آدامس
معنی کلمه آدامس در فرهنگ معین

آدامس

معنی کلمه آدامس در فرهنگ معین

( آدامس ) [ از انگ . ] ( اِ. ) نوعی صمغ برگرفته از نام اولین سازندة آن در ایران (انگلیسی زبانی به نام آدامز ) که آن را معطر و خوش طعم می کنند و می جوند، سقز جویدنی ، قندران .

معنی کلمه آدامس در فرهنگ عمید

( آدامس ) ماده ای جویدنی، مانند سقز، که از نوعی صمغ و همچنین شکر، اسانس، و سایر افزودنی ها تهیه می شود.

معنی کلمه آدامس در فرهنگ فارسی

سقزجویدنی که ازنوعی صمغ ویک ماده پلاستیکی سازند

معنی کلمه آدامس در دانشنامه عمومی

آدامس. آدامس جویدنی است که معمولاً برای خوش بو کردن دهان، سرگرمی و پاکیزگی دندان به کار می رود. پیش تر به آن سَقِّز گفته می شد. [ نیازمند منبع]
ترکیبات این جویدنی امروزه عبارتند از پایهٔ آدامس ( ۳۰٪ ) ، شیرین کننده ها ( ۵۹٪ ) ، شیرین کننده های قوی ( ۰٫۵٪ ) ، نرم کننده ها ( ۲٪ ) ، شیرهٔ ذرت ( ۱۰٪ ) ، طعم دهنده ها ( ۴٪ ) ، اجزای فعال ( ۵٪ ) و رنگ های خوراکی. توماس آدامز از نخستین آفرینندگان شکل امروزی این آدامس ها بود. وی آدامس تولیدیِ خود را سقّزِ جویدنیِ نیویورکیِ آدامز ( به انگلیسی: Adams New York Chewing Gum ) نامید. یکی از ترکیبات عمدهٔ آدامس ها، پلیمر هایی است که ویژگی آب گریزی دارند.
آدامس های ویژه:
• آدامس جویدنی
• آدامس قلقلی
• آدامس استیکی
• آدامس نیکوتین دار
• آدامس بادکنکی
• آدامس های حاوی ویتامین که ویژهٔ کودکان تهیه می شود.
در واقع آدامس نوعی جویدنی با ماده نرم و منسجم است که بافت آن مانند لاستیک است زیرا خواص فیزیکی و شیمیایی اجزای پلیمر و رزین در آن است.
نوعی صمغ برگرفته از نام نخستین شرکت سازنده آدامس در ایران که «آدامز» نام داشت.
نیاکان آدامس های جویدنی از روییدنی های طبیعی ساخته می شدند. در جویدنی های اولیه به فواید تغذیه ای، تحریک اشتها و تمیز کردن دندان توجهی نمی شد و مردم صرفاً به دنبال چیزی برای جویدن بودند. پیش تر صمغ به دست آمده از قطران پوست درختِ غان این نیاز را پاسخ می داد. پارافین نیز یک پایه آدامس رایجِ دیگر بود، گرچه نمی توان آن را تا زمانی که در دهان گرم و مرطوب شود جوید. [ نیازمند منبع]
پیشینهٔ آدامس های امروزی به دههٔ ۱۸۶۰ میلادی بازمی گردد؛ هنگامی که ماده ای به نام چیکله ( chicle ) تولید شد.
قرن هاست که از آدامس برای تمیز کردن دهان یا خوشبو کردن دهان استفاده می شود. اولین روش آدامس سازی در سال ۱۸۶۹ ( ۱۴۸ سال پیش ) ابداع شد و ۵۹ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۲۸، آدامس هایی تولید شد که مواد دارویی به آن ها اضافه می شد تا هنگام جویدن، مصرف کننده آن ها را دریافت کند.
جان کولگان در دهه ۱۸۶۰ میلادی نخستین آدامس طعم دار را ساخت. وی پودر شکر را با شیره انگم خوشبو ( بالزام ) آمیخت و آدامس های باریکی را ساخت که آن را تافی تلو نام نهاد.
امروزه اغلب از شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، آسپارتام، آس سولفام و سیکلامات برای طعم دار کردن آدامس ها استفاده می شود. مقدار موجودِ چنین شیرین کننده هایی در موادی چون نوشابه های رژیمی و آدامس ها آنقدر نیست که از حد مجاز بیشتر شود؛ اما مضرات پنهان در استفاده از این طعم دهنده ها هنوز مشخص نشده است. [ نیازمند منبع]

معنی کلمه آدامس در دانشنامه آزاد فارسی

آدامس. رجوع شود به:سقز

معنی کلمه آدامس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آدامس. آدامس به نوعی ماده جویدنی گفته می شود که از شیره درختان یا مواد مصنوعی به دست آید و از آن در باب صلات و صوم به مناسبت سخن رفته است.
چیزهای جویدنی که با جویدن از بین نمی روند، حکم آدامس را دارند. در قدیم بیشتر از شیره برخی درختان مثل علک و سقز به عنوان آدامس استفاده می شد ولی امروز، بیشتر از مواد مصنوعی تولید می شود.
جویدن آدامس در نماز
جویدن آدامس در نماز در صورتی که از مصادیق فعل کثیر باشد موجب بطلان نماز می گردد.
نجفی جواهری، محمد بن حسن، جواهر الکلام، ج۱۱، ص۸۰.
جویدن آدامس و مانند آن توسط روزه دار به شرطی که چیزی از آن در دهان ذوب نشود و به حلق نرسد، مکروه است و مجرد تغییر طعم دهان موجب بطلان روزه نمی گردد.
محقق حلی، جعفر بن حسن، المعتبر، ج۲، ص۶۵۸.
...

معنی کلمه آدامس در ویکی واژه

ماده‌ای برای جویدن که از شیره بعضی درختان یا ترکیب شیمیایی ساخته می‌شود و به آن شیرینی و مواد معطر می‌افزایند.
نوعی صمغ برگرفته از نام اولین سازنده آن در ایران (انگلیسی زبانی به نام آدامز).

جملاتی از کاربرد کلمه آدامس

واردات، فروش و مصرف آدامس در سنگاپور ممنوع است. هم چنین سیگار کشیدن در بسیاری قسمت‌های سنگاپور ممنوع است و به‌طور مرتب تعداد مکان‌های شامل این ممنوعیت در حال افزایش می‌باشد.
درخت بنه در مناطق غربی ایران رشد می‌کند و درختی از مناطق سردسیری است. معمولاً در فصل پاییز و با ریختن برگ درخت بنه، شکاف کوچکی روی تنهٔ درخت ایجاد می‌کنند و از آن شکاف، شیرهٔ سقز ترشح می‌شود که در ابتدا به رنگ سبز متمایل به سفید بوده و پس از گذشت مدتی به رنگ زرد تغییر رنگ می‌دهد. از شیرهٔ درخت بنه در طب سنتی و مدرن و صنعت آدامس‌سازی استفاده فراوان می‌شود. همچنین دود این گیاه خاصیت رفع عفونت های ریوی را داراست.
بنا به یک روایت تأیید نشده، کارخانه خروس نشان برای از میدان بدر کردن طوطی نشان، مقدار زیادی از آدامسهای طوطی نشان بازار را خریداری و زیر نور آفتاب در انباری بزرگ نگهداری می‌کند. بعد آدامس‌های خشک و سخت شده طوطی نشان را به بازار تزریق می‌کند. همین موضوع، باعث از دست رفتن بازار طوطی می‌شود. گفته می‌شود که شاید از اولین دامپینگ‌ها در ایران دامپینگ آدامسی باشد.
نام اصلی وی اریک کارل هیو آدامسون بود که در شهر تارتو به دنیا آمد، او چهارمین فرزند یان و آنا آدامسون بود، وی پس از گذراندن تحصیلات در استونی برای ادامه تحصیل به برلین و سپس به پاریس مهاجرت کرد، آدامسون در ژوئن و ژوئیه ۱۹۲۸ به همراه ادوارد ویرالت و کریستیان تدر یک نمایشگاه هنری در شهر تالین راه‌اندازی کردند
آذر شیوا در سال ۱۳۵۰ و در اوج شهرت به دلیل اعتراض به وضع سینمای آن روز ایران، با هنرپیشگی خداحافظی کرد و برای اعتراض به در سایه قرار گرفتنش در چنین شرایطی، مدتی مقابل دانشگاه تهران به فروختن آدامس پرداخت. برخی دلیل اعتراض وی را فساد و ابتذال حاکم در سینمای آن دوران می‌دانند. وی در این اقدام به در خواست هواداران بسیارش که دور او جمع شده بودند بسته‌های آدامس را امضا می‌کرد و به آنها می‌داد.
"جوی آدامسون" و همسرش "جرج آدامسون""، توله شیری به نام "السا" را بزرگ می‌کنند. وقتی "السا" به سن بلوغ می‌رسد، "جوی" تصمیم می‌گیرد تا او را برای زندگی در حیات وحش دوباره آموزش دهد...
مطابق با گزارش‌ها، کره شمالی در سال ۲۰۰۳ دست به تولید آدامسایت در مجتمع شیمی اوجی-ری خود در هاکسونگ-ری، استان کیونگ‌هانگ دست به تولید آدامسایت به‌منظور ذخیره‌سازی زده‌است. گفته می‌شود که مقامات ونزوئلا نیز در اعتراضات ۲۰۱۴–۱۷ ونزوئلا از آدامسیت استفاده کرده‌اند و از این گاز در این کشور با نام «گاز سبز» یاد شده‌است و گزارش شده‌است که معترضان، پس از آنکه در معرض این گاز قرار گرفته‌اند، دچار استفراغ شده‌اند. گروه‌های حقوق بشری منطقه‌ای استفاده از «گاز سبز» را محکوم کرده‌اند و اظهار کرده‌اند که استفاده از این گاز «در سطح بین‌المللی ممنوع شده‌است».
سقز نوعی آدامس طبیعی که از صمغ درخت درست می‌شود.
گروه صنعتی گلرنگ دارای نزدیک به ۱۰۰ برند است که در صنعت شوینده و بهداشتی، آرایشی، مواد غذایی، ساختمانی، پست و لجستیک، انواع آدامس و تنقلات، رسانه و سرگرمی، محصولات حیوانات و دام و طیور، خرده‌فروشی و… فعالیت می‌کند.
آدامستاون ۴٫۶ کیلومتر مربع مساحت و ۴۰ نفر جمعیت دارد و ۳۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.