آرمیچر

آرمیچر

معنی کلمه آرمیچر در فرهنگ معین

( آرمیچر ) (چِ ) [ انگ . ] ( اِ. ) محور سیم پیچ شده ای که در داخل استوانة استارت و یا دینام قرار دارد.

معنی کلمه آرمیچر در فرهنگ عمید

( آرمیچر ) محور سیم پیچی شده داخل استوانۀ استارت که در اثر ایجاد نیروی محرک الکتریکی با گردش آن موتور به حرکت درمی آید.

معنی کلمه آرمیچر در فرهنگ فارسی

( آرمیچر ) ( اسم ) ۱ - محور سیم پیچی شده ای که در داخل استوان. استارتقرار دارد و در ابتدای حرکت و با گردش خود موتور رابگردش در میاورد . ۲ - محورسیم پیچی شده ای که در داخل دینام قراردارد و با گردش موتور باتری را ( شارژ ) میکند.
ارمیچر، محوری که باگردش آن موتوربحرکت درمی آید، محورسیم پیچی شده که داخل استوانه استارت جادارد
آرمیچر

معنی کلمه آرمیچر در دانشنامه عمومی

آرمیچر. آرمِیچِر ( به انگلیسی: Armature ) بخشی از موتور الکتریکی است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می شود، یا بخشی از ژنراتور است که در آن ولتاژ تولید می شود. با توجه به ساختمان ماشین، هر کدام از بخش های چرخان ( روتور ) یا ایستاده ( استاتور ) می توانند به عنوان آرمیچر باشند.
در حالت ژنراتوری، هر چه تعداد حلقه های سیم پیچ آرمیچر بیشتر باشد و نیز هر چه خطوط قوای مغناطیسی آهنربای آن قوی تر باشد، یا هر چه سرعت گردش آرمیچر زیادتر باشد در نتیجه ولتاژ دو سر آرمیچر بیشتر خواهد شد.
سه عیب عمده در آرمیچرها اتصال کوتاه، اتصال سیم پیچ آرمیچر به بدنه و بازبودن مدار آرمیچر ( قطع بودن سیم ها ) است.
همچنین با چرخش آرمیچر میتوان مقدار بسیار کمی برق تولید کرد و انرژی مکانیک را به الکترونیک تبدیل کرد.
سیم پیچی آرمیچر به گونه ای است که از یک طرف جریان برق وارد و از طرف دیگر خارج می شود. در اطراف آرمیچر آهنرباهایی وجود دارد. با عبور جریان برق از درون سیم پیچ، سیم پیچ تبدیل به آهنربا شده و با آهنربا های اطراف خود ایجاد قطب های همنام کرده و چون نمی تواند حرکت کند وادار به چرخش در محل مشخص شده می باشد.

معنی کلمه آرمیچر در دانشنامه آزاد فارسی

آرمیچر. آرْمیچِر (armature)
در موتور یا مولّد برق ، سیم پیچ حامل جریان برقی که در میدان مغناطیسیمی چرخد. در ماشین های جریان متناوب، گاهی آرمیچر ثابت است . هستۀ مغناطیس دایم یا الکترومغناطیس، و هستۀ آهنی سولنوئید را نیز آرمیچر می نامند، به ویژه اگر سولنوئید به صورت کلید عمل کند.

معنی کلمه آرمیچر در ویکی واژه

(فنی): الکترو موتوری کوچک که در اسباب‌بازی متحرک کودکان بکار می‌رود و معمولا با برق باتری یا برق دی‌سی کار می‌کند.
(برق): هسته آهنربای دائم یا هسته آهنی ورقه ورقه معمولا چرخان در ژنراتور یا موتور که دور آن سیم لاکی پیچیده شده و در آن، نیروی محرکه الکتریکی ایجاد می‌شود.
محور سیم‌پیچ شده‌ای که در داخل استوانه استارت اتومبیل و یا دینام آن قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آرمیچر

در این موتورها سیم پیچ تحریک با مدار آرمیچر سری می‌شود، بنابراین جریان سیم پیچ تحریک با جریان آرمیچر برابر است.
استارت پوسته گیربکس سوار یا انتهای موتور وصل می‌شود و از طریق اتصال چرخ دنده خود استارت با چرخ دنده تعبیه شده روی فلایویل یا چرخ طیار موتور را می‌چرخاند. در هنگام استارت زدن سلنوئید یا همان اتوماتیک استارت دنده استارت را به سمت دنده فلایویل می‌راند، در داخل اتوماتیک استارت یک کنتاکتور ساده وجود دارد که هم‌زمان با حرکت دنده استارت ولتاژ باتری را به آرمیچر وصل می‌کند؛ بنابراین بلافاصله بعد از قرار گرفتن دنده استارت روی دنده فلایویل استارت می‌چرخد و موتور را می‌چرخاند پس از قطع شدن برق استارت توسط فشار فنر دنده به عقب آمده و ارتباط آن با دنده روی فلایویل قطع می‌شود.
استارت در حقیقت یک موتور الکتریکی قدرتمند است که از آرمیچر، زغال و کلکتور، بالشتک، دنده استارت، اتوماتیک استارت (سلونوئید استارت) و بدنه تشکیل شده‌است.
در این نوع موتورها سیم پیچ تحریک، موازی مدار آرمیچر قرار می‌گیرد بنابراین ولتاژ منبع تغذیه به دو سر مدار تحریک و آرمیچر، وصل می‌شود
) است که جریانی از آرمیچر ماشین نگذرد. تفاوت بین (
این نوع الکتروموتورها نیز مانند سایر موتورهای الکتریکی از گشتاور بالا در لحظه راه اندازی برخوردار هستند با این تفاوت که اینجا سرعت و گشتاور به ولتاژ بالشتک یا همان فیلد بستگی دارد. به عنوان مثال اگر ولتاژ یک موتور تحریک مستقل ۱۰۰ولت باشد باید ابتدا بالشتک رو مستقل از آرمیچر تحریک کرده (حداقل ۵۰ ولت) و سپس آرمیچر را برق دار کنید. در این صورت موتور شروع به چرخیدن می‌کند. برای افزایش سرعت ولتاژ آرمیچر را به حد نامی برسانید و ولتاژ فیلد را کاهش دهید. برای بالا بردن گشتاور ولتاژ فیلد را بالا برده و توجه داشته باشید که در این شرایط سرعت به نسبت بالا رفتن گشتاور کاهش می‌یابد.
مهم‌ترین عامل محدودکنندهٔ کار حالت پایدار مولد سنکرون، گرم شدن سیم‌پیچ‌های آرمیچر و میدان آن است. اما حد گرمایی معمولاً نقطه‌ای بسیار پایین‌تر از ماکزیمم توانی که مولد از نظر عملی می‌تواند تولید کند قرار دارد. در واقع یک مولد سنکرون نوعی می‌تواند در زمان محدود تا ۳۰۰ درصد توان نامی‌اش تولید کند. (تا اینکه سیم‌پیچ‌هایش بسوزد)
برای این آزمون دوباره جریان میدان در صفر تنظیم می‌شود و پایانه‌های مولد توسط مجموعه‌ای از آمپرمترها اتصال کوتاه می‌شوند. سپس جریان آرمیچر