آبجو
معنی کلمه آبجو در لغت نامه دهخدا

آبجو

معنی کلمه آبجو در لغت نامه دهخدا

( آب جو ) آب جو. [ ب ِ ج َ / جُو ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) فوگان. فقاع. فقع. نبیدجو. آخسمه. آخمسه. جعه . و قسم ستبر آن را بوزه گویند. || ماءالشعیر. آبی که در آن جو مقشر جوشانیده باشند مداوا را.

معنی کلمه آبجو در فرهنگ معین

( آب جو ) ( ~ِ جُ ) (اِمر. ) نوشابة الکلی ضعیف که از مالتوز و مخمر آب جو تهیه شود، ماءالشعیر، شراب جو، فوگان ، فقاع .

معنی کلمه آبجو در فرهنگ عمید

( آبجو ) نوشابه ای حاوی ۵/۲ تا ۵/۴ درصد الکل که از جو جوانه زده و رازک تهیه می شود و برای اشخاص کم خون و بیماران مبتلا به سل نافع است.

معنی کلمه آبجو در فرهنگ فارسی

نوشابهای که ازجو نیش زده و رازک ساخته می شود
( آب جو ) ( اسم ) ۱ - آبی که در آن جو مقشر جوشانیده باشند برای مداوا مائ الشعیر. ۲ - نوشابه ای که از تخمیر جونیش زده تهیه کنند و ۲ / ۵ و ۴ / ۵ در صد الکل دارد : شراب جو فوگان فقاع .
فوگان فقاع

معنی کلمه آبجو در دانشنامه عمومی

آبجو. آبجو ( یا فوگان، آخسمه، اخمشه، مزر، بوزه، نبید، بیره ) پرمصرف ترین و قدیمی ترین نوشیدنی الکلی و پس از آب و چای محبوب ترین نوشیدنی جهان است. آبجو حاصل تخمیر نشاسته و اساساً انواع دانه غلات است، هرچند بیشتر دانه جو مورد استفاده قرار می گیرد، ولی از دانه های برنج، ذرت و گندم نیز استفاده می شود. بیشتر طعم تلخی آبجو به خاطر رازک است که یک نگهدارنده طبیعی نیز می باشد، اگرچه آبجو در برخی موارد طعم های دیگری چون سبزیجات و میوه ها را نیز شامل می شود. در برخی از قدیمی ترین نوشته های شناخته شده می توان اشاراتی به تولید و توزیع آبجو یافت، در قانون حمورابی اشاره ویژه ای به قوانین سرو آبجو وجود دارد.
نوشتار اصلی تاریخچه آبجو
آبجوسازی عمری به درازای تمدن دارد. در واقع عمر آن به ۱۰٬۰۰۰ سال ق. م به زمان کاشت غلات در میان رودان یا عراق امروزی بازمی گردد. در نوشته های تاریخی به جا مانده از مصر باستان و میان رودان نیز به آن اشاره شده است. باستان شناسان بر این باورند که آبجو در شکل گیری تمدن ها تأثیر داشته است.
قدیمی ترین شواهد شیمیایی به دست آمده از ساخت آبجو متعلق به حدود ۳۱۰۰ تا ۳۵۰۰ پ. م در گودین تپه شهرستان کنگاور استان کرمانشاه کشورایران است. لوح ابلا که در منطقه ابلا سوریه کشف شده است و به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی گردد، گواه از تولید گسترده آبجو در این شهر دارد.
در منابع دیگر به دست آمده، تولید آبجو را حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد توسط سومریان برآورد کرده اند که از حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر مصرف می شده است.
از آنجا که هر ماده حاوی کربوهیدرات، مانند شکر و نشاسته، می تواند به صورت طبیعی تخمیر شود، این احتمال وجود دارد که آبجو به صورت مستقل در فرهنگ های مختلف جهان کشف شده باشد. نان و آبجو با افزایش سطح رفاه زندگی، اسباب توسعه فناوری های بشر را برای ساخت تمدن ها ایجاد کردند.
آبجو در اروپا توسط قبایل ژرمن و سلتیک در ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد رواج یافت و عموماً تولید آبجو در مقیاس مصرف داخلی تولید می شده است. آبجو ابتدایی اروپایی ها علاوه برمواد اولیه تولید، شامل مواد دیگری چون عسل، انواع مختلف گیاهان، ادویه جات و مواد دیگری چون گیاهان مخدر نیز بوده است، از این رو آنچه اروپایی ها در گذشته می نوشیدند، احتمالاً نزد جوامع کنونی به عنوان آبجو شناخته نمی شود. همچنین آبجوهای آن زمان فاقد رازک بوده است و اولین استفاده ها از رازک در اروپا در حدود ۸۲۲ میلادی توسط یک راهب کارولنژی و بعدها در سال ۱۰۶۷ توسط راهبه ای به نام هیلدگارد مقدس ذکر شده است.
آبجو (فیلم). آبجو ( انگلیسی: Beer ) فیلمی است که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.
• لرتا اسویت
• ریپ تورن
• کنت مارس
• دیوید آلن گرایر
• ویلیام راس
• ایمی رایت
• دیک شاون
• دیوید وال
معنی کلمه آبجو در فرهنگ معین
معنی کلمه آبجو در فرهنگ عمید
معنی کلمه آبجو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آبجو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آبجو در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه آبجو در دانشنامه آزاد فارسی

آبجو. آبْجو (beer)
نوشابه ای الکلی برگرفته از مالت و جو، از طریق خیساندن، جوشاندن و تخمیر آن ها. پوره کردن جو قندهای آن را آزاد می کند، سپس، مخمّر اضافه می کنند که حاوی آنزیم های لازم برای تبدیل قندها به اتانول(الکل) و دی اکسید کربن است. نیز ← فقاع

معنی کلمه آبجو در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آبجو. آبجو که به آن فقاع جو، فقاع شعیر، جِعَه و مرز شعیر نیز می گویند، نوشابه گرفته شده از جو به گونه اى مخصوص است و از این عنوان در باب هاى طهارت، صلات، تجارت، اطعمه و اشربه، شهادات و حدود سخن رفته است.
آبجو نوشابه گرفته شده از جو به گونه اى مخصوص است.
طباطبایی یزدی، محمدکاظم، عروه الوثقی، ج۱، ص۱۵۰.
آبجو (نزد همه فقیهانى که قائل به نجاست خمر هستند) نجس است. نوشیدن آن نیز حرام مى باشد.
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۳۶، ص۳۷۴.
آبجویى که به آن ماء الشعیر گفته مى شود پاک و حلال است.
طباطبایی یزدی، محمدکاظم، عروه الوثقی، ج۱ ص۱۵۰.
...

معنی کلمه آبجو در ویکی واژه

آب‌ جو
نوشابه‌ای حاوی کمی الکل که از تمخیر قند موجود در جِو جوانه زده تولید میشود.
نوعی نوشیدنی که از غلات گرفته می‌شود، ماالشعیر.

جملاتی از کاربرد کلمه آبجو

بایگانی خزانه‌داری تخت جمشید افزون بر این با ارائهٔ گزارشی از ورود پولِ نقرهٔ مسکوک به اقتصاد منطقه‌ایِ تخت جمشید و پذیرشِ نهایی آن به مطالعهٔ تاریخ اقتصاد هم کمک می‌کند. بایگانی باروی تخت جمشید، یک نسل پیش از باروی خزانه‌داری تخت جمشید، تنها گواهیِ پرداخت غیر نقدی در تخت جمشید (شراب، آبجو، غلات، آرد، گوسفند و مانند آن) است.
در سال ۲۰۰۵ میلادی، تحقیقی در کشور ژاپن نشان داد که آبجو با الکل کم می‌تواند یک ماده ضد سرطان قوی باشد. از سوی دیگر تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آبجوی غیرالکلی همان تأثیرات مفیدی را برای بیماری‌های قلبی دارد که مصرف کم نوشیدنی‌های الکلی دارد. به هرشکل بسیاری از تحقیقات تأثیرات مثبت نوشیدنی‌ها الکلی را به واسطه وجود الکل در آن‌ها می‌دانند.
ریشه‌های تأسیس این شرکت به سال ۱۸۵۲ بازمی‌گردد، که جورج اشنایدر، کارخانه آبجوسازی باوارین را راه‌اندازی نمود. این شرکت در سال ۱۸۶۰ توسط ابرهارد انهایزر و ویلیام دانچ خریداری شد، سپس نام آن به ای. انهایزر اند کو. تغییر پیدا کرد. در سال ۱۸۶۹ در پی خریداری سهام دانچ توسط آدولفوس بوش، نام این شرکت به انهایزر-بوش تغییر یافت. دفتر مرکزی این شرکت در شهر سنت لوئیس، میزوری قرار دارد. شرکت انهایزر-بوش در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت ایمبیف خریداری شد، سپس دو شرکت در هم ادغام شدند و شرکت جدید انهایزر-بوش اینبیف نام گرفت.
یمانی یکی تیغ زهر آبجوش حمایل فروهشته از طرف دوش
مور در 18 نوامبر سال 1953 در بیمارستان سنت ادموند شهر نورثهمپتون در خانواده کارگری که به اعتقاد او چندین نسل در این شهر زندگی می کردند، به دنیا آمد. منطقه ای فقیر با کمبود امکانات و سطح بالای بی سوادی، اما او با این وجود خود او ذکر کرده که آنجا را بسیار دوست می‌داشت. «من مردم را دوست داشتم. من جامعه را دوست داشتم و... نمی دانستم که چیز دیگری وجود دارد.» او با پدر و مادرش، یعنی کارگر آبجوسازی ارنست مور و چاپگر سیلویا دورین، برادر کوچکترش مایک و با مادربزرگ مادری اش در یک خانه زندگی می‌کرده است.
مفهوم بهشت برای پاستافاریانیست‌ها شامل کارخانه‌ای از آتشفشان آبجو و استریپر (یا گاه روسپی) می‌شود. دوزخ هم مشابه همان بهشت است و فرقش این است که آبجوهای آن کهنه و پرزور هستند و استریپرهایشان بیماری‌های آمیزشی دارند.
آبجوسازی استیون پوینت کارخانه آبجوسازی منطقه‌ای است که در استیون پوینت، ویسکانسین در ایالات متحده واقع شده‌است. این کارخانه آبجوسازی پنجمین کارخانه آبجوسازی از نظر قدمت و سومین کارخانه آبجوسازی خصوصی در ایالات متحده است.
نوشیدنی‌های الکلی بومی مکزیک شامل کاکتوس ساقه گرد، عرق صبر زرد مکزیکی، تکیلا، شراب و آبجو می‌شوند.
گریه چشم من نگر،سوز ندارد آبجو ناله زار من شنو،درد ندارد ارغنون
برویم آنجا تا چند بلیتی بخریم آبجو نیز در آنجا دو سه بطری بخوریم
به روند تولید آبجو و محلی که آبجو در آن ساخته می‌شود، آبجوسازی می‌گویند. آبجو می‌تواند در خانه ساخته شود، همان‌طور که در بیشتر طول تاریخ ساخته شده‌است. آبجوهایی که در مقیاس مصرف خانگی و بدون دلیل تجاری ساخته می‌شوند، در دسته آبجوهای خانگی قرار می‌گیرند. تولید آبجو در کشورهای توسعه یافته از اواخر قرن ۱۹ میلادی که زمینه‌های اقتصادی تجارت آبجو بیشتر مطرح است، مشمول قوانین و مالیات می‌شود. اگرچه تولید آبجو با وضع قانون تخفیف برای تولیدکنندگان خانگی در سال ۱۹۶۳ در بریتانیا، در سال ۱۹۷۲ در استرالیا و در سال ۱۹۷۹ در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک سرگرمی مشمول مالیات نمی‌شود.
الکل که گاهی از آن با نام شیمیایی اش اتانول یاد می‌شود یک مادهٔ سرکوب کننده است. در نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو، شراب و نوشیدنی‌های تقطیری، الکل ماده مؤثره است. الکل قدیمی‌ترین و فراوان‌ترین مخدر تفریحی است که اثراتی مانند مستی ایجاد می‌کند. علاوه بر آن الکل باعث ایجاد شادی، سرخوشی، کاهش اضطراب، اجتماعی تر شدن، آرامش، آسیب به قدرت شناخت، حافظه، کنترل حرکتی و کارکرد حواس و ضعف عمومی در کارکرد دستگاه عصبی مرکزی می‌شود. اتانول تنها یکی از انواع بسیار الکل است اما تنها گونه ای از الکل است که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود یا اینکه بیشتر برای مصرف تفریحی کاربرد دارد. متانول و ایزوپروپیل الکل نسبت به اتانول بسیار سمی اند و می‌توانند کشنده باشند.
نیر رو آبجو که جهان جز سراب نیست بیحاصل است کار که بر لاشی اوفتد
نوشیدنی‌های الکلی به خصوص آبجو، سیگار، نوشابه‌های غیرالکلی، قهوه، تنقلات، روزنامه و مجلات از جمله محصولات عرضه شده در اشپتی‌ها هستند.
آن تشنه لبم که در بیابان هر سو شدم آبجو شتابان