آجان

آجان

معنی کلمه آجان در لغت نامه دهخدا

اجان. [ ] ( اِخ ) پسر شویانا از اخلاف سلیمان که شانزده سال پادشاهی بنی اسرائیل داشت. رجوع به حبط ج 1 ص 46 شود.
اجان. [ اُ] ( اِخ ) شهری است خرد در آذربایجان و بین آن و تبریز ده فرسنگ راه است و در راه ری به تبریز واقع است ویاقوت حموی آن را دیده و گوید: دارای حصار و بازار است ، لیکن اغلب آن خراب شده است. ( معجم البلدان ). مؤلف مرآت البلدان آرد: صاحب معجم البلدان یک اجان در حرف الف و جیم ذکر کرده ، یک اوجان در حرف الف و واو . در اجان گوید شهر کوچکی است... و در اوجان گوید شهری است در آذربایجان از اقلیم چهارم. در فرامین قدیم در جزو رستاق مهرانرود محسوب بوده ولی این سهو است. بنای اوجان را بیژن نبیره گودرز کرده و غازان خان دوباره آن را ساخته و شهراسلام نام نهاده و دیواری دورش کشیده که سه هزار قدم طول داشته. هوایش ردی و از آب کوه سهند مشروب میشود. حاصلش گندم و سبزیجات. سکنه آن سفیدپوست و شافعی باشند. چند تن هم عیسوی دارد. صدوده هزار دینار بخزانه میدهند. آبادیهای عمده متعلق به این شهر، سریزان و جنگان است... مؤلف گوید اوجان الحال چمنی را گویند که محل اردو و مشق افواج آذربایجان است. این چمن بسیار خوش آب وهوا و هوایش سرد و نهایت سبز و خرم میباشد. خاقان مغفور [ فتحعلیشاه ] عمارتی آنجا بنا کرده که الاَّن باقی است و این چمن آبادی بزرگی هم دارد.
اجان. [ اَ ] ( اِخ ) بلاد متسعه ممتده ای در سواحل افریقای شرقی ، واقع در ساحل اقیانوس هند، و آن از زنگبار تا رأس غردافوی ممتد است. مساحت عرضش در حدود 10 درجه است و طرف جنوبی آن بخط استواء نزدیک است و سکنه این بلاد از قبیله ایساریاسومولی و بعض آنان عرب اند و نهرهای قابل ذکر ندارند و این بلاد را قدما ازانیا مینامیدند و اهالی آن با عرب دادوستد عاج و صدف داشتند و نسبت بعرب خاضع بودند. ( منجم العمران فی المستدرک علی معجم البلدان ).

معنی کلمه آجان در فرهنگ معین

( آجان ) ( اِ. )(عا. ) = آژان :مأمور شهربانی ،پاسبان .

معنی کلمه آجان در فرهنگ فارسی

بلاد متسعیه ممتده در سواحل آفریقای شرقی

معنی کلمه آجان در دانشنامه عمومی

آجان (زرندیه). آجان روستایی است از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه در استان مرکزی ایران.
این روستا در دهستان دوزج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر ( ۱۱۶ خانوار ) است.

معنی کلمه آجان در ویکی واژه

(گفتگو): مأمور شهربانی، باسپان، نیروی انتظامی، آژان. آجان در زبان معیار باستان ممکن است به دو بخش آج - آن قابل تجزیه باشد و تلویحا به معنی دائم گرسنه بوده است. گرسنه پول، انعام یا پاداش.
روستایی از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه استان مرکزی.

جملاتی از کاربرد کلمه آجان

آجان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است.
آر تی عربی با نام سابق روسیا الیوم (برگردان: امروز روسیه) (به عربی: روسيا اليوم) نام یک شبکهٔ خبری عرب‌زبان است که از مسکو، روسیه کنترل می‌شود، این شبکه در تاریخ ۴ مه ۲۰۰۷ ساعت ۰۷:۰۰ (به‌وقت مسکو) تأسیس شد. این کانال متعلق به ریانووستی است و همانند راشا تودی، کانال انگلیسی‌زبان مشابه طیف وسیعی از حوادث جهان از دیدگاه روسیه و خصوصیات فرهنگی روسیه را به نمایش می‌گذارد، ریانووستی ابتدا اکرم خوزم که رئیس سابق دفتر شبکهٔ خبری الجزیره در مسکو بود را به سمت ریاست روسیا الیوم منصوب کند، اما بعد ریانووستی تصمیم گرفت تا به سوریه بازگردند و پروژه‌ی جدید را آغاز کنند، در حال حاضر سردبیر روسیا الیوم اِیدار آجانین است.