اکاد

معنی کلمه اکاد در لغت نامه دهخدا

اکاد. [ اِ ] ( ع اِ ) مفرد اکائد. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). دوالی که بدان قربوس زین را با پهلوی زین بندند. ج ، اکائد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). دوال پالان بند. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به اکائد شود. || رسن که وقت دوشیدن بر ماده گاو بندند. ( یادداشت مؤلف ).
اکاد. [ اَک ْ کا ] ( اِخ ) اَکَد . قوم و کشور باستانی واقع در شمال عراق. ( یادداشت مؤلف ). اکادیها اصلاً سامی نژاد بوده اند در شمال عراق سلطنت داشته اند بعدها بابلیها جای آنان را گرفته کلیه تمدن شان را اخذ کرده اند. ( از یشتها ج 1 ص 279 ). و رجوع به فهرست همان مأخذ شود.

معنی کلمه اکاد در فرهنگ فارسی

کشوری قدیمی در بین النهرین ٠ مردم آن در قدیم دولتی تشکیل دادند ٠ شهر های آن عبارت بود از : سیپ پار کیش بابل ( در ۲۸٠٠ ق ٠ م ٠ ) مدتها عیلام باجگزار اکد بود ٠
یا اکد قوم و کشور باستانی واقع در شمال غربی .

معنی کلمه اکاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَکَادُ: می خواهم
ریشه کلمه:
کود (۲۴ بار)
از افعال مقاربه و به معنی نزدیکی است «کادَیَفْعَلُ» یعنی نزدیک است بکند و هنوز نکرده است اسمش مرفوع و خبرش منصوب باشد . نزدیک بود مرا بکشند. راغب گفته اگر حرف نفی با آن باشد اشاره است که چیزی واقع شده ولی نزدیک بود که واقع نشود مثل . یعنی آن را ذبح کردند و نزدیک نبودند که بکنند (به اکراه و ناراحتی انجام دادند) و مثل . در قاموس گوید: کاد به معنی اراده آید . یعنی قیامت آمدنی است می‏خواهم آن را مخفی دارم و مثل «عَرَفَ مایَکادُ مِنْهُ» یعنی آنچه از او اراده می‏شود دانسته است. در اقرب الموارد آن را از معانی «کادَ» شمرده است در صحاح نیز آن را از بعضی نقل کرده است. این معنی مورد تصدیق طبرسی است و در ذیل آیه فوق آن را اراده معنی کرده و گوید: ثعلب گفته این اجود اقوال و قول اخفش است. * . بعضی‏ها گفته‏اند «یَکَد» در آیه صله و زاید است و تقدیر آن «لَمْ یَرَها» است چنانکه در قاموس و اقرب هست در مجمع آن را از فراء نقل کرده و گوید: حسن و اکثر مفسران گفته‏اند: آن نفی رؤیت و نفی قرب رؤیت است یعنی چون دستش را بیرون آورد آن را نمی‏بیند و به دیدن آن نزدیک نمی‏شود. به نظر نگارنده: این معنی بهتر است. کاد در قرآن مجید به صیغه مضارع از قبیل یکاد، تکاد، یکادون و غیره نیز آمده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اکاد

سیب بزرگترین محصول کشاورزی در منطقه آنتالیا است. استان آنتالیا به لحاظ پتانسیل کشاورزی و سازگاری زیست‌محیطی با دشت آنتالیا، دارای جایگاه مهمی در کشاورزی ترکیه است. سیب عمده‌ترین محصول کشاورزی منطقه آنتالیاست. بخش‌های ساحلی و نزدیک به ساحل برای کشاورزی گلخانه ای مناسب است و همچنین می‌توان گیاهان گرمسیری مانند نارنج، موز، آواکادو را در مناطق ساحلی پرورش داد. اما در قسمت‌های دور از ساحل می‌توان انواع میوه‌های مقاوم تر مانند سیب، گلابی و به پرورش داد. خیار، پرتقال و مرکبات، علی‌الخصوص گوجه فرنگی از جمله محصولات کشاورزی در حال رشد هستند.
اکادیا ۱۰٬۶۱۵ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
اکادیا شماره ۳۴ ۱٬۰۷۶٫۲۶ کیلومترمربع مساحت و ۴۹۵ نفر جمعیت دارد.
آگاراکادزور نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۱۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌است.
در دوران قرون وسطی، پادشاه هیداتورا ایشی مونجی (تاتسویا ناکادای) جنگاور سالخورده‌ای که در اواخر عمر خود تصمیم می‌گیرد تا سلطنت خویش را به سه فرزندش واگذار کند. اما این انتقال قدرت به فاسد کردن پسران و درگیری بین آنها منجر می‌شود.
در این فیلم تاتسویا ناکادای بازیگر قدیمی ژاپنی که در فیلم‌های دیگری از کوروساوا (مانند یوجیمبو، ۱۹۶۱) نقش آفرینی کرده بود، نقش اصلی را ایفا می‌کند. آشوب توانست در پنجاه و هشتمین دوره جوایز اسکار نامزد چهار جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی برای خود آکیرا کوروساوا شد و در آخر جایزه اسکار بهترین طراحی لباس را به‌دست آورد.
از سال ۱۷۶۹ تا سال ۱۷۸۲ کافمن نمایشگاه‌های در اکادکی سلطنتی هنر برگزار کرد که گاهی هفت نقاشی را شامل می‌شد
اکادیا والی ۰٫۴۸ کیلومترمربع مساحت و ۱۴۰ نفر جمعیت دارد و ۷۱۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
اکاد اطیرفی الجو اشتیاقا اذا ما اهتز بانات القدود
کوه صخره‌ای قرمزرنگ اولورو که برای بومیان مقدس است و پارک ملی اولورا کاتا جوتا از دیدنی‌های مشهور صحرای استرالیا هستند. پارک ملی کاکادو نیز از دیدنی‌های مندرج در فهرست میراث جهانی یونسکو در آوت‌بک است.
بزرگ‌ترین اثر ادبی برزیلی از آن جوآکیوم ماریاماکادودآسیس (۱۹۰۸-۱۸۳۹) است که در اواخر دوره سبک رمانتیک برزیل پدید آمد. این نویسنده سبک خود را ابداع و حقیقت را در آنالیز روح بشری جستجو می‌کرد.
دهر جلال تو دید ایمان آورد و گفت کای ملکوت اسجد و اکادم وقت است هان
برتری یافت از آن بر دول بیرونی چیره شد بر ملک رومی و ماکادونی
و قیل أُخْفِیها ای اظهرها و هو من الاضداد، کما انّ الاسرار یجی‌ء بمعنی الاظهار فی قوله: «وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ» ای اظهروها، و یحتمل ان یکون اخفیها بمعنی ازلّت الخفا عنها، کما یقال اشکیته: ای ازلت شکواه، باین قول اکاد، زیادت است هم چنان که گفت: «قُلْ عَسی‌ أَنْ یَکُونَ قَرِیباً» ای هو قریب و عسی زیادة.