اكثر

معنی کلمه اكثر در لغت نامه دهخدا

اکثر. [ اَ ث َ ] ( ع ن تف ) بیشتر. ( ناظم الاطباء ). بسیارتر. ( آنندراج ). نعت تفضیلی از کثرت. فزون تر. بیشتر. اغلب. بیش. زیادتر. غالب. مقابل اقل. ( از یادداشت مؤلف ). عبارتست از بالاتر از نصف. ( از اقرب الموارد ).
- اکثر اوقات ؛ بیشتر هنگامها. ( ناظم الاطباء ).
- حد اکثر ؛ بیشینه. مقابل حداقل. ( یادداشت مؤلف ).
- امثال :
اکثر الظنون میمون .
اکثر مصارع العقول تحت بروق المطامع.
اکثر من تفاریق العصا.
( یادداشت مؤلف ).
|| عده زیاد. متعددتر. || بسیار.( ناظم الاطباء ). || خانه پر. || دست پر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اكثر در فرهنگ معین

(اَ ثَ ) [ ع . ] (ص تف . ) بیشتر.

معنی کلمه اكثر در فرهنگ عمید

بیشتر، زیادتر.

معنی کلمه اكثر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بیشتر . ۲ - بسیار . ۳ - اغلب . یا اکثر اوقات . غالب اوقات . یا حد اکثر. آخرین حد .(اکثرا ) غالبا بیشتر : (تعالی صیغ. ماضی معلوم از باب تفاعل بمعنی بلند شد و اکثرا اسم الهی را حال واقع شود چون خدای تعالی و حق تعالی ... ) (غیاث ) توضیح اکثرا با تنوین صحیح نیست بجای آن در عربی (غالبا ) و در فارسی (بیشتر ) استعمال شود.

معنی کلمه اكثر در دانشنامه عمومی

اکثر (فیلم). اکثر ( به هندی: Aksar ) یا اغلب فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی آنانت ماهادوان است. در این فیلم بازیگرانی همچون عمران هاشمی، اودیتا گوسوامی، دینو مورئا، تارا شارما، سورش منون ایفای نقش کرده اند.
دنباله این فیلم با نام اکثر ۲ در سال ۲۰۱۷ اکران شد.

معنی کلمه اكثر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَکْثَر: زیادتر
معنی أَکْثَرَکُمْ: اکثر شما
معنی أَکْثَرُهُمُ: اکثر شان
معنی نِعْمَتَ: نعمت - هر چیز سازگار با طبع و مفید و لذت بخش (نعمت برای هر چیز عبارت است از نوع چیزهائی که با طبع آن چیز بسازد ، و طبع او آن چیز را پس نزند و از آنجا که موجودات جهان، همه به هم مربوط و متصلند لذا بعضی که سازگار با بعض دیگرند، نعمت آن بعض بشمار میرون...
معنی کَافُوراً: کافور(کافور ماده ای مومی، سفید و یا شفاف و جامد با فرمول C۱۰H۱۶O که دارای بوی بسیار قوی می باشد.کافور صمغ درختی بنام camphor laurel می باشد. این درخت همیشه سبز در آسیا و به خصوص در جزیره برنئو و فرمز وجود دارد. درخت کافور تا 25تا 30 متر رشد می کند و ...
ریشه کلمه:
کثر (۱۶۷ بار)

معنی کلمه اكثر در ویکی واژه

بیش

جملاتی از کاربرد کلمه اكثر

استاد خلیلی در سال 1354 در آتلیه‌ی نقاشی سازمان صدا و سیما مشغول به كار شد. ایشان در  یادداشت هایش نوشته است: "به دنبال آگهی در یک روزنامه به طور معجزه آسایی سر از سازمان  رادیو تلویزیون ملی ایران درآوردم. كار چه كسی غیر از خدا می‌توانست باشد. با حداقل مدرک  تحصیلی و حداكثر سن 32 سال. پس از یک دوره‌ی كوتاه مدت سه ماهه آموزشی، رسماً رسم  شدم. باوركردنی نبود و نیست. اما شد، چون خدا می‌خواست." استاد احمد خلیلی در طول این سال‌ها آثار بسیاری، به ویژه در سبک نقاشی قهوه‌خانه‌ای، خلق كرد.