استحمام

معنی کلمه استحمام در لغت نامه دهخدا

استحمام. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بگرمابه شدن. به آب گرم رفتن. حمام رفتن. بحمام رفتن. || غسل کردن به آب گرم ، و سپس بمعنی غسل کردن آمده است به هرآب که باشد. خود را به آب گرم شستن. خویشتن را به آب گرم بشستن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). بحمام غسل کردن. ( غیاث ). اغتسال بماء حمیم. || خوی کردن. عَرَق کردن. خوی گرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). || خوی بشستن. ( تاج المصادر بیهقی ). || بخار گرم از چیزی گرفتن. ( غیاث ).

معنی کلمه استحمام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) به حمام رفتن .

معنی کلمه استحمام در فرهنگ عمید

به حمام رفتن و خود را شستن.

معنی کلمه استحمام در فرهنگ فارسی

به حمام رفتن، به گرمابه رفتن، خودرابا آب گرم شستن
( مصدر ) بگرمابه رفتن بحمام شدن .

معنی کلمه استحمام در ویکی واژه

به حمام رفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه استحمام

این آزمایش توسط راهبی به نام سالیمبنه دی آدم در خاطراتش ذکر شده است. او می‌نویسد که « نامادری‌ها و پرستارانی برای تغذیه و استحمام کودکان وجود داشت اما در هیچ صورتی اجازهٔ صحبت کردن کودکانه یا عادی را با آنها نداشتند تا او دریابد که آیا آنها به زبان عبری (که در نظر او اولین زبان بود)، یونانی، لاتین یا عربی و یا حتی تصادفاً به زبان پدر و مادر خود تکلم می‌کنند یا نه. اما تلاش او بیهوده بود زیرا کودکان نمی‌توانستند بدون تشویق و ایما و اشاره و ابراز خوشحالی در چهره و برخورداری از نوازش زنده بمانند.»
ابعاد کار بزرگ و ۲۱۰ سانتی‌متر × ۲۸۵ سانتی‌متر (۸۳ در ۱۱۲ اینچ) است. این نقاشی گروهی از کودکان برهنه بیمار و معلول را در ساحل مالواروسا در والنسیا به تصویر می‌کشد، از جمله برخی از آن‌ها به دلیل فلج اطفال از عصا استفاده می‌کنند. آن‌ها توسط راهبی با لباس سیاه از بیمارستان پناهندگی والنسیا در سن خوان دو دیوس به ساحل آورده شده‌اند تا به عنوان اقدامی درمانی در آب دریا استحمام کنند. در پس زمینه، برخی از کودکان در دریا هستند.
چشمه دوم خورگو در یک کیلومتری شرق چشمه اول از شکاف سنگ‌های آهکی مارین به صورت جوشان از زمین می‌جوشد. در نزدیکی مظهر چشمه حوضچه ای به شکل دایره و به قطر ۳ متر بنا شده‌است. از آب این چشمه برای استحمام می‌شود و در ردیف آب‌های گوگردی با کاتیون‌ها و آنیون‌های مختلف گرم است.
معمولاً در طول دوره رادیوتراپی استحمام مجاز نمی‌باشد.

چشمه آب گرم یله گنبد در بخش کوهین و در ۱۰ کیلومتری آزاد راه قزوین-رشت قرار دارد؛ آب این چشمه از دسته بیکربناته کلسیک آهن بوده و بسیار گرم است. استحمام در آن موجب بهبود بیماری‌های عصبی، مفصلی و رماتیسم می‌شود و نوشیدن آب آن برای بیماری‌های کبدی و گوارشی مؤثر است.

فضانوردان این مدت را در فضایی بسیار تنگ (بسیار کوچک‌تر از اقامتگاهشان در مریخ) می‌گذرانند. دوش گرفتن هنگام سفر انجام نخواهد شد و استحمام با حولهٔ خیس است. غذا هم کنسروی یا منجمد خواهد بود. مسافران مریخ برای جلوگیری از تحلیل رفتن ماهیچه‌ها باید روزی سه ساعت نرمش کنند و در صورتی که با طوفان خورشیدی مواجه شوند، باید تا چند روز را در محفظه‌ای حتی کوچک‌تر در قسمت بیشتر حفاظت شده موشک بگذرانند.
آکیتاها نیاز به مراقبت ویژه بهداشتی ندارند. حمام‌ها باید هر دو یا سه ماه یکبار داده شود، در صورتی که سگ دوست دارد در گل بازی کند استحمام بیشتری نیاز دارد.
حمام ارگ جزو نخستین حمام‌های اختصاصی با این سبک در ایران می‌باشد و جهت استحمام خانوادهٔ سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.
فراق یار که پیش تو پر کاهی نیست – بیا و بر دل بنده و جلایر ببین که کوه الوند است، البرز است و دماوند است. جلایری باقی نمانده، مثل طفل یتیم، مال بی صاحب، متاع بی خریدار. زبان بریده بکنجی نشسته صم بکم. جلایرنامه طی شد، مقاله استحمامیه ابتر ماند. مثنوی را حسام الدین می‌گفت نه ملا.