حوضه مدیترانه را شکل دادند. برای مدتی بیش از ۴۰۰ سال، ساسانیان و بیزانسیان همسایه به عنوان دو قدرت پیشرو در جهان شناخته شدند. کاپادوکیه در اواخر دوران باستان، که اکنون به دوران روم رسیده است، هنوز یک شخصیت ایرانی قابل توجه را حفظ کرده است. استفان میشل در فرهنگ لغت باستانی آکسفورد خاطرنشان می کند: «بسیاری از ساکنان کاپادوکیه از نژاد ایرانی بودند و آتش پرستی ایرانیان تا سال ۴۶۵ گواهی شده است».
ببین بهندوی آتش پرست زلفینت که سجده بر رخ خوب تو بر دوام کنند
چه دکان کعبه آتش پرستان چه دم باد سموم دشت حرمان